۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

مصباحی‌مقدم: مجلس باید در برابر استکبار بایستد/ خرازی: وجود حتی یک وکیل الدوله هم به ضرر ملت است

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی و صادق خرازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب عصر روز یکشنبه در دانشگاه علم و صنعت با موضوع «انتخابات، پیشرفت و محرومیت زدایی» به مناظره نشستند.
کد خبر : ۲۸۵۱۰۱
صراط: ایسنا نوشت: غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی و صادق خرازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب عصر روز یکشنبه در دانشگاه علم و صنعت با موضوع «انتخابات، پیشرفت و محرومیت زدایی» به مناظره نشستند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در این مناظره با بیان این‌که «نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار دینی و الهی است» اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی هم مردم‌سالاری دینی مورد تاکید قرار دارد و هم اعتقاد به حاکمیت خدا بر انسان وجود دارد و این حاکمیت نیز از طریق ولایت فقیه تقویت می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «حضور مردم پای صندوق‌های رای به تجدید حیات نظام اسلامی کمک می‌کند» اظهار کرد: ما باید با توجه به قانون اساسی در چشم‌انداز بیست ساله و سیاستگذاری‌های کلان نظام به توسعه دست یابیم و شرایط را برای پیشرفت مادی و معنوی فراهم کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این‌که «در استفاده از الگوهای پیشرفت غربی نباید به طور کورکورانه عمل کرد» اظهار کرد: ما از الگوهایی که بیگانگان برای پیشرفت استفاده کرده‌اند نبایدبه شکل کورکورانه تبعیت کنیم بلکه باید این الگوها را به عنوان یک تجربه مدنظر قرار دهیم و در عین حال به نظرات نخبگان خود نیز توجه کنیم و برنامه‌ریزی برای پیشرفت کشور را به آنان بسپاریم.

مصباحی مقدم هم‌چنین با اشاره به این‌که «دغدغه معیشت مردم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد» افزود: مردم امروز دغدغه معیشت دارند و مسئولان نیز باید مسائل را با دید ملی دنبال کرده و تنها نیم نگاهی به مسائل محلی داشته باشند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این‌که «نباید منافع بلندمدت را فدای منافع کوتاه‌مدت کرد» گفت:‌ این‌که ما به خاطر نشستن لبخند بر لبان مردم برنامه هایی را دنبال کنیم که در نهایت به منافع بلندمدت ما ضربه بزند کار درستی نیست.

وی افزود: پخش کردن پول میان مردم درست است که یک لبخند کوتاه مدت به لبان مردم می آورد اما آسیب و لطمه ای که به اقتصاد کشور می زند قطعا برنامه‌های بلند مدت اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی در پایان بخش نخست سخنان خود در این مناظره با اشاره به ضرورت تدوین برنامه ششم توسعه در این دوره از مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما نمی توانیم بدون برنامه عمل کنیم و آنچه که دولت هم اکنون به مجلس ارائه کرده است، برنامه نیست، بلکه احکام و دستوراتی برای پیشرفت کشور است و باید تلاش کنیم که در همین دوره برنامه ششم را تدوین کرده و به نتیجه برسانیم.

در ادامه این مناظره محمد صادق خرازی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به ایام دهه فجر اظهار کرد: مهمترین عنصر و واقعیت در هر کشوری استقلال است و ایستادگی و مجاهدت ملت ایران بود که سبب شد در جریان انقلاب استقلال کشور به دست آید.

وی افزود:‌ اگر ما هویت ملی نداشتیم در برابر تجاوز بیگانگان کشورمان از هم پاشیده می‌شد و در حماسه دفاع مقدس نیز به موفقیت دست نمی یافتیم.

خرازی دهه فجر را آغاز بیداری و جنبش همه جانبه کشور ایران دانست و گفت: در دهه فجر ملت ایران با اقتدار به بزرگان خود به منشا خیر و برکت دست یافت.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه مجلس فعلی را مجلسی فرهیخته که بتواند مشکلات مردم را حل کند نمی داند، گفت: من مراتب ارادت خود را به حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم اعلام می کنم و مخاطب سخنان من نیز ایشان نیستند اما به نظر من مجلس نهم مجلس فرهیخته ای که بتواند مشکلات مردم را حل کند نبوده و این مجلس فاقد برنامه است و عملکردش نیز نشان می‌دهد چقدر برای رسیدن به حقوق خودمان وامانده و درمانده شده ایم.

