۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
بی‌اعتمادی آمریکا و ایران عمیق است

شرمن: تحریم ها نه، انتخاب روحانی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد!

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره این کشور در گفتگوهای هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ می‌گوید حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران فردی میانه‌رو نیست.
کد خبر : ۲۸۴۸۸۸
صراط: معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره این کشور در گفتگوهای هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ می‌گوید حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران فردی میانه‌رو نیست.

معاون سابق جان کری و عضو ارشد سابق تیم آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در یک مصاحبه به موضوع برجام و روابط ایران و آمریکا پرداخت.

پایگاه آمریکایی «کرونیکل» گفتگویی با وندی شرمن عضو سابق ارشد تیم مذاکره آمریکا در گفتگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ترتیب داده و نظراتش را درباره برجام و روابط واشنگتن- تهران جویا شد.

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در بخشی از این گفتگو با بیان اینکه «مردم ایران مردم آمریکا را دوست دارند و به آنها عشق می‌ورزند»، اینطور ادعا کرد که این حکومت ایران است که حامی خصومت و دشمنی با آمریکا است.

معاون سابق جان کری در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به برجام هم تاکید کرد که این تحریم‌ها نبود که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد بلکه انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ این کار را کرد.

شرمن که سابقه اظهارات ضد ایرانی زیادی دارد و یک بار حتی گفته بود «دروغگویی در ژن ایرانیان وجود دارد»، در این مصاحبه همچنین با اشاره به مواضع رئیس‌جمهور ایران ادعا کرد: «روحانی، میانه‌رو نیست او تندرو است».

معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا، اعضای تیم مذاکره و دیپلمات‌های ایرانی در گفتگوهای هسته‌ای را «مذاکره‌کنندگانی  سرسخت، باهوش و قانونمند» توصیف کرد.

شرمن افزود مذاکرات هسته‌ای بین آمریکا و ایران درباره ایجاد اعتماد بین دو کشور نبود بلکه برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بود.

این مقام سابق آمریکایی با تاکید بر اینکه بی اعتماید عمیقی بین آمریکا و ایران وجود دارد، که می‌توان رد این بی اعتمادی را در کودتای سال ۱۳۳۲ علیه دولت دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر وقت جستجو کرد.

شرمن تاکید کرد که او معتقد است علی رغم تردیدها درباره تمایل باراک اوباما و دولت آمریکا برای توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران،‌ اگر استفاده از این گزینه ضروری می‌بود، اوباما به آن متوسل می‌شد.

او برجام را بهترین جایگزین برای اقدام نظامی خواند و به مصاحبه‌گر گفت: «من امیدوارم که توافق ایران به این معنا باشد که افراد جوانی مانند شما مجبور نشوند برای متوقف کردن ایران به انجام اقدامات وحشتناک، به جنگ بروند».
منبع: فارس
برچسب ها: صراط شرمن روحانی