۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

غرضی: خیلی از رای‌دهندگان به روحانی می‌خواستند به من رای بدهند/ کلا 59 میلیون هزینه انتخابات کردم

مهندس محمد غرضی که سابقه حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92 و داوطلبی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد با حضور در برنامه دید در شب به سوالات رضا رشید پور پاسخ داد.
کد خبر : ۲۸۱۰۷۹
صراط: مهندس محمد غرضی که سابقه حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92و داوطلبی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد با حضور در برنامه دید در شب به سوالات رضا رشید پور پاسخ داد.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

مهندس غرضی، شما همچنان روحیه در معرض دید قرار گرفتن و انتخاب شدن را در خودتان زنده نگه داشتید؟

به هر حال راهی است که انتخاب کردیم و شصت سال برای آن دویدیم و زحمت کشیدیم .

در دور اول انتخابات اصفهان حدود هشتاد درصد آرا را به خود کسب کردید؟

از لحاظ تعداد واقعا عدد بالایی بود حدود سیصد و نود و دو هزار رای کسب کردم که با مرور گذر زمان تعداد آرا خیلی کم شد.

چه طور می شود که مهندس غرضی که تعداد آرایش زمانی که در اصفهان بوده 392 رای است، در انتخابات ریاست جمهوری تعداد آرایش به همین عدد هم نمی رسد؟

خیلی ساده است، برای اینکه سه روز مانده به انتخابات تقریبا همه برابر بودیم ، بعد از آن که آقای هاشمی و آقای خاتمی و آقای سید حسن خمینی از حسن روحانی حمایت کردند، آقای روحانی در واقع رای آن ها را بدست آورد و الا رای ها تفاوت چندانی نمی کرد.

خب به غیر از آقای روحانی ،چرا تعداد رای شما با سایر افراد که خودتان می گویید با آن ها برابر بودید زیاد شد؟

دلیل این موضوع این است که آن ها از ابزارهای وسیعی استفاده کرده بودند ، من کلا پنجاه و نه میلیون تومان هزینه انتخابات کردم.

من نظری دارم که شاید خیلی ها حرف مرا نپسندند ولی بنده هزینه کردن برای جمع آوری رای را حرام می دانم و با عزیزان مسئول هم صحبت کردم شبکه تلویزیونی و رادیویی زیاد داریم که می توانیم در اختیار داوطلبین قرار دهیم تا بتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند و خود را در غالب پرسش و پاسخ معرفی کنند.

اما این موضوع برای شما صدق نمی کند ، شما 12 سال وزارت و نظارت مستقیم داشتید و مردم شما را می شناسند؟

مردم با کار بنده آشنا بودند اما با توضیح سیاسی و اعتقادی من کمتر رو به رو بودند و هرگز هم من در یک همچین موقعیت قرار نگرفتم که بتوانم حرف بزنم اما اتفاق خوبی که این بار افتاد این بود که توانستیم حرف هایی که کمتر سابقه داشت زده شود بزنیم.

مثل دولت ضد تورم؟

و خیلی حرف های دیگه ... ببینید من گفتم توسعه جمهوریت توسعه اسلامیت ، یعنی استانداری ها به دست مردم انتخاب شوند و توسعه اسلامیت یعنی یک دولت ضد تورم و دولتی که دست در جیب فقرا نکند و این طور نباشد که  شما بیشترین خودرو های گران قیمت را در کشور داشته باشید و از طرفی بیست هزار کارتون خواب در کشور با سختی زندگی کنند، این حرف ها اعمال حاکمیت دولت هاست که در صد سال گذشته آمده اند و رفته اند ، و این مسائل کاملا روشن است ، تا قبل از حرف های من پیرامون دولت ضد تورم هیچ کس در مورد مبارزه با تورم صحبت نمی کرد ! که امروزه خوشبختانه آقای روحانی مکرر به مسئله تورم اشاره می کند.

حرف های شما را همه شنیدند و در شبکه های اجتماعی صحبت هایتان می چرخید و دیده می شد ولی چرا به شما رای ندادند؟

من از خیلی ها شنیدم که تصمیم گرفته بودند به من رای دهند اما به خاطر اینکه فرد دیگر رای نیاورد در لحظه آخر تصمیم گرفتند به روحانی رای بدهند.


