۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

روحانی: شب توافق ژنو مانند شب کربلای 4 و 5 سخت بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزهای سختی را در زمان مذاکرات گذراندیم، گفت: ساعات سخت، شب‌ها و روزهای سختی را گذراندیم، همانقدر که تصمیم‌گیری عملیات کربلای 4 و 5 برای ما سخت و سرنوشت‌ساز بود، به همان نسبت شب توافق ژنو برای ما سخت بود و از سر شب تا 5 صبح در تماس بودیم و صحبت کردیم، اما راه را گم نکردیم و خدا ما را تنها نگذاشت و دست یاری‌اش را برای روی شانه مذاکره‌کنندگان به عیان دیدیم.
کد خبر : ۲۸۵۱۱۹
روحانی: شب توافق ژنو مانند شب کربلای 4 و 5 سخت بود
صراط: فارس نوشت: رئیس‌جمهور گفت: اگر نیروهای مسلح ما امنیت این کشور را حفظ نمی‌کردند و سرداران رشید ما در بغداد و سامرا و فلوجه و الرمادیه ایستادگی نمی‌کردند و اگر شهامت ارتش و سپاه و بسیج و ناجا نبود ما امنیتی نداشتیم که بتوانیم به این خوبی مذاکره کنیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخار آفرینان برجام که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: امروز روز پر افتخاری برای ما است تا ادای وظیفه کنیم نسبت به آن‌هایی که رنج و سختی‌ها و درشتی‌ها و مشکلات را به جان خریدند تا رنجی را از دوش ملت بزرگ ایران بردارد.

وی ادامه داد: امروز قرین است با 19 بهمن ماه، روزی که نیروی هوایی ارتش با فداکاری و ایثارش در سال 57 کمر قدرت نظامی رژیم استبداد را در هم شکست و در برابر امام راحل و بزرگوار ادای احترام نظامی کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: این حرکت آنچنان تکان دهنده بود که برای همه نشان قدم‌های نهایی پیروزی یک ملت در برابر استبداد و استعمار بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بر روان بلند اماممان درود می‌فرستیم که هرچه داریم از استقلال و سربلندی و عزت و پایمردی و اعتماد به نفس او داریم و بر روان پاک همه شهیدان از آغاز نهضت اسلامی در سال 41 تا بهمن سال 57 و همه آن‌هایی که برای استقرار انقلاب تلاش کردند تا شهیدان دفاع مقدس درود می‌فرستیم به ویژه شهیدان فناوری صلح آمیز هسته‌ای سرزمین خود که عالمانه و آگاهانه و دلاورانه این راه پر خطر را برگزیدند و آنگاه که فهمیدند ادامه راهشان خطرناک است، ذره‌ای عقب نشینی نکردند.

وی ادامه داد: اگر ده‌ها شهید در این راه می‌دادیم باز هم دانشمندان هسته‌ای راه ملت، عزت و سربلندی را رها نمی‌کردند که بر روح بلند همه آن‌ها درود می‌فرستیم و برای خانواده‌های آنان عزت و سرافرازی بیشتر را آرزو می‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز روز نشان است و روز قدردانی یک ملت از سرداران فداکار صحنه دفاع بین‌المللی از یک ملت است.

روحانی گفت: امروز روز شکرگزاری در برابر خدای کریم، حکیم، حلیم و عزیز است. خدایی که همه چیز از اوست و من شک ندارم اگر در این صحنه نمایندگان ملت ایران در برابر قدرت جهانی پیروز شدند، آنچه بود از او بود، همه توفیقات از او بود و از دعای سوخته‌دلان، خانواده شهیدان، صالحان به ویژه در شبهای قدر آخرین ماه مبارک رمضان و اجابت این دعا از سوی آن معبود بزرگ که نظر لطف بر ما انداخت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر لطف خدا نبود، ما کجا و این پیروزی عظیم ملت تاریخ‌ساز کجا؟ امروز روز سپاس و شکرگزاری در برابر ارواح پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) و روز تواضع و فروتنی در برابر ولی‌الله اعظم(ع) که عنایت و لطف ایشان کارساز بود و با سپاس و تشکر ویژه از ثامن‌الائمه(ع) که هر چه در این کشور داریم در پناه و لطف اوست.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز روز تشکر از ملت بزرگ ایران است که در برابر همه عرصه‌ها ایستاد، ملتی که هیچ‌گاه در برابر قدرت‌ها و جمعیت‌های بزرگ نترسید و سر فرود نیاورد و نهراسید. آن روز که 15 خرداد بود به تنهایی ایستاد. روزی که 17 شهریور بود، ایستاد و در 22 بهمن مقاومت کرد. آن روز که همه پشت به پشت هم دادند تا در یک جنگ تحمیلی، ما را به ذلت بکشانند، این مردم بزرگ دشمنان را ذلیل و خار کردند و عظمت آفریدند و پیروزی بزرگی برای این سرزمین خلق کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کدام پیروزی را نام ببرم و فتح عملیات ثامن‌الحجج، شکستن حصر آبادان، پیروزی طریق‌القدس، پیروزی فتح‌المبین، پیروزی والفجر8 و والفجر10 و آزادی خرمشهر که در تمام صحنه‌ها پیروزی مردان سرافراز بزرگ ماست، از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی که همه منسجم به پیروزی رسیدند.