وی با اشاره به اینکه مجلس نتوانست در روزهای سخت و دشواری که حملات فراوانی به آن می‌شد از خود دفاع کند اظهار کرد: وقتی یک مجلس نتواند در برابر کسانی که آن را در راس امور نمی دانند و به برنامه ها و مصوبات آن توجهی نمی کنند از خود دفاعی داشته باشد چگونه می‌تواند پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشد.

خرازی افزود: اگر دوستان ما در مجلس با نگاهی ژرف و عمیق ، چشمان تیزبین خود را به کار می گرفتند اوضاع نابسامان اقتصادی دامن ملت را نمی گرفت و مجلس نیز کلیدی می‌شد که گشاینده هر قفلی باشد اما متاسفانه چنین نشد.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه حاتم بخشی های فراوانی که در کشور انجام شد نتوانست با نظارت مجلس همراه باشد اظهار کرد: اگر مجلس بر هزینه های فراوان و حاتم بخشی های بسیاری که در کشور انجام می‌شد نظارت می کرد یا نسبت به سند چشم انداز که مورد تائید رهبری نیز بود نظارت خود را اعمال می کرد امروز جایگاه مجلس تقویت شده بود اما متاسفانه این مجلس توسط کسانی شکل گرفت که بیش از آنکه وکیل المله باشند ، وکیل الدوله بودند.

خرازی افزود: ما مجلسی را می خواهیم که در آن افراد شجاعت مدرس را داشته باشند که البته در این مجلس نیز بزرگانی هستند که روی سخن من با آن‌ها نیست اما ترکیب اصلی مجلس نیز در اختیار این عده اندک قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت سابق سیاست خود را در توزیع عدالت ، توزیع صبر قرار داده بود، اظهار کرد: دولت غربی سیاست توزیع عادلانه خود را به توزیع صبر تعبیر کرده بود و در حال حاضر ما نیازمند مجلسی هستیم که قلندر باشد ، چشمان تیزبینی داشته باشد و نظارت خود را به شکلی عمیق و بی رودربایستی نسبت به دولت و سایر نهادها اعمال کند.

وی افزود: آن روزی که فردی برخلاف نظر امام خمینی(ره) مجلس را در راس امور ندانست باید توسط مجلس استیضاح می‌شد تا امروز استقلال مجلس حفظ شود.

وی در پایان بخش نخست سخنان خود با تاکید بر اینکه مجلس آینده باید مقتدر بوده و طرح و برنامه داشته باشند اظهار کرد: توجه به دغدغه های نسل جوان مهمترین اولویت مجلس آینده است و این مجلس باید برای جوانان برنامه داشته باشد.

مصباحی مقدم در ادامه صحبت های خرازی با بیان اینکه انتقادات او به جا است اما در نقد جنبه های مثبت و منفی باید در نظر گرفته شود اظهار کرد: مجلس گذشته جنبه های مثبت و منفی ای کنار هم داشت. شاید من که سه دوره منتخب مردم در مجلس بوده ام داوری دقیق تری در ارتباط با عملکرد این مجالس داشته باشیم البته خودم را هم از انتقاد مستثنی نمی دانم. اما به طور کلی از عملکرد دو مجلس گذشته دفاع می کنم.

وی با انتقاد از سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ همه جای دنیا رئیس مجلس را سخنگو می‌گویند ما در مجلس سخنگوی رسمی نداریم که از عملکرد نمایندگان دفاع کنند. سخنگویی هم که هیأت رئیسه انتخاب کرد نتوانست به خوبی از عملکرد نمایندگان دفاع کنند. دولت قبل اینگونه بود که می گفت فلان قانون را قبول ندارم و به آن عمل نمی کرد اما مجلس با قوت جلوی او می ایستاد و حتی برای اولین بار از رئیس جمهور سوال کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دو مجلس گذشته وکیل الدوله داشتیم اما تعدادشان اندک بود ادامه داد:‌ تعداد وکیل الدوله ها کم بود و پیش ما رسوا شده بودند. اما همه ما وکیل الدوله نبودیم. هدفمندی یارانه ها را که مطرح کردند بلافاصله با 15 نخبه مجلس کمیسیون ویژه ای تشکیل دادیم . این در حالی است که رئیس جمهور می گفت به قانون نیاز نداریم. در وسط بررسی این قانون سروصدا برپا کرد اما با آرامش به سمت گفت‌وگو با او رفتیم. برخی مطالبات اش که مقبول بود را پذیرفتیم و مابقی را قبول نکردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی هم قرار بود که قانون اجرا شود تخلفاتی انجام شد . ما دوازده تخلف برای رئیس جمهور اعلام کردیم اما از زمانی که وارد قوه قضاییه شد دیگر اختیار بررسی اش از دست ما خارج شد. یادمان باشد که رئیس جمهور قبلی در نطق‌هایش می گفت می خواهیم همه درآمدهای کشور را هدفمند کنیم و به جای 45 تومان ، 250 تومان به مردم بدهیم و بعد هم تاکید می کرد که نمی گذارند این کار را انجام دهیم . آن‌هایی که نمی گذاشتند دولت قبل از در آمدهای نفتی و غیره هدفمندی ها را پرداخت کنند ما بودیم که با تصویب سه قانون جلوی او را گرفتیم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه برای رفتارهای رئیس جمهور گذشته قانون وضع می کردیم گفت:‌ احمدی‌نژاد واقعا ناکام و تلخ‌کام دوره خودش را تمام کرد البته برای مجلس هم تلخ کامی هایی برجای گذاشت ما آن یکشنبه سیاه مجلس را فراموش نمی کنیم. حالا اینکه می گویید چرا به استیضاح نزدیک شدید و او را استیضاح نکرده اید توضیح می دهم.

وی ادامه داد: استیضاح احمدی نژاد با یازده روز خانه نشینی او مطابق شد. من در مجلس نطقی کردم و از آقای لاریجانی خواستم تا جلسه مجلس را غیر علنی کند. می خواستیم به وضعیت رسیدگی کنیم اما او فردای آن روز در سر کار حاضر شد. از طرف دیگر شرایط ایران با توجه به تحولات منطقه ، تحولات بین‌المللی و وضع تحریم‌ها خیلی بد شده بود و در آن اوضاع استیضاح به نفع ملت نبود. منفعت ملی ایجاب می کرد تا رئیس جمهور را استیضاح نکنیم اما در ادامه تصمیم گرفتیم تا نظارت ها را بیشتر کنیم.

در ادامه این مناظره صادق خرازی با بیان اینکه نزدیک به 200 نماینده از رحیمی پول گرفته بودند خطاب به مصباحی مقدم گفت: من شما را می شناسم که انسان شریفی هستید و از 40 سال پیش تا به حال یک آجر به خانه تان اضافه نکردید منتهی بحث من کلی است. مثلا اگر آقای بروجردی در برابر مباحث سیاست خارجی قاطعانه ایستاده بودند هفت قطع‌نامه نصیبمان نمی شد . من می دانم که دل آقای لاریجانی و امثال شما خون بود. اما کار حرفه ای نظارت بر سیاست خارجی نه تنها صورت نگرفت بلکه برخی از مجلسی ها هم همسو با دولت حرکت می کردند. من خودم جز مذاکره کنندگان ارشد نظام بودم و می دانم که زمان تحویل دولت یازدهم با اکثر کشورهای مهم قطع رابطه بودیم.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: من می خواهم بگویم که باید مجلسی درست کنیم که فرای جدول بندی‌های سیاسی، فارغ از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی عمل کنند. مجلسی که الگویی برای آینده مردم و جوان ها و انواع تفکرات و نگاه ها باشد. ما باید برای حل مشکلات تغییر کنیم. مجلس گذشته و مجلس فعلی گام های بزرگی برداشته اند. من هم تلاش می کنم که منصفانه عملکرد آن‌ها را نقد کنم اما حرفم این است که باید جهان را به گونه ای رصد کنیم که آهنگ تحول و پیشرفت جهان به آن سمت حرکت می‌کند.

این فعال سیاسی هم‌چنین اگر قرار باشد پول مردم برای انتخاب شدن خودمان در کارگزار انتخاباتی مثل آنکه در مجلس گذشته اتفاق افتاد هزینه کنیم دوباره هم دل مردم درد می آید و هم دل امام زمان (عج) . می خواهیم مجلسی داشته باشیم که پیشرفت اقتصادی، تکنولوژی داشته باشد و سرچشمه محبت و وحدت ملت و امت باشد. نمایندگانی در مجلس باشند که اسوه شرافت و حیثیت ملت هستند. نماینده ای بر سر کاربیاید که از زبان مجلس فحاشی نکند و قصد در رفع محرومیت ها باشد.

خرازی در ادامه تصریح کرد: ما به برکت ملت بی نظیرمان سرزمین با ثبات و با امنیتی داریم. به وضعیت کشورهای همسایه نگاه کنید آیا فکر می‌کنید که تنها میز مذاکره بود که باعث شد در مذاکرات به نتیجه برسیم در کنار مذاکرات قاسم سلیمانی نیز وجود دارد که خاورمیانه را در دست گرفته. به قول کسینجر تمام منطقه در دست ایرانی ها است. در کنار موقعیت ویژه مذاکره کنندگان ما فعالیت قاسم سلیمانی را نباید از ذهن ببریم. باید مجلسی در راستای چنین موقعیتی داشته باشیم.

وی افزود: جامعه ما دارای پتانسیل و استعداد ویژه ای است . نسل جوان ما نیازمند مجلس و دولتی کارآمد هستند. همه ما متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و در مقابل منافع ملی دعوا نداریم. باید کار و تلاشمان را دو چندان کنیم. وظیفه ما این است که ایران جهانی را به گونه ای بسازیم که نسل های آینده از آن بهره بگیرند. اگر چنین باشد به آرمان‌های نظام ، امام (ره) و رهبری رسیده ایم.

مصباحی مقدم در ادامه این مناظره با بیان اینکه حرف های خرازی را قبول دارم اما ما جزاقلیت های مجلس نبوده ایم تصریح کرد: اکثریت مجلس مقابل دولت احمدی نژاد ایستاد اما اقلیت آن تا لحظه آخر مقابل دولت کمر خم کرده بود و به شکل تمام عیار دنبال احمدی‌نژاد بود.

وی با اشاره به حوادث سال 88 گفت: صدور قطع‌نامه‌ها تنها به دلیل رفتار دولت در سیاست خارجی نبود بخشی از آن به رخدادهای سال 88 مربوط می‌شد . در داخل نظام شکاف ایجاد شد و مردم دچار بهت و ابهام شدند. خیلی ها نمی دانستند چه شده که کسانی که اصل نظام را قبول نداشتند به خیابان ها آمدند و شعار نه غزه ، نه لبنان را سر دادند. این رفتارها بود که در داخل بحران ایجاد کرد و باعث دامن زدن به بحران های سیاست خارجی شد.

مصباحی مقدم در واکنش به سخنان خرازی با اشاره به اینکه تمام مولفه هایی که توسط وی در مورد مجلس بیان شده است را می پذیرد اظهار کرد: عملکرد دولت قبل نیز در حوزه پیشرفت دانش بسیار عالی بود و ما در آن دوره جزو کشورهای برتر در این زمینه بودیم.

وی افزود: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای نیز صرفا در اثر عملکرد دیپلمات های ما نبود، بلکه حضور میدانی کسانی چون سردار قاسم سلیمانی و افتخارآفرینی ایشان نیز در این زمینه تاثیرگذار بود.

مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه کسانی باید اداره مجلس را به عهده بگیرند که هوشیارانه در برابر استکبار ایستادگی می‌کنند اظهار کرد: آنهایی که در مقابل بیگانگان ضعف نشان می‌دهند ودشمنان این کشور را خودی تلقی می‌کنند نمی توانند مجلسی مقتدر را تشکیل دهند بلکه کسانی که هوشیارانه در برابر استکبار ایستاده اند دراین زمینه عملکرد موفق‌تری خواهند داشت.

در ادامه این مناظره خرازی با اشاره به حوادث روز قدس در سال 88 اظهار کرد: شعار « نه غزه ، نه لبنان» از سوی هر شخصی مطرح شود یک شعار غیرقابل قبول است چرا که عمق استراتژی سیاست خارجی ما نیز توجه به مسأله فلسطین ، لبنان و سوریه است.

وی با تاکید بر اینکه در مسائل مربوط به سال 88 فصل الخطاب، سخنان رهبری بوده است اظهار کرد: اگر زمانی که عده ای در بیت المال تصرف می کردند تا آن را خرج هزینه های انتخاباتی کنند مجلس وارد می‌شد و محکم برخورد می کرد بسیاری از این اتفاقات نمی افتاد و هم‌چنین نمی‌توان گفت کسی که 14 میلیون رای به دست آورده است متصل به بیگانه است. البته عملکرد کسی که بخواهد اختلافات را به کف خیابان بکشاند قابل قبول نیست، اما این سبب نمی‌شود که با دیدی واقع بین مسائل را رصد نکنیم.

خرازی تاکید کرد: مجلس آتی باید مجلسی باشد که آرمان های ملت را تحقق بخشد و نباید این را فراموش کنیم که حتی وجود یک وکیل الدوله در مجلس هم به ضرر ملت است. هر چند که در تمام دوران مجالس قبلی نیز چنین افرادی در مجلس حضور داشتند.

در ادامه این مناظره مصباحی مقدم با بیان اینکه مهمترین قطع‌نامه علیه ایران قطع‌نامه پایانی بود که در آن جمع تمام قطع‌نامه های قبلی قرار داشت، اظهار کرد: برخلاف آنچه آقای خرازی مطرح می‌کنند وقتی در سال 84 هم قطع‌نامه ای علیه ایران صادر شد دولت آقای احمدی نژاد تازه کار خود را آغاز کرده بود و نمی توان مسئولیت آن قطع‌نامه را به پای عملکرد آقای احمدی نژاد گذاشت.

وی هم‌چنین در واکنش به سخنان خرازی مبنی بر تصرف دولت قبلی در بیت المال برای هزینه های انتخاباتی اظهار کرد: من خدا را شاهد می گیریم که هیچ مدرکی از اینکه دولت قبلی برای انتخابات از بیت المال هزینه کرده باشد پیدا نکردم.

وی افزود: یکی از اعضای دولت قبلی در آستانه انتخابات مجلس نهم اظهار کرده بود که ما 150 کرسی را برای مجلس بعدی در اختیار خواهیم گرفت و من نیز در همان دوره مصاحبه کردم و گفتم که طرح چنین ادعایی هم مردم و هم شورای نگهبان را حساس خواهد کرد و در نتیجه چنین افرادی به مجلس نهم راه پیدا نخواهند کرد و در نهایت نیز چنین شد.

وی هم‌چنین درباره هزینه معاون اول دولت دهم برای ورود عده ای از کاندیداها به مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: ایشان قبل از اینکه معاون رئیس جمهور شود در دیوان محاسبات مشغول به کار بود و از طریق شرکت بیمه تهران به تعدادی از نامزدهای انتخاباتی وام داده بود که البته معلوم هم نشد که این دسته وارد مجلس نهم شدند یا نه .

وی ادامه داد: آن آقا داشت غرق می‌شد و می خواست دیگران را هم با خود غرق کند چرا که از سوی هیچ کدام از نمایندگان مجلس نهم نیز گفته ای در زمینه دریافت کمک از دولت برای ورود به مجلس مطرح نشده است.

در ادامه این مناظره محمد صادق خرازی در پاسخ به پرسش یک دانشجو درباره اختلاف نظر بین مجلس و دولت فعلی اظهار کرد: اختلاف نظر بین دولت و مجلس امر متعارفی است و این طبیعی است که دو قوا دیدگاه های متفاوتی داشته باشد اما این کشور دارای طرح، برنامه و سند چشم انداز است و برخی از دیدگاه هایی که از جانب رهبری نیز مطرح می شوند دامنه اختلافات را بین قوا بسیار کاهش می‌دهند.

وی افزود: وجود یک مجلس و دولت همسو خیلی به مصلحت کشور نیست و من از اینکه مجلس و دولت یک دیدگاه داشته باشند چندان دفاع نمی کنم چرا که ممکن است نتیجه عدم اختلاف نظر بین قوای مقننه و مجریه به بی توجهی و عدم نظارت مجلس بر دولت بیانجامد.

هم‌چنین در بخش پایانی این مناظره غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به همکاری مجلس نهم ‌و دولت یازدهم اظهار کرد: مجلس نهم با روی کار آمدن آقای روحانی نسبت به دولت ایشان همراهی نشان داد و در معرفی وزراء نیز به اکثر آن‌ها رای اعتماد داد ولی همزمان نیز دغدغه خود را نسبت به روی کار‌آمدن کسانی که با فتنه در ارتباط بودند نیز نشان داد که من این موضع را می ستایم.

وی افزود: این مجلس نسبت به مواضع مذاکره کنندگان ، همنوایی نشان داده و با تشکیل کمیسیونی ویژه برای برجام و بررسی دو ماه ونیمه شبانه روزی سند برجام و تهیه گزارشی از آن ضمن مشورت با اعضای شورای عالی امنیت ملی در نهایت برای تاثیر برجام در مجلس همکاری هایی گسترده ای با دولت انجام داد و من نیز انتظار دارم عده ای نخواهند نمایندگان ملت را وکیل الدوله بخوانند.