این حرف شما فرا فکنی نیست ؟

نه! مردم نسبت به تصمیم گیری در مورد جریان هایی که دارند فکر  و کار می کنند و توجه می کنند. ممکن است منطق من درست باشد اما  جذابیت و جاذبه دیگران بیشتر مورد توجه قرار گیرد مسئله ای که سابقه هم داشته است .

جاذبه منظورتان قیافه و تیپ و نوع پوشش است؟

بله و یک مقدار هم مربوط به ذهنیتی که مردم نسبت به افراد پیدا می کنند ، معمولا مردم بیشتر دنبال نو هستند تا کهنه !

البته که شما همیشه فردی با شخصیت و جذاب برای مردم هستید؟

ببینید نو و کهنه منظور اصالت افراد نیست!  در نظام جمهوری اسلامی که جمهوریت کلمه اول آن است و طبیعی است با گذر زمان مردم عوض می شوند سلیقه ها تغییر می کند امکانات متفاوت می شود و مردم آزاد هستند که چه گونه تصمیم بگیرند، منطق در سیاست جایش تنگ است !

برای فردی که در حال تحقیق روی کاندیدای ریاست جمهوری بودند تضادی دیده می شد که جناب غرضی از توسعه جمهوریت صحبت می کردند اما در سابقه سیاسی ایشان ،حزب را قبول ندارد ، چنین تفکری چه گونه ممکن است؟

احزاب بعد انقلاب ها به وجود آمدند شما می بینید بعد مشروطه اعتدالیون شکل گرفتند و بعد از ملی شدن صنعت نفت حزب توده خیلی تلاش کرد و بعد از جمهوری اسلامی هم حزب جمهوری اسلامی خیلی تلاش کرد و تمام این ها محصول دیگران بودن و تنها فقط برای خود یک اسم انتخاب کردند .حزب جمهوری اسلامی، مشارکت، اعتدالیون و اجتماعیون همه از بین رفتند زیرا نتیجه تعامل بین مردم نیست نتیجه تعامل بین حاکمیت و مردم و به نوعی بین قدرت ها است و می خواهند به مردم فرمان دهند با تن ندادن مردم به فرمان آن ها حزب منحل می شود ، عمر احزاب و گروه ها و کسانی که در ایران قدرت پیدا کردند بین سه تا پنج سال بیشتر نیست من نمی گویم تحزب نه،  تحزب که از عقبه اجتماعی خود بی نصیب باشد ماندگار نمی شود.

شما می گویید حزب موتلفه عقبه اجتماعی ندارد؟ 

عقبه اجتماعی مرتبط با مردمی که انقلاب کردند ندارد!  گروهی هستند افراد متعهد و معتقد هستند اما شما ببینید چه تعدادی به عنوان موتلفه در مجلس حضور پیدا می کنند البته در دوره ای این کار خیلی شدت داشت اما به تدریج پایین آمد وقتی ریزش می کند یعنی این عقیه را از دست داده است .

 شما حتی در مورد حزب های قدیمی مثل حزب کار، جمهوری اسلامی یا موتلفه معتقدید که عقبه اجتماعی نداشته اند؟

عقبه اجتماعی را نمی توانند نگه دارند .

چرا خودتان اقدام به تاسیس حزبی که عقبه اجتماعی داشته باشد نکردید؟

من نظرم بر این است که استعداد های مردمی بسیار فراوان استو برای همین می گویم که که اجازه دهید مردم استاندار انتخاب کنند اگر در این سی و شش سال 9 دفعه انتخاب شده بود حداقل چهار یا پنج نفر آدم استخوان دار و با تجربه به وجود آمده بود .

الان که شورای شهر را انتخاب می کنند چه گلی به سر شهر زده است؟

من در طرحم این بود که استان تهران به شش استان تقسیم شود که یک نفر با پنجاه شصت هزار رای بیاید و به شورا برود این اصلا شورا نیست ! وقتی که شما استعداد سیاسی استان ها را به کار نگیرید ، هر کسی که برای ریاست جمهوری ستاد می زند رفیقش را به آنجا می فرستد در موقعیت من دیدم که یک اصفهانی استاندار ارومیه شده است این گونه نمی شود ! هشتاد میلیون نفر جمعیت داریم که باید حداقل هشتاد استاندار باشد و خرج استان نیز به عهده او باشد و خودش با مردم تعامل کند برای آتش گرفتن یک مدرسه کار نباید به سطح مجلس برسد.

