۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

توکلی از رد لایحه برنامه ششم خبر داد

احمد توکلی با اعلام اینکه با تصمیم سران قوا زمان برای بررسی "لایحه منسوب به برنامه ششم توسعه" و بررسی بودجه ۹۵ برای مجلس فراهم می‌شود، گفت: قانون پنجم برنامه توسعه یک سال تمدید می‌شود و دولت هم پذیرفت بودجه چنددوازدهم به مجلس بیاورد.
کد خبر : ۲۸۴۹۴۹
صراط: احمد توکلی با اعلام اینکه با تصمیم سران قوا زمان برای بررسی "لایحه منسوب به برنامه ششم توسعه" و بررسی بودجه ۹۵ برای مجلس فراهم می‌شود، گفت: قانون پنجم برنامه توسعه یک سال تمدید می‌شود و دولت هم پذیرفت بودجه چنددوازدهم به مجلس بیاورد.

احمد توکلی، در کانال تلگرامی خود درباره این برنامه نوشت: قانون پنجم برنامه توسعه یک سال تمدید می‌شود و دولت هم پذیرفت بودجه چنددوازدهم به مجلس بیاورد. با تصمیم سران قوا زمان برای بررسی "لایحه منسوب به برنامه ششم توسعه" و بررسی بودجه 95 برای مجلس فراهم می‌شود.

وی افزود: مدتی پیش با جمعی از نماینده‌ها نسبت به اشکالات جدی لایحه دولت در خصوص برنامه ششم به آقای لاریجانی نامه‌ای نوشتیم و اشکالات آن را توضیح دادیم. این لایحه اساساً نمی‌تواند اسم برنامه توسعه داشته باشد.

توکلی اضافه کرد: دولت در ابتدای این لایحه به‌صراحت نوشته است برنامه توسعه آن چیزی است که دولت تعیین می‌کند. این حرف با 37 سال برنامه نویسی قبل و بعد انقلاب نمی‌خواند. حتی قبل انقلاب هم گفتند مجلسین باید برنامه‌های عمرانی را تصویب کنند. لایحه دولت از طرفی مشخصات برنامه را ندارد؛ نه از حیث علمی و نه جنبه‌های قانونی.

وی همچنین نوشت: اشتباه آقای روحانی این است که وقتی می‌خواهد برداشت جدیدی از قانون داشته باشند، ابتدا باید این نظر را با مجلسی‌ها محک بزند نه اینکه به‌جای گفت‌وگو از روش راه بنداز جابنداز استفاده کند، البته هنوز هم شفاف نکرده و نپذیرفتند که قانون را تغییر داده‌اند.

بنا بر اظهارات توکلی، مسئله دیگر این است که گفتند حسب توافق برجام مصلحت سنجی کردند، سؤال این است: این مصلحت سنجی چه‌نسبتی با قانون دارد، مگر می‌شود با مصلحت، قانون را کنار بزند؟ از طرفی سخنگوی دولت می‌گوید "ما لایحه دادیم حالا خودتان اصلاح کنید"، این حرف نادرست و غلطی است، چون نه ساختار مجلس و نه قانون اجازه چنین کاری را به مجلس نمی‌دهد.

وی در پایان افزود: در نهایت بعد از نامه‌ای که به رییس مجلس نوشتیم، آقای لاریجانی را دیدم و او هم گفت "استدلال نامه را قبول دارم". آقای لاریجانی گفت هیچ‌گاه از برنامه اول تا حالا بررسی لایحه کمتر از 7 ماه نبوده است، لذا قرار شد برنامه پنجم یک سال تمدید شود و دولت هم بودجه چنددوازدهم دهد.