۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

اسلامیان: استعفای کی‌روش جدی است

نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه فردی که خودش اصلا صلاحیت ندارد بیست، سی تهمت کلی به فوتبال می‌زند بدون آنکه مدرکی داشته باشد.
کد خبر : ۲۸۵۴۳۱
صراط: نسیم نوشت: نایب رئیس فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند که موضوع سرپرستی او در این فدراسیون مطرح نیست و علی کفاشیان تا روز انتخابات به کارش ادامه خواهد داد.

محمود اسلامیان سکوت خود را شکست و ادعا کرد که در جو موجود هرگز تمایلی برای ریاست در فدراسیون فوتبال ندارد.

آقای اسلامیان این روزها بحث اداره فدراسیون فوتبال بعد از پانزدهم اسفندماه که دوره ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال تمام می‌شود به موضوع روز تبدیل شده است. نظر شما در این باره چیست؟
 من فکر می‌کنم دقیقا باید بر طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال عمل شود. اساسنامه فدراسیون فوتبال چیزی است که تقریبا در تمام دنیا شبیه به هم است و البته در همه جا هم هرچندسال یک بار تغییر می‌کند و اصلاحاتی در آن صورت می‌گیرد. ضمن اینکه این اساسنامه به تایید هیأت دولت و مجلس هم رسیده است و من فکر می‌کنم به جای این که قوانین جدید بیاوریم باید از آن تبعیت کنیم. هر اساسنامه هر فدراسیون فوتبال ملاک عمل محسوب می‌شود.

در اساسنامه فدراسیون فوتبال دقیقا در مورد موضوع اداره فدراسیون فوتبال چه قانونی آمده است؟
در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده که اعضای مجمع به عنوان بالاترین رکن دراین باره تصمیم گیرنده هستند. این عین قانون است و آنها باید در این باره تعیین تکلیف کنند. من فکر می‌کنم اعضای مجمع ما همگی دانا هستند و اصلح هستند و به خوبی می‌توانند در این باره تصمیم‌گیری کنند. ما همه می‌خواهیم فوتبال به طور قانونی اداره شود و من فکر می‌کنم دولت باید اجازه دهد که این رشته راه خودش را برود.

پس شما می‌گویید باید برای ادامه فعالیت کفاشیان تا مجمع انتخاباتی یک مجمع فوق العاده برگزار شود. درست است؟
نه چنین چیزی نیست و این اشتباهی است که عده‌ای مرتکب آن می‌شوند. در مجمع تعیین تاریخ انتخابات فدراسیون فوتبال به اعضای هیأت رییسه واگذار شد و طبیعتا این بدان معنی است که آقای کفاشیان می‌تواند تا روز انتخابات در فدراسیون فوتبال به کارش ادامه دهد. چطور می‌شود که دولت اعلام کرده که اقتصاد باید به دست مردم سپرده شود اما اعتقاد دارد مردم نمی‌توانند فدراسیون فوتبال را اداره کنند و مدام برای آن تصمیم گیری‌های عجیب می‌شود.

از نظر شما انتخاب مجمع انتخاب مردم است؟
دقیقا همینطوراست. اعضای هیأت‌های فوتبال استان‌های مختلف را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ طبیعتا مردم. مدیرعاملان باشگاه‌ها را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ آن هم مردم. من فکر می‌کنم اینطور می‌شود که فوتبال به طور یک نهاد مردمی اداره می‌شود و قطعا تمام اعضای مجمع دل‌شان بیش از هرکس دیگری برای فوتبال می‌سوزد و می‌توانند برای این رشته ورزشی تصمیم گیری کنند. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای فوتبال ما درست شود و این بی‌تردید به صلاح هیچکس نیست.