محسن رضایی هم طرح مشابه شما داشت که ایران را به نه قسمت تقسیم کند؟

ببینید طرح من اجتماعی بود ولی طرح آقای رضایی فیزیکی بود ! یعنی بیشتر شکل نظامی گری داشت و قرار گاهی می دیدند .

اما این حرف ها زمانی باید زده شود که ذاتا به نقش مردم در سیاست اعتقاد داشته باشید، اما  باور دارم که شما حزب را قبول ندارید.

در تمام کشور های اسلامی احزاب موفق نبودند ! ببینید هم فقه داریم و هم قانون،  فقه طول عمرش بیش از هزار سال است فقه ماندگاری پیدا کرده زیرا به دنبال رضایت  است اما قانون به دنبال حاکمیت ، وقتی احزاب می خواهند قانونی را تصویب کنند به عنوان ابزار حکومتی نگاه می کنند نه یک ابزار رضایتی این تفاوت به شدت هست چرا احزاب شکل نمی گیرند.باید مطالعه شود که چرا در کشور های اسلامی حزب ها پایدار نمی مانند و بعد از از بین رفتن گروهی جایگزین آن می شود که اسمش حزب است اما رسمش سانترالیزم!


در کشور هایی که با دولت اسلامی ادارده می شود نمی شود حزب تاسیس کرد، زیرا اساسا این حزب ها با معرفت و مرام انسان در تضاد است.قانون یعنی دستور و فقه یعنی رضایت ، هیچ کس در کشور های اسلامی و به ویژه ایران مالیات را به رضایت نمی دهد برای اینکه فکر می کند گروهی برای آن تصمیم گرفته است که یا آن ها را قبول ندارد یا صلاحیت آنها را نمی پذیرد.یعنی خمس و زکات و تکالیف که برای رضایتش است انجام می دهد اما تکالیفی که برای رضایتش نیست را انجام نمی دهد.

دلیل مسائل مربوط به تامین اجتماعی و بهداشت و درمان که دولت کمرش زیر بار این جریان ها می شکند چیست، به خاطر این است که تمام این هزینه ها تحمیلی از بابت قانون است شما ببینید صندوق بازنشستگی ذوب آهن بیست هزار میلیارد بدهکار است نه کسی را دارد که این بدهی را بپردازد و عده ای هم به امید اینکه بعد از بازنشستگی این صندوق به کمک شا می آید به مشکل خورده اند.

چهار میلیون حقوق بگیر و بازنشسته دارد برای اینکه قوانینی که وضع کردی رضایت مندی عامه مردم را در بر نداشت مردم اطاعت نکردند و حالا دولت بدهکاری پیدا کرده است . 

حزب جمهوری اسلامی خواسته هاش با انسانیت در تضاد بود؟

مردم به شخصیتی مانند مرحوم بهشتی رای دادند و بعد از فوت ایشان حزب از بین رفت ، فقط  شما توجه کن که گذشته احزاب نه موفق بوده و نه پایدار  ماندند! من یک نکته عرض کنم که شورای نگهبان می گوید فلان قانون منطبق با شرع و قانون اساسی نیست یعنی شرع یک شریک به نام قانون اساسی دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برخی از اظهار نظر های شما در شبکه های اجتماعی به طنز و حتی تمسخر گرفته می شد می خواهم بدانم فرزندان شما که به فضای مجازی اشراف دارند این صحبت ها را به شما منتقل می کردند؟

بله همه را منتقل می کردند ، به هر حال آن ها ابزارهای اجتماعی بود که مرا تقویت می کرد که ببینیم جریان اجتماعی به چه نحو است ! بالاخره یک آزادی است خدا رحمت کند مرحوم گل آقا تمام هزینه های روزنامه اش را با کاریکاتورهایی که از من روی جلدش می گذاشت در می آورد من از او تشکر می کردم و چند ماه قبل از اینکه از دنیا برود تمام کارهای مرتبط به مرا برای من فرستاد ، شما وقتی در یک جامعه بزرگی مثل ایران ادعای ریاست جمهوری می کنی طبیعی است که عده ای تو را وشگون بگیرند.

