۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

دیوانه‌ای که شاید رئیس‌جمهور آمریکا شود

جمهوری خواهان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا یک دیوانه را علم کرده اند، دیوانه‌ای به نام «دونالد ترامپ» که در حال حاضر در صدر نظرسنجی‌های این حزب قرار دارد.
کد خبر : ۲۸۲۷۶۱

صراط: هشتم نوامبر سال جاری میلادی مصادف با 18 آبان 1395 پنجاه و هشتمین انتخابات ایالات متحده آمریکا برگزاری می شود تا کاخ سفید مهمان تازه اش را بشناسد. در ماههای باقیمانده تا نوامبر بازار نظرسنجی ها و رقابت های انتخاباتی درون حزبی همچنان داغ داغ است و هرکدام از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات سعی دارند بنابر نظرسنجی هایشان نامزدنهایی خود را انتخاب کنند. اما حضور «دونالد ترامپ» پیرمرد پولدار دیوانه در صدر نظرسنجی جمهوری خواهان همچنان خودنمایی می کند. پیرمردی که با اظهارنظرهای پراز حاشیه و گاف های فراوانش همه را به انتخابات پیش روی ایالات متحده مشتاق کرده است.

کاندیدایی برای همه دوره‌ها

«دونالد جان ترامپ» متولد 14 ژوئن 1946 تاجرو سرمایه گذار پولدار آمریکایی است که حالا در سن 69 سالگی غوغای ریاست جمهوری ایالات متحده را در سردارد. ترامپ رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان ترامپ و موسس تفریگاه ترامپ است. اما چیزی که باعث شهرت بیشتر این تاجر سیاستمدار آمریکایی شد؛ برنامه «کارآموز» (Apprentice) در شبکه NBC بود که توانست مخاطبان بسیاری را برای خودش دست و پا کند. در این برنامه یک فرصت شغلی وجود داشت و شرکت کنندگان باید رد مراحل مختلف باهم رقابت می کردند و همدیگر را کنار می زدند تا در نهایت تنها فرد باقیمانده می توانست شغل را تصاحب کند. آقای پولدار تقریبا در همه دوره های ریاست جمهوری آمریکا ازسال 1988 تا کنون از کاندیداهای احتمالی به شمار می آمده اما هربار به نحوی خودش را کنار کشیده است. او حتی در سال 2011 در نظرسنجی جمهوری خواهان در صدر قرار داشت اما در ماه مه همان سال اعلام کرد که نامزد نمی شود. اما انگار این پیرمرد 70 ساله در این دوره با تمام قوا میدان آمده است.

اظهارنظری که رسانه ها از پخش آن معذور شدند

رفتارهای عجیب و غریب و بعضا احمقانه وطنزآمیز نفر اول جمهوری خواهان باعث شده فیل های سیاستمدار بارها مورد تمسخرقرار بگیرند. ترامپ در اظهارنظرهای عجیب و غریبش به هیچ کس رحم نمی کند و در آخرین اظهار نظر خود همه اعضای کاخ سفید را احمق دانست. همچنین در یکی از تجمعات انتخاباتی اش از واژه بسیار رکیکی برای هیلاری کلینتون استفاده کرد که این توهین در رسانه های آمریکایی بسیار بازتاب داشت. واژه رکیک آقای ترامپ به حدی بود که هیچ کدام از رسانه های این کشور نتوانست حرفی درباره آن بزنند و حتی از بازپخش این سخنرانی خود داری کردند. این عبارت توهین آمیز زمانی استفاده شد که ترامپ می خواست به مناظره هیلاری کلینتون و اوباما در سال 2008 و ترک کردن میز مناظره از سوی خانم کلینتون به منظور اجابت مزاج اعتراض کند. آقای ترامپ در اظهارنظرهایش گاف هم زیاد می دهد. در آخرین گاف این نامزد ریاست جمهوری گفته شده بود که ده تفنگدار آمریکایی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزهای آبی کشور دستگیرشده بودند باید فورا آزاد شوند. این در حالی بود که چندین ساعت از آزادی آنها گذشته بود و همین موضوع سوژه رسانه ها شد تا بگویند که ترامپ خبرزیادی از اخبار کشورش خبر ندارد.

با پوتین رفیق می شوم

بعد از حملات تروریستی پاریس و تیراندازی یک زوج مسلمان در آمریکا که در آن 18 نفر از شهروندان کالیفرنیا کشته شدند؛ دونالد ترامپ در اظهارنظری عجیب خواستار منع ورود مسلمانان به این کشور شد. این اظهار نظر عجیب مورد واکنش بسیاری از مسلمانان این کشور و حتی سیاستمداران آمریکایی شد. به طوری که «جان کری» وزیر خارجه ایالات متحده سخنان ترامپ را محکوم و حرفهای وی را اقدامی علیه امنیت ملی عنوان کرد. اما اظهار عجیب و غریب ترامپ همچنان ادامه دارد و هیچ بعید نیست همین حرفهای عوام فریبانه آقای پولدار برایش رای ساز باشد. ترامپ در سخنرانی هاش گفته است: « آمریکا باید از شیوه غرق مصنوعی با در بازجویی ها استفاده ک نخواهیم داشت.» این شیوه و دیگر موارد "بازجویی سخت" در مبارزه با داعش مشروع است. و این کارها در مقابل کارهایی که آن‌ها می‌کنند، از جمله سر بریدن، "هیچ" است. باید داعش را بمب صاف کرد. بین آمریکا و مکزیک باید دیوار بزرگی کشیده شود. چون عموما مکزیکی هایی که به آمریکا می آیند عموما مجرم هستند و باید جلوی ورود آنها و سوری ها را گرفت. حتی هزینه این دیوار را هم مکزیکی ها باید بپردازند. همه یازده میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا باید اخراج شوند و علاوه براین حق شهروندی به خاطر فرزند هم باید لغو شود. اوباما و پوتین آنقدر از هم بدشان می آید که نمی توانند مذاکره کنند. اما من احتمالا با او رفیق می شوم و در آن صورت این مشکلاتی که حالا داریم، نخواهیم داشت.»

خانم پرحاشیه در کاروان تبلیغاتی ترامپ

«سارا پالین» فرماندار سابق و پرحاشیه آلاسکا و معاون اول ریاست جمهوری در کمپین انتخاباتی «جان مک کین» رقیب باراک اوباما نیز به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ پیوست. پالین در اولین اظهارنظرخود بعد از پیوستن به ترامپ گفت که تنها اوست که می تواند داعش را نابود کند. اما حضور این خانم 51 ساله در عرصه سیاست همواره با حاشیه های زیادی همراه بوده است. مجله آمریکایی Enquirer چندسال پیش اسنادی مبنی بر فساد اخلاقی این سیاستمدار ارائه داد. در سال 2009 «جو مک گینسس» نویسنده معروف آمریکایی برای نوشتن زندگی نامه این دیپلمات خانم به آلاسکا محل زندگی وی رفت و در آن جا خانه ای اجاره کرد. براساس تحقیقات این نویسنده پالین روابطه خارج از خانه و نامشروع زیادی داشته و حتی به مواد مخدر نیز معتاد بوده است. به طور مثال او با یکی از بسکتبالیست های تیم دانشگاه خود در آلاسکا در ارتباط بوده است. این بسکتبالیست نیز این رابطه را تایید کرده است. حجم روابط خانم پالین به حدی بالا بوده که حتی به همکار شوهرش نیز می رسد و در نهایت منجر شده که رابطه تجاری همسرش با این مرد حسابی به هم بخورد.

پالین در دوران جوانی نیز در مسابقات دختران شایسته شرکت می کرده و حتی یکبار به مقام سومی یکی از این مسابقات رسیده است.خود آقای ترامپ نیز از برگزارکنندگان مراسم های دختر شایسته و ملکه زیبایی است همین موضوع باعث شده که ترامپ در کاریکاتورهای منتقدانش بارها مورد تمسخر قرار بگیرد. گزارش ها حاکی از آن است که در سال 2008 زمانی که نام ساراپالین به عنوان معاون «جان مک کین» مطرح شد نام این سیاستمدار و فرماندار پیشین آلاسکا بارها در موتورهای جستجو سرچ شد. به طوری که جستجوی نام وی حتی از تعداد جستجوی نام باراک اوباما و بسیاری از چهره های شناخته شده ایالات متحده بیشتر بود. طبق گزارشات بدست آمده کاربران با کلمات کلیدی که کنار نام وی قرار می دادند بیشتر در جستجوی عکسهای غیراخلاقی و برهنه این سیاستمدار بودند.

اگر پول ندهید به ترامپ رای می دهم

رای دادن به آقای ترامپ و اظهار نظرهای پوپولیستی اش حالا تبدیل به یک شوخی میان مردم و رسانه ها شده است و حتی هم حزب های او نیز گاهی حرفهایش را شرم آور عنوان می کند. «جب بوش» رقیب درون حزبی ترامپ معتقد است که او در این دوره از انتخابات کنار گذاشته می شود. حالا شوخی رای دادن به ترامپ به گدایان و متکدیان این کشور نیز رسیده است. به طوری که نوشته پلاکارد یک متکدی در این کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. این فرد با در دست داشتن یک پلاکارد اعلام کرد: « یک دلار به من بدهید وگرنه به ترامپ رای می دهم»

 با وجود مخالفت رسانه ها و جوهای سیاسی علیه دونالد ترامپ وی همچنان در صدر نظرسنجی جمهوری خواهان قرار دارد. حالا باید دید ترامپ تا آخر می ایستد و اینکه آیا جمهوری خواهان وی را به عنوان نامزد حزب خود اعلام می کنند؟ در صورت تایید ترامپ از سوی جمهوری خواهان، آیا ترامپ با رای مردم وارد کاخ سفید خواهد شد؟


منبع: مجله مهر