چه مشکلاتی درست می‌شود؟
طبیعی است که در اساسنامه فیفا صراحتا اعلام شده است که فدراسیون فوتبال باید به صورت یک نهاد مردمی اداره شود. این یعنی نباید افراد دولتی در فوتبال دخالت کنند. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است فوتبال ایران از سوی فیفا تعلیق شود و این موضوع را باید جدی گرفت. وقتی فوتبال ما تا این حد اسیر مشکلات خود است چرا باید خومان هم از داخل  برای این ورزش محبوب مشکل درست کنیم. در حال حاضر کشور عربستان برای ما مشکلات زیادی درست کرده است و ما خودمان دیگر نباید به مسائل کوچک در فوتبال دامن بزنیم. در سال‌های قبل هم فدراسیون فوتبال تا روز انتخابات توسط مدیرقبلی اداره می‌شد اما نمی‌دانم چرا این بار اینقدر روی این موضوع تمرکز شده است.

چرا در اساسنامه فدراسیون فوتبال بر خلاف سایر فدراسیون‌ها شیوه اداره فدراسیون فوتبال توسط سرپرست موقت ذکر نشده است؟
طبیعی است که در اساسنامه فیفا چیزی به نام سرپرست وجود ندارد. متاسفانه در سایر فدراسیون‌ها آقایان به هرشکلی که بخواهند در اداره آن دخالت می‌کنند اما در فوتبال مجمع تنها مرجع تصمیم گیرنده است. من می‌گویم این خوب است که در 15 سال گذشته تنها 3 رئیس در فدراسیون فوتبال ریاست کرده است. شما فدراسیون‌های دیگر را ببینید که چه تعداد رئیس را به خود دیده است. این اتفاق کاملا خوب است و باید از آن استقبال کنیم. شما می‌بینید اگر فدراسیونی مثل والیبال پیشرفت کرده است به خاطر ثبات مدیریت در آن است.

در این مدت شایعاتی هم در مورد سرپرستی موقت شما در فدراسیون فوتبال تا روز انتخابات به گوش می‌رسد. به این موضوع فکر کرده‌اید؟
 همچین اتفاقی نخواهد افتاد. همانطور که گفتم آقای کفاشیان تا روز انتخابات به کار خود ادامه خواهد داد و اصلا طرح این موضوع کار درستی نیست. من از آقایانی که دوست ندارند آقای کفاشیان بر فدراسیون فوتبال ریاست کند خواهش می‌کنم تنها تا زمان انتخابات تحمل کنند. بعد از آن بی‌تردید اعضای مجمع که افراد صاحب تفکری هستند بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند.

و آیا شما تمایلی برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال دارید؟
راستش را بخواهید با شرایطی که فوتبال دارد اصلا تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارم. اصلا دوست ندارم چرا که اوضاع فوتبال ما اصلا خوب نیست. در حال حاضر بودجه فدراسیون فوتبال 50 میلیارد تومان است که این رقم در مقابل کشورهای دیگر بسیار ناچیز است. همین است که من اصلا تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارم چراکه در این شرایط اصلا نمی‌شود کاری از پیش برد. اینها یک طرف و مجلس و سایر نهادها هم به یک طرف. متاسفانه فردی که خودش اصلا صلاحیت ندارد بیست، سی تهمت کلی به فوتبال می‌زند بدون آنکه مدرکی داشته باشد. متاسفانه به دفتر رئیس فدراسیون فوتبال می‌آیند و آن رفتارها را می‌کنند. واقعا نمی‌دانم از جوی که در فوتبال حاکم شده است چه باید بگویم. اینها باعث تاسف است و به همین دلیل هم هست که من می‌گویم اصلا رغبتی برای حضور در انتخابات ندارم چراکه در جو فعلی نمی‌توانم کاری از پیش ببرم.

و سوال آخر. به نظر شما تصمیم کی‌روش برای استعفا جدی است؟
با شرایطی که تیم ملی دارد منصرف کردن او خیلی بعید است. باید مثل مرتبه قبلی دوباره دولت دست به کار شود و با حمایت‌هایی که از تیم ملی می‌شود، کاری کنیم که او دلگرم به ماندن در ایران شود ولی باز هم می‌گویم با این شرایط خیلی بعید است. ایشان فقط دغدغه تدارکات لازم برای تیم ملی را دارد و متاسفانه عده‌ای هم که کارشان در جای دیگر خراب است، به آقای کی‌روش حمله می‌کنند که این موضوع باعث دلگیری سرمربی تیم ملی شده است.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز