۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

پیشنهاد اصلاح قانون جدید ویزا در آمریکا

13 سناتور دموکرات آمریکا از دولت این کشور خواستند تا در قانون جدید معافیت ویزا که ایران را نیز هدف قرار می‌دهد استثناهایی را قائل شود.
کد خبر : ۲۸۵۴۸۴
صراط: ایسنا نوشت: 13 سناتور دموکرات آمریکا از دولت این کشور خواستند تا در قانون جدید معافیت ویزا که ایران را نیز هدف قرار می‌دهد استثناهایی را قائل شود.

به نوشته نشریه پولتیکو، کنگره آمریکا در ماه دسامبر طرحی را برای محدود کردن قانون معافیت ویزا ارائه داد که بر اساس آن، 38 کشور که اغلب اروپایی هستند و با واشنگتن قانون لغو صدور روادید امضا کرده‌اند، در صورتی که در پنج سال گذشته به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند با تابعیت دوگانه از یکی از این چهار کشور دارند، برای ورود به آمریکا باید ویزا بگیرند.

دموکرات‌های مجلس سنا روز جمعه در نامه‌ای خطاب به مقامات دولت باراک اوباما خواستند تا استثناهایی در این تغییرات لحاظ کنند و برای افراد با تابعیت دوگانه استثنا قائل شوند چرا که بسیاری از آن‌ها تنها به دلیل نژادشان ممکن است تبعه یکی از این کشورها باشند و حتی یک بار هم پای خود را به خاک این چهار کشور نگذاشته باشند.

دیک دوربین، نماینده ایالت ایلنوی در سنا که طرح ارسال این نامه را ارائه داده است، گفت:‌ ما از اصلاح قانون معافیت ویزا حمایت می‌کنیم اما مجزا کردن افراد با تابعیت دوگانه تنها به دلیل ملیت آن‌ها ما را امن‌تر نخواهد کرد، خلاف ارزش‌های جامعه آمریکا است و موجب تبعیض علیه شهروندان آمریکایی می‌شود که تابعیت دوگانه دارند.

به نوشته پولتیکو، دولت آمریکا تا کنون نیز استثناهایی را برای قانون جدید معافیت ویزا در نظر گرفته است که براساس آن، خبرنگاران و افرادی که برای اهداف اقتصادی، ماموریت‌های دولتی، فعالیت‌های بشر دوستانه به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند شامل تغییرات جدید این قانون نمی‌شوند، بدین معنی که برای ورود به آمریکا نیازی به روