۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
طبق عرف باید برای فدراسیون فوتبال سرپرست انتخاب شود

گودرزی: در ریو بیشتر از 8 مدال نمی‌گیریم

وزیر ورزش و جوانان گفت: هر فدراسیونی که دوره‌اش به پایان می‌رسد باید یک سرپرست انتخاب شود تا رانت رئیس قبلی از بین برود و سرپرست بدون موضع و سوءگیری شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کند و فوتبال هم از این روند مستثنی نیست.
کد خبر : ۲۸۴۸۸۶
صراط: وزیر ورزش و جوانان گفت: هر فدراسیونی که دوره‌اش به پایان می‌رسد باید یک سرپرست انتخاب شود تا رانت رئیس قبلی از بین برود و سرپرست بدون موضع و سوءگیری شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کند و فوتبال هم از این روند مستثنی نیست.

محمود گودرزی در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم در مسائل امروز ورزش، گفت:‌ بیش از یک سال است که ستاد عالی بازی‌های المپیک تشکیل شده است. در این ستاد رئیس و دبیرکل کمیته المپیک برخی از معاونین وزارت و ... حضور دارند. روسای فدراسیون‌ها به این ستاد دعوت می‌شوند و در مورد مشکلات مالی، اردوها‌، وضعیت کار و ... گزارش می‌دهند. این گزارش‌ها نقد می‌شود و توصیه‌هایی صورت می‌گیرد. هماهنگی‌ بسیار خوبی اتفاق افتاده و این ستاد به طور منظم با زمان‌بندی مشخص فعالیت می‌کند.

وی افزود:‌ تاکنون 31 یا 32 سهمیه گرفتیم که در این میان 26 یا 27 سهمیه مختص آقایان و 6 سهمیه اختصاص به ورزشکاران خانم دارد. امیدواریم تا شروع سال شمسی جدید از لحاظ تعداد سهمیه به حدنصاب دوره قبل برسیم.

گودرزی در ادامه در رابطه با مسائل مالی عنوان کرد: شرایط اعزام به المپیک از لحاظ مالی فراهم شده و برای فدراسیون‌های ورزشی امسال حدود 85 میلیارد بودجه اختصاص پیدا کرده است. بودجه‌ای که دولت در اختیار ما قرار داد به فدراسیون‌ها و حقوق ورزشکاران اختصاص پیدا کرد. خوشبختانه در بودجه سال 95 هم دولت مبلغ قابل توجهی را برای ورزش لحاظ کرده که باعث کمتر شدن محدودیت‌های ما می‌شود و به نظرم فدراسیون‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را محقق کنند.

وزیر ورزش و جوانان در مورد پارالمپیک هم عنوان کرد: ما مسائل پارالمپیک را هم در نظر گرفتیم و برنامه خود را برای موفقیت این ورزشکاران پیش می‌بریم. از این لحاظ هم مشکلی نیست و شرایط پارالمپیک هم در نظر گرفته شده است.

گودرزی در مورد نحوه تقسیم‌بندی بودجه تصریح کرد: سال 2016 مختص به المپیک است. ما باید بخش اعظم بودجه را اختصاص به المپیک بدهیم اما مطمئنا دیگران را نادیده نمی‌‌گیریم. تلاش می‌کنیم سطح کمک‌هایمان را افزایش دهیم همانطور که گفتم دولت هم عدد خوبی در نظر گرفته است. همچنین قرار است رئیس جمهور در اسفند ماه در جمع ورزشکاران حاضر شود و از آنها تجلیل کند.