نسل ما با سه مطلب آشنا نبود و در آن از انقلاب استفاده نکرد، سینما ، مطبوعات، ورزش! ما اصلا از این ابزارها در طول حرکت چهل پنجاه ساله برای انقلاب بی بهره بودیم و هیچ مطبوعاتی در زمان انقلاب نبود که بتواند ماندگار شود! البته ممکن است اصحاب مطبوعات بوده باشند اما یک رسانه پایدار وجود نداشت همین طور که سینماگر یا ورزشکار در این حرکت وجود نداشت ما بعد از اینکه سر کار آمدیم متوجه شدیم که این ها واحد های عظیم اجتماعی هستند که باید با آن ها همراه شد و از آنها استفاده کرد و با وجود همکاری خیر و منفعتی از آن ها ندیدیم و ضمن بالا بردن هزینه ها دست آورد ها را پایین می آورد.

پس چه گونه برای تمام دنیا اثر بخشی مطبوعات و رسانه ها ثابت شده است؟

قطعا مطبوعات مفید هستند به شرطی که روی پایگاه اجتماعی خودشان باشند ، نه وصل به دولت! ما در یک دوره با وزیر فرهنگ دعوا داشتیم ، او می گفت پول بدهید من روزنامه بدهم به مردم من می گفتم پول بدهید تا من برای مردم تلفن بکشم آخر روزی من حجم زیادی روزنامه از یک کبابی برداشتم و برایش بردم گفتم آخر روزنامه این است! چرا یک پدیده اجتماعی که می تواند مفید به حال مردم باشد را منتصب می کنیم به دولت! چرا نمی توانیم مطبوعاتی داشته باشیم که روی پای خود بایستد .

خب این سوالی است که ما باید از شما بپرسیم که بیست سال در سطح سطوح عالی مملکت بودید؟

مطبوعات ایران بدون یارانه و سوبسید راه نمی افتد مثل ورزش سوبسیدی ، کارمند سوبسیدی و سینمای سوبسیدی! این ها نمی توانند ماندگار شوند .

حداقل بیست و دو سوال در سال هفتاد و چهار از طرف مجلس از من شد و من همیشه پاسخ گو بودم و مجلس رای مثبت به من می داد اما مطبوعات جوری منتقل می کردند که دوست داشتند.

در آن دوره وضعیت مطبوعات خوب نبود ، فشار دولت روی مطبوعات زیاد بود؟

آن دوره که آقای هاشمی بود! با افکار فعلی ایشان کاری ندارم ولی مواضع آن موقع ایشان گونه دیگری بود!

ما و آقای هاشمی روزنامه ایران و همشهری و ده ها روزنامه دیگر را در ایران به راه انداختیم شما هم یک مقدار انصاف به خرج دهید .

آقای غرضی شما پدر ارتباطات نوین در ایران هستید موجب گسترش خطوط تلفن همراه اینترنت و سایر تکنولوژی های نوین در ایران شدید اما چه طور ممکن است همچین کسی در مورد مطبوعات این گونه سخن بگوید؟

مطبوعاتی حامی قدرت سیاسی احزاب هستند من حزبی ندارم حامی ندارم ، در هیچ حزبی شرکت نکردم خدا رحمت کند مرحوم بهشتی را به من گفتند بیا گفتم نمی آیم گفتند چرا؟ گفتم از این منبر شما موریانه می رود بالا! من به عنوان یک گزارشگر می گویم چیزی که تحویل شما می دهم نتیجه تعاملات ملت و با سیاست است ، معاملات و قدرت های سیاسی چیزی را می پسندند که هزینه کنند و قطعا مرا نمی پسندند.

سیاسی ترین افراد ایرانیان هستند در چهار دولت گذشته هر کسی آمده دوستان خود را روی کار آورده و بقیه را از سیستم خارج کرده این درست نیست مصلحت احزاب مصلحت خویش است نه مصلحت امت! دولت آقای روحانی شیوه اداره حکومتش با دولت های قبل هیچ فرقی نکرده است ، همه این دولت ها هزینه های زندگی را برای مردم بالا می برند متورم هستند، همه ی این دولت ها سوبسیدی هستند ! انقلاب که پیروز شد در کشور دویست میلیارد نقدینگی وجود داشت که در دولت قبل این عدده به شصت و هفت هزار میلیارد رسید و الان بیش از نهصد هزار میلیارد تومان رسیده است ، دنیا حساب و کتاب دارد چرا به اشخاص نگاه می کنید، روش ها فرق نکرده است فقط آدم ها عوض شده اند و ما رو خط متورم شدن حرکت می کنیم.

