۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸

معمای افزایش شهریه دانشگاه‌ها

این روزها افزایش 15درصدی شهریه ثابت دانشگاه پیام نور موضوعی است که موج جدیدی از اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور را بوجود آورده است.
کد خبر : ۲۸۳۳۲۶
صراط: در سال 85 در دفترچه راهنمای پذیرش دانشجوی دانشگاه پیام نور اعلام شده بود که دانشجویان از طریق تلویزیون و سایر امکانات الکترونیکی و غیره و کتابهای کمک آموزشی حمایت علمی شوند یعنی دوره‌ی آموزش محور؛ و فقط برای انتخاب واحد در دانشگاه حضور پیدا کنند اما پس از مدتی دانشگاه اعلام کرد که دانشجویان آزمون محور هم دروس عملی را مثل سایر دانشجویان بگذرانند و در کلاس درس حضور داشته باشند.

همچنین اعلام شد افرادی که مدرک پیش دانشگاهی ندارند هم می توانند در دانشگاه ثبت نام کنند، اما همه اینها در یک جمله خلاصه می‌شود. آن هم پرداخت شهریه‌هایی که هرساله افزایش پیدا می‌کند.

شهریه‌های سر به فلک کشیده
داستان افزایش شهریه دانشگاه‌ها داستان جدیدی نیست چرا که از زمان تاسیس دانشگاه‌های پولی تا به امروز هر ساله شاهد افزایش چشمگیر شهریه آنها بوده‌ایم.

این روزها افزایش 15درصدی شهریه ثابت دانشگاه پیام نور موضوعی است که موج جدیدی از اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور را بوجود آورده است، شهریه‌ای که باید طی 25 روز پرداخت شود در صورتی که در سالهای گذشته دانشجویان می‌توانستند کل شهریه دانشگاه را در یک ترم پرداخت کنند.

به گفته دانشجویان این افزایش 15 درصدی شهریه ثابت برای پیام نوری‌ها باعث شده است تا آنها با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

مشکلات جدید برای دانشجویان دانشگاه پیام نور

به طور مثال امسال در سایت دانشگاه پیام نور شهریه دانشجویان مهمان نسبت به ترم گذشته دو برابر افزایش داشته است، به طوریکه یک شهریه‌ی 600 هزار تومانی به یک میلیون و دویست هزار تومان رسیده است.

کلاس‌های دردسر ساز 
از دیگر مشکلات این است که بعضی از کلاسها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، یعنی نه کلاسی تشکیل می‌شود و نه از صندلی استفاده شده است، اما دانشگاه‌ها شهریه‌ها را برابر با شهریه کلاس‌های حضوری دریافت می‌کنند. البته دانشجویان می گویند با این افزایش شهریه‌ها کیفیت همچنان پایین است.

 در همین خصوص صدر‌ سخنگوی دانشگاه پیام نور می‌گوید: دانشگاه پیام نور شهریه بگیر است و بیشتر هزینه دانشگاه را باید از طریق دریافت پول‌های دانشجویان پرداخت کند.

در تصمیم افزایش شهریه ثابت عقب‌گردی نیست
وی افزود: دانشجویان می توانند با پرداخت شهریه ثابت انتخاب واحد خود را انجام دهند، ما نیز سعی می‌کنیم شرایط آسانی را برای تحصیل دانشجویان فراهم کنیم.

حالا باز هم دانشجویان ماندند و افزایش گاه به گاه شهریه‌ها. انگار آنها باید آرام آرام به این شرایط عادت کنند.