وی در مورد پیش‌بینی خود از تعداد مدال‌هایی که به دست خواهد آورد، عنوان کرد: ما در دوره قبل 12 مدال دریافت کردیم. با احتساب سال 2012 بر اساس روندی که بعد از پیروزی انقلاب داشتیم میانگین هر دوره 4 و نیم مدال است. اگر بخواهیم این آمار را بدون احتساب جهش ناگهانی کسب مدال در سال 2012 بررسی کنیم، میانگین کسب مدال 3 و نیم است. عدد 4 و نیم با نگاه علمی قابل تکرار است اما اگر خوشبینانه بگوییم 6 مدال و اگر خیلی خوشبینانه‌تر نگاه کنیم کسب 7 یا 8 مدال هم می‌توان در نظر گرفت اما از این رقم تجاوز نخواهد شد. البته در خیلی رشته‌ها بر حسب اتفاقات و تغییراتی که صورت می‌گیرد ممکن است برخی اتفاقات خاصی بیفتد. اما نباید جامعه را بیش از حد خوشبین کنیم و صحبت‌هایی بیان کنیم که منطبق با عقل نباشد. باید واقعیات را در نظر گرفت. البته این مسئله نباید مانع تلاش بیشتر ما شود.

گودرزی در مورد اینکه نظر وزارت ورزش در مورد ادامه فعالیت فدراسیون فوتبال پس از پایان دوره ریاست علی کفاشیان تا زمان برگزاری انتخابات چیست،‌عنوان کرد: طبق عرف وزارت ورزش و جوانان هر فدراسیونی که دوره‌اش به پایان می‌رسد باید یک سرپرست انتخاب شود تا رانت رئیس قبلی از بین برود و سرپرست بدون موضع و سوءگیری شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کند. فوتبال هم نباید از این روند مستثنی باشد. در اساسنامه این مسئله مغفول است و وقتی جایی اظهارنظری نشده بدیهی است که باید در این رابطه بر اساس عرف رفتار کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر این است که قوانین کشورها نباید نفی شود. در اساسنامه‌ها و آئین‌نامه فدراسیون‌های جهانی هم اشاره شده که باید به قوانین داخلی احترام گذاشت و همچنین باید از آئین‌نامه فدراسیون‌ها هم پیروی شود. در این مورد هم بین عرف ما و قوانین موجود تعارضی نیست. ما می‌گوییم باید طبق همین روال عمل شود و کم کم وقتی نزدیک به انتخابات شدیم آرام آرام شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کنیم.

وزیر ورزش و جوانان در رابطه با وضعیت استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: استقلال و پرسپولیس هر ساله بدهی انباشته داشتند. ما سال قبل که خواهان واگذاری این دو باشگاه بودیم هر کدام بین 70 تا 75 میلیون بدهی انباشته داشتند. در سال 94 با توجه به تکیه به ظرفیت‌هایی که گفتم پرسپولیس متقاضی درخواست پول از ما نبوده که البته ما هم از لحاظ قانونی نمی‌توانستیم به آنها کمکی کنیم. استقلال هم همین وضع را داشته است. امیدوارم علاقمندان و کسانی که دلشان برای این دو تیم می‌تپد کمک کنند تا آنها در فضایی آرام فعالیت کنند و روی پای خود بایستند.

گودرزی در رابطه با گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد فساد در فوتبال عنوان کرد: تفکیک قوا این حق را برای قوه مقننه و قوه‌های قضائیه قائل شده که روی مسائل مختلف نظارت داشته باشند. آنها خودشان باید بگویند چه گزارشی تهیه کردند و از چه مبنایی بوده است اما ما هم این گزارش را دیدیم و از اینکه مفسده‌ای وجود دارد، خوشحال نیستیم. ما شعار ورزش پاک را مطرح کردیم که خوشبختانه خیلی‌ها روی این شعار حرکت کردند. ما به این موضوع اکتفا نکردیم و به طور دوره‌ای فدراسیون‌ها مورد بازرسی مالی قرار دادیم و بیش از 3 بار این ارزیابی مالی صورت گرفته است که هر فدراسیون مورد بازرسی قرار گرفته است. کمیسیون اصل 90 بر اساس مشکلاتی که وجود داشته که البته این مسائل مربوط به قبل از حضور دولت فعلی است، فعالیت خود را انجام دادند. بعد از این گزارش آنها مطمئنا مسائل را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهند تا برخورد لازم صورت بگیرد. ما هم اگر بررسی‌ها و حسابرسی‌های مالی ما را به موضوع خاصی برساند آن را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم.
منبع: فارس