اگر شما ریس جمهور می شدید حجم نقدینگی را پایین می آوردید؟

من نمی آمدم بگویم رفاه ایجاد می کنم این خلاف شرع است ، کار رفاه ایجاد می کند مردم باید به کار گرفته شوند در دولت های گذشته به مردم گفته اند بیایید به ما رای دهیم ما برایتان رفاه ایجاد کنیم ، وقتی که افزایش حقوق زیر تورم است فقر ادامه پیدا می کند، قضیه را باختی ولی باز هم ادامه می دهی! مگر به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه حاضر نیستی مگر در اطرفت اثر گذار نیستی ، مگر نتوانستی اینقدر اقتدار سیاسی خارجی به وجود بیاوری خوب بیا وضع داخل کشور را هم درست کن ! بیا از این روشهای صد سال گذشته  عبور کن .

حاکمیت ایران از زمان کوروش و دیگران ، امروز حاکمیت سیاست خارجی ایران در سطح جهان نمره یک است ایران در منطقه حرف اول را می زند همینطور  درآمریکای لاتین و آفریقا!

بهتر نبود حرف دوم را می زدید ولی مردم رفاه بیشتری داشتند؟

بستگی به استعدادی است که می توانید از مردم استفاده کنید دارد آن استعدادها را داریم توانایی ماندگاری ، امنیت و جنگیدن را داریم همین طور قدرت سرباز گیری اما توانمندی مدیریتی نداریم! توانمندی مدیریتی به دولت ها وصل است این حرف ها مربوط به انقلاب و ملت است سرباز تو نگاهش به انجام وظیفه شرعی است وبا تورم کاری ندارد، اوست که باعث می شود در سطح بین الملل به عنوان یک قدرت روی کشورت حساب کنند اما در بحث مدیریت داخلی ضعیف هستیم و در واقع این دولت است که ضعیف است و این ملت است که قوی است هر چهار دولت آخر عمرشان در رفتند .

چرا زمان خودتان مدیرهای جوان تربیت نکردید که حالا که کشور نفس تازه نیاز دارد از آن ها استفاده کنیم؟

شما اول حکم دادید بعد سوال کردید! ما امروز در دزفول نوزده نفر در سطح معاون وزیر داریم که رفته اند کاندید شوند .در این کشور آدم کار آمد فراوان است شما به صورت حزبی  می آیید مجبور هستید آدم هایی را بیاوری که به شما تعهد دادند نه به مردم .

در این کشور چند کار صورت گرفته که متولی آن ها من بودم ، شبکه ملی گاز قبل از انقلاب نبوده و حالا به گونه ای شده که بیست و پنج میلیون مشترک گاز داریم، بدون دلار خارجی و مدیریت خارجی این اتفاق افتاد امروز چهار میلیون بشکه نفت به فروش می رسد،وقتی پول قبض گاز بیست هزار تومان می آید این یعنی مجانی ! خدا رحمت کند امام را دوست داشت خدمات آب و گاز مجانی باشد، شبکه عظیم مخابرات هزاران آدم ایستاده اند و انجام شده امروز به جایی رسید که یکی از منابع در آمدی دولت به حساب می آید، بیشترین در آمد دولت سی هزار میلیارد بعد از آن فروش نفت حدود بیست هزار میلیارد و رتبه سوم مربوط به مخابرات با دوازده هزار میلیارد است . دولت ها باید بروند دنبال آدم هایی که نخواهند هزینه کنند همه می گویند بودجه کم داریم من در هیچ زمینه ای نه نفت و نه مخابرات از دولت پول نگرفتم بلکه در آمدزایی کردم و شغل ایجاد کردم بعد با در آمد آن محل را چرخاندم.

هنر اداره کشور نیست که شما بودجه کشور را متورم کنی عده ای را به کار بگیر که بعد از سی سال باید بیایند بروند دنبال کار دوم تا زندگی اشان بگذرد.
 
من به این خاطر برای ریاست جمهوری آمدم بلکه بتوانم روش های مدیریتی را اصلاح کنم و برخی موارد را از حالت دولتی در بیاورم.