روحانی گفت: هر کجا همه با هم بودیم پیروز شدیم و هر کجا شیطان در بین این مردم بزرگ توانست، ولو برای چند روز فاصله ایجاد کند، سرافکنده شدیم. یک ملت منسجم، متحد، بزرگ و سرافراز، همیشه افتخارآفرین است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزهای سختی را در زمان مذاکرات گذراندیم، گفت: ساعات سخت، شب‌ها و روزهای سختی را گذراندیم، همانقدر که تصمیم‌گیری عملیات کربلای 4 و 5 برای ما سخت و سرنوشت‌ساز بود، به همان نسبت شب توافق ژنو برای ما سخت بود و از سر شب تا 5 صبح در تماس بودیم و صحبت کردیم، اما راه را گم نکردیم و خدا ما را تنها نگذاشت و دست یاری‌اش را برای روی شانه مذاکره‌کنندگان به عیان دیدیم.

وی اضافه کرد: با همت و ایستادگی مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری به پیروزی رسیدیم. مقام معظم رهبری که هر زمان از ایشان خواستیم که جلسه‌ای خواه به صورت جمعی یا فردی بگذاریم و در خدمت ایشان باشیم، هیچ‌گاه دریغ نکرد و همه تجربیات ذی‌قیمت خویش را دراختیار ما گذاشت و ما را هدایت کرد. چارچوب‌های مشخص و دقیق پیش پای تیم مذاکرات هسته‌ای قرار داد و تیم مذاکره‌کننده نیز تلاش کردند تا سخنی از ایشان بر زمین نماند.

روحانی تصریح کرد: اگر لازم بود 10 یا حتی 17 شبانه‌روز تلاش کنند، این کار را انجام دادند، نه من و نه آقای ظریف یادمان نمی‌رود که به وی گفتم از شما می‌خواهم حرف آقا بر روی زمین نماند و ظریف با توانمندی، شهامت، ایستادگی و کاردانی این کار بزرگ را انجام داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر رهبری نبودند انسجام ملی نبود، اظهار داشت: اگر رهبری نبود، وحدت ملی نبود، اگر رهبری نبود، دستاورد ما درحدی که امروز می‌بینیم نبود و یا شاید دستاوردی نداشتیم.

وی لطف خدا، ایستادگی ملت و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری را سه پایه پیروزی در مذاکرات برشمرد و گفت: در کنار این سه پایه، کاردانی کاردانان، افراد باتجربه، همت و ایستادگی‌شان بود. مردی با این همه دانش، تجربه و خلوص خالصانه کار کرد و ما جلساتی را با ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی در روزهای سخت داشتیم که همه خالصانه کار می‌کردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هنگامی که آقای صالحی به مذاکرات اضافه شد گشایش جدیدی در بخش فنی و فناوری آغاز و این کار بسیار ارزشمند بود و در مذاکرات به نقطه‌ای رسیدیم که نیاز به حضور کارشناسان دیگری مشاهده شد که در این زمینه کارشناسان وزارت دفاع به صحنه آمدند تا یک مسئله بسیار مهم و ‌آن تهمت ناروایی که نسبت به ملت ما هر روز و هر شب صهیونیست‌ها به زبان جاری می‌کردند زدوده شود و یک گرهی که به ظاهر گرهی کور به نظر می‌رسد به نام PMD حل و فصل شود و در این راه سردار دهقان با تمام همکارانشان شجاعانه به میدان آمدند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: البته برای این مهم تیم اقتصادی کار بسیار بزرگی انجام داد به طوریکه تیم اقتصادی دولت با مسئولیت آقای نهاوندیان اقدامات بزرگی انجام دادند که اگر این کار نبود ما نمی‌توانستیم به این دقتی که امروز از تحریم اقتصادی عبور کردیم، عبور کنیم زیرا این کار ضروری بود. در همه مراحل کمک‌های وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر همه دست به دست هم دادند تا کار پیش برود.

روحانی تاکید کرد: اگر در 30 ماه مذاکره تیم اقتصادی دولت قادر نبود تورم را مهار کند و قادر نبود کشور را از شرایط رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد به رشد مثبت 3 درصد در سال 93 برساند و مطمئنا اگر نمی توانست آرامش را به بازار منتقل کند ما حتما در مذاکرات موفق نمی‌شدیم.

