۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵

ظریف: آماده همکاری با عربستان هستیم

وزیر خارجه کشورمان از آمادگی ایران برای همکاری با عربستان خبر داد.
کد خبر : ۲۸۵۴۲۵
صراط: تسنیم نوشت: وزیر خارجه کشورمان از آمادگی ایران برای همکاری با عربستان خبر داد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران آماده همکاری با عربستان است. وی در ادامه گفت که منافع مشترکی در سوریه میان دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که همه باید علیه گروه‌های افراطی و تروریستی متحد شده و امکان ارسال کمکهای انساندوستانه برای مردم سوریه فراهم شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی در محل کنفرانس مونیخ درباره نشست شب گذشته گروه تماس سوریه، افزود: دیدگاهی که جمهوری اسلامی همواره در رابطه با سوریه داشته است این بوده که خشونت‌ها باید پایان یابند. همه باید علیه گروههای افراطی و تروریستی متحد و زمینه ارسال کمکهای انساندوستانه برای مردم سوریه فراهم شود.

وی افزود: از سوی دیگر مذاکرات باید برای دستیابی به یک راه حل سیاسی سوری توسط مردم سوریه باشد و دیگران نیز به آن کمک کنند و نه اینکه برای آن شرط گذاشته و چهارچوب تعیین کنند. مذاکرات باید به راه حل ایجاد حکومت فراگیر منجر شود.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های ما مبنای برنامه ریزی شورای امنیت برای آینده سوریه قرار گرفته است ضمن اینکه مشکلاتی هم در این زمینه در رابطه با تعیین گروه‌های تروریستی ویا گروه‌های معارضه که قابلیت مذاکرات را دارند، وجود دارد. آنچه دیشب اتقاق افتاد در واقع یک اتفاق سیاسی برای کمک‌رسانی انساندوستانه به همه جا شامل هم شهرهایی که توسط گروه‌های مسلح در محاصره هستند و هم شهرهایی که توسط دولت در محاصره هستند که باید با رساندن کمکهای انساندوستانه به آنها یک مشکل اساسی انسانی حل و درگیری‌ها در اولین فرصت ممکن متوقف شود.

ظریف ادامه داد: به‌نظر ما این حرکت در صورتی که مخصوصاً توسط آن گروه از کشورهایی که توان نفوذ روی گروه‌های مسلح دارند اولاً با اجرای تعهدات و ثانیاً با جلوگیری از رسیدن کمکهای جدید به تروریست‌ها به‌درستی انجام شود، می‌تواند به روند در سوریه کمک کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از توافق روز گذشته برای سوریه، اختلافات عمده به‌جای مانده کدام‌ها هستند، گفت: من فکر می‌کنم که مهمترین اختلاف نظرها از لحاظ محتوایی می‌باشند. برخی از کشورها در منطقه همچنان بر این اعتقاد هستند که این گروه‌های تروریستی و افراطی می‌توانند به‌عنوان یک ابزار معامله مورد استفاده قرار گیرند و این که اینها می‌توانند برای آنها یک امتیاز کوتاه‌مدت باشد.

او اضافه کرد: این کشورها بیدار شوند و این گروه‌ها را در وهله اول به‌عنوان یک تهدید برای خود ببینند. من فکر می‌کنم که این واقع‌بینی باید هنوز بین این کشورها شکل گیرد و من معتقدم که این یک مانع بزرگی است، با این حال به‌طورکلی توافق جامع بر سر کمکهای بشردوستانه و متوقف کردن اقدامات خصمانه اگر به اجرا دربیاید قدمی به‌سوی جهت درست محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: چالش بزرگی که ما با آن مواجه هستیم این است که برخی از این گروه‌ها و سازمان‌ها را خیلی سخت می‌شود از گروه‌های شناخته شده تروریستی و افراطی تفکیک کرد. همه طرفین اتفاق نظر دارند که گروه‌های شناخته شده افراطی و تروریستی شامل آتش‌بس نمی‌شوند.

وی افزود: اینها چالش‌های بزرگی هستند و ما امیدواریم که بتوانیم با این چالش‌ها مقابله کنیم. من بار دیگر تأکید می‌کنم که در مرحله اول باید این گروه‌ها به این واقع‌بینی برسند که هیچ راه حل نظامی برای مشکل سوریه وجود ندارد و این که گروه‌های تروریستی و افراطی نمی‌توانند به‌عنوان ابزار فشار به دیگران مورد استفاده قرار گیرند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: نیاز به همکاری وجود دارد و باید آرزویی را که برخی از این گروه‌ها فکر می‌کنند می‌توانند یک راه حل تحمیلی را به مردم سوریه بقبولانند، کنار گذاشت. باید به مردم سوریه اجازه داد و راه را هموار کرد تا اینکه آنها بتوانند در پایان دادن به این بحران فعال شوند.

او در رابطه با اینکه برخی از کشورها مثل عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: نکته حایز اهمیت این است که همه طرفین باید روی راه حل سیاسی تمرکز کنند و موجب پیچیده‌تر شدن وضعیت نشوند به‌ویژه در مورد وضعیتی که بیشتر یک توهم است تا واقعیت، فرافکنی نکنند.

وی در رابطه با موضوع سخنرانی خود که تا ساعاتی بعد در کنفرانس مونیخ ایراد خواهد کرد، گفت: با توجه به این که موضوع پناهندگان موضوع مهمی در اروپا است بیشتر بحثها در مورد راه حل برای بحران‌های سوریه و منطقه می‌باشد. اما موضوعی که برای ما بسیار مهم است امنیت منطقه خلیج فارس می‌باشد که جمهوری اسلامی همواره پیگیر و پیشنهاددهنده مکانیزم‌های امنیتی در منطقه خلیج فارس بوده است. بنابراین امروز من احتمالاً در این زمینه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی خواهم کرد.
برچسب ها: صراط ظریف عربستان