آقای غرضی وارد انتخابات می شود و می گوید من 55 میلیون رای می آورم چه اتفاقی می افتد که فاصله آرا با آنچه در نظر داشتید تا این حد فاصله داشت، آیا مردم اشتباه کردند؟ 

مردم اشتباه نمی کنند، من گفتم 55 میلیون رای دارم ، بقیه جریان های اجتماعی مثل مطبوعات که حاضر نیستند حرف های مرا تبلیغ کنند آن ها به سراغ دوستانشان می روند! من گفتم دولت متورم دولت حلالی نیست، عدم توسعه جمهوریت هزینه ها را افزایش می دهد ، با این دو کلمه هیچ کس در کشور بر من مخالفت نکرده است ، بسیار خوب است که این حرف ها زده شده تا نسل جوان از ما یک میراثی داشته باشد و دنبال افرادی بروند که مقابل مردم متعهد باشند.

شما جمهوریت را به جای وصل کردن به اندیشه های مردم مربوط می کنید با زور بازوی مردم، در حالی که معنای جمهوریت در ارزش دادن به تفکرات مردم معنا پیدا می کند؟

اندیشه های مردمی مبنی بر تشکیل جمهوریت است که بر آرا مردم متکی باشد آرا مردم چیزی است که زندگی مردم روی آن استوار باشد وقتی دولت روی کار می آید که هر روز یک چیز گران می شود و جیب مردم خالی می شود ، رایی هم که داده اند برایشان زیر سوال می رود.

اینجور کار ها را در مجلس شورای اسلامی حتما می شود پیگیری کرد که شما هم داوطلب شرکت در این انتخابات شده اید ؟

فقه حکومتی ابزار اصلی اداره کشور است . اگر توانستی فقه اسلامی را در جامعه تبلیغ کنی که توانا تر از قانونی است که نصف به اضافه یک است! سارکوزی قانون اساسی فرانسه را با یک رای جا به جا کرد ، این ها ماندگار نمی شود!

عدالت بهترین ابزار تحریک جامعه برای تولید است.
مردم ایران هستند که ایران را سرپا نگه داشته اند نه دولت ها!
چپ نمی تواند دولت نگه دارد راست نمی تواند ملت نگه دارد!
مصدق چپ ، هویدا چپ آمریکایی بودند ، موسوی چپ ، هاشمی راست که آخر عاقبت همه آن ها را دیده ایم.
اینکه یک دولتی به وجود بیاورید که  در پایان عمر با عزت برود مهم است که تا کنون این اتفاق نیافتاده است.
باید قانون را متمایل کرد به سمت رضایت  .

برای مجلس خبرگان تایید صلاحیت می شود؟

ظاهرا چون مدارک می خواستند و من ارائه ندادم تایید صلاحیت نمی شوم ، من یک بار لباس روحانیت پوشیدم آن هم در زمانی که در فرانسه بودیم به همراه محمد منتظری، دعایی و علی جنتی و خیلی از بزرگان دیگر دست به اعتصاب غذا  علیه رژیم گذشته زدیم و منشا یک حرکت خوب شدیم ... 

نظر شما راجب کلماتی که می گویم چیست؟

جلیلی: عزیزی که بدون تواناهایی سیاسی وارد عرصه سیاست شده است .
طالقانی: شخصیتی که توانایی هایش خیلی ظاهر نشد .
شجریان: عزیزی که بدون عقبه اجتماعی فکر اجتماعی می کند .
شجونی: عزیزی که همیشه مخاطب خود را تهدید می کند .
محسن رضایی: نظامی نبود و نظامی گر هم یا نگرفت .
محمد رضا عارف: عزیزی که سعی می کند سیاست مدار باشد .
هدیه تهرانی: شنیده ام که بازیگر معروفی است من قبل از انقلاب فقط فیلم گاو و بعد از آن فیلم کلاه قرمزی را دیده ام  .

خواننده مورد علاقه اتان کیست؟

ندارم، من فقط آوای قرآن گوش می کنم .

محمود احمدی نژاد: عزیزی که در جوانی به قدرت سیاسی رسید نتوانست آن را حفظ کند .

ظریف: محصول وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران .

حسن روحانی: سعی می کند سیاستمدار باشد.
منبع: شفاف