روحانی بیان کرد: همچنین اگر نیروهای مسلح ما امنیت این کشور را حفظ نمی‌کردند و سرداران رشید ما در بغداد و سامرا و فلوجه و الرمادیه و... ایستادگی نمی‌کردند و اگر در دمشق و حلب به دولت سوریه کمک نمی‌کردند و اگر شهامت ارتش و سپاه و بسیج و ناجا نبود ما امنیتی نداشتیم که بتوانیم به این خوبی مذاکره کنیم و در این زمینه همه با یکدیگر همکاری کردند و امروز روز سپاس و تجلیل از همه است.

روحانی ادامه داد: این کار نه کار حزبی و نه کار دولتی است، نه تعلق به دولت یازدهم دارد و نه تعلق به فکر و جناح خاص دارد زیرا همه افتخارات ملی است، بنده دو سال پیش ترک‌های شکسته شدن تحریم‌ها را دیدم و اعلام کردم و این ساختمان تحریم و دیوار بی اعتمادی در برابر جهان فرو ریخت و افتخارش از آن جناح و دولت و فرد نیست زیرا این  افتخار از آن ملت ایران است.

روحانی ادامه داد: دشمنان ما را در حصر اقتصادی گذاشته بودند و فکر می‌کردند با این فشار و تحریم‌ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند بنده در آغاز این دولت و در روزی که در برابر مردم ایران قسم یاد می‌کردم و مراسم تحلیف بود به جهانیان خطاب کردم که در برابر ملت ایران باید راه تکریم را برگزینند.

وی تاکید کرد: دلیل موفقیت برجام در یک کلمه است دنیا راه تهدید و تحریم را کنار گذاشت و راه تکریم و تجلیل را از ملت ایران برگزید، دنیا فهمید در برابر ملت ایران راه دومی ندارد گرچه می‌خواستند حتی جنگ را بر ما تحمیل کنند، رئیس جمهور فرانسه گفت در سال 2012 یعنی سال 91 سران قدرت‌های بزرگ برای ساعت و روز حمله به ایران با هم در مشورت بودند و امروز همه برای مشارکت با ایرانیان و برای حضور اقتصادی در کنار ملت ایران در کنار هم سخن می‌گویند و مشورت می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: شما مشاهده می‌کنید که یک اتفاق بسیار عظیمی انجام گرفت و تهدید تبدیل به فرصت شد و به جای تحریم مشارکت‌های دسته جمعی آغاز شد. برخلاف آنچه که برخی کودکانه سخن می‌گویند و آنچه بعد از برجام ما برای ملت ایران خواهیم گرفت کالای ساخته شده خارجی به جای کالای داخلی نیست.

روحانی تصریح کرد: ما سرمایه، فناوری، مشارکت برای تصاحب بازارهای جدید را خواهیم گرفت و دروغ به مردم نگویند زیرا ملت ما خواهند دید که ما دروغ نگفتیم و از روز اول راست گفتیم و هرچه به مردم وعده دادیم خداوند یاری کرد و انجام دادیم و در ادامه هم انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما ناوگان حمل و نقل کشور را نوسازی خواهیم کرد ما نخواهیم گذاشت مردم ایران در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند و تحقیر شوند، ما ناوگان هوایی، زمینی و ریلی را نوسازی خواهیم کرد ما قطارهای پر سرعت و مدرن برای سلامت و راحتی ملت ایران خواهیم آورد.

روحانی افزود: این هنوز از نتایج سحر است هرچه می‌خواهند بگویند بدبینان و بدخواهان این راه ملت ایران است به ما می‌گویند برجام که شد دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم، برجام را ملت ایران آورد و نه ما چه کاره‌ هستیم و برجام را خدا آورد، پیروزی ملت اراده حق بود همان خدا هم برای این ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد این ملتی که توانست برجام را بسازد کشور را هم خواهد ساخت و ما باز هم به خدمت این ملت بزرگ افتخار می‌کنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: ما به ظاهر به برخی از دوستان به نمایندگی از بقیه نشان و مدال اعطا کردیم اما به آنهایی نشان دادیم که خودشان و وجودشان و سخنان مدال و نشان برای ملت هستند، بنده این نشان‌ها را به عنوان رئیس جمهور ایران و به نمایندگی از اراده ملی ایران به این خادمان ملت تقدیم و اعطا کردم.

وی ادامه داد: 19 بهمن برای ما روز پر افتخاری بوده و امروز هم روز پر افتخاری دیگری برای همه ما است، آیا ما افتخار نمی‌کنیم که رئیس جمهور آمریکا که به ظاهر بالاترین قدرت اقتصادی و نظامی و سیاسی را دارد در برابر فتوای رهبر معظم انقلاب سر فرود می‌آورد آیا  این افتخار ندارد او گفت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به خاطر فتوای تاریخی رهبر ایران اعتماد می‌کنیم این معنایش این است که دنیا هم رهبری رهبر را به خوبی می‌فهمد که او رهبر است و هم فتوا را می‌فهمد و می‌داند که فتوا در یک جامعه اسلامی چه جایگاه بلند و بزرگی دارد و هم می‌دانند که اگر رهبر انقلاب در ایران سخنی گفت و قولی داد دنیا باید به این سخن و قول اعتماد کند.

وی ادامه داد: جایگاه ایران هم اکنون ظهور و بروز کرده است و ما نباید امروز به خاطر اینکه دنیا فهمید صهیونیست‌ها در طول 12 سال نسبت به ایران دروغ گفتند اثبات دروغگویی صهیونیست‌ها و استکبار جهانی و آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران با قطعنامه‌ای که شورای حکام صادر کرد برای ما افتخار نیست؟

رئیس جمهور تاکید کرد: آیا افتخار نیست که ثابت کنیم ملت ایران راستگوست و دشمنان ایران دروغگو هستند، آیا برای ما آیا افتخار نیست که سازمان ملل متحد 6 قطعنامه فصل هفتمی را لغو کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در اولین روزهای مذاکره بنده به آقایان ظریف،‌ تخت‌روانچی و عراقچی اعلام کردم که شرط من برای توافق لغو قطعنامه‌های سازمان ملل است و هنگامی که با یکدیگر مشورت می‌کردیم کمی سخت به نظر می‌آمد که آیا ما می‌توانیم تمام این قطعنامه‌ها را لغو کنیم و آیا می‌توانیم 12 قطعنامه شورای حکام آژانس را یکجا لغو کنیم؟ و همچنین بنده در همین مکان اعلام کردم  که توافقی می‌کنیم که همه تحریم‌های اقتصادی بالامره لغو شود و الا زیر بار توافق نخواهیم رفت.

وی افزود: این ایستادگی ملت ایران بود که توانست این پیروزی را برای مردم ما امروز به ارمغان بیاورد. آنچه که ما داریم افتخارات ملی است و آنچه که دوستان ما در صحنه انجام دادند و فداکاری کردند فخرشان به خاطر آن است که ادای وظیفه کردند و دینشان را نسبت به این ملت ادا کردند و فخرشان به خاطر آن است که فرامین رهبری را مو به مو اجرا کردند.

رئیس جمهور افزود: فخر این افراد بر این است که هیچ سخن ناروایی آنها را از مسیر خارج نکرد و هیچ گاه عصبانی نشدند البته شاید بگوییم که آقای صالحی در یک جایی به هر حال به ظاهر عصبانی شد که آنهم قشنگ بود.

رئیس جمهور بیان کرد: این افراد خشم را فرو بردند و اراده‌شان را آهنین کردند و در تاریخ ملت ایران برگ زرینی را آفریدند.

وی گفت: بنده به نمایندگی از ملت بزرگ ایران از تمام این خادمین تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

روحانی تاکید کرد: بنده در برابر آن همه محبت، ارشاد و هدایت و حمایت رهبری سر تواضع فرود می‌آورم و بنده از تمامی مراجع بزرگ و علما تشکر می‌کنم همچنین از تمامی فرهیختگان،‌ اساتید، بزرگان،‌ هنرمندان و کارآفرینان، مرد و زن پیر و جوان روستایی و شهری و آن‌هایی که دعا کردند و کسانی که در ماه رمضان امسال دست به دعا برداشتند و کسانی که فرزندان انقلابی خود را هیچ گاه از یاد نبردند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: بنده از روسای دو قوه دیگر و از مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و به ویژه برادرم دکتر لاریجانی تشکر می‌کنم که روزهای پر فراز و نشیب یاری کردند. همچنین از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و همچنین کسانی که ما را در این مسیر یاری کردند چه از وزارت امور خارجه،‌سازمان انرژی اتمی وزارت اطلاعات و ... تشکر می‌کنم.

روحانی تاکید کرد: بنده از تمام روسای جمهور از زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی و دو دولت او که در زمینه هسته‌ای تلاش کرد و همچنین از دولت حجت الاسلام خاتمی که در دو دوره خود تلاش کرد و همچنین از دولت آقای احمدی نژاد و از همه تشکر می‌کنم که به سهم خود کار و تلاش و خدمت کردند و خواستند برای این مردم افتخار بیافرینند به سهم خود تشکر می‌کنم و اجر و مزد همه با خداوند باشد.
برچسب ها: صراط روحانی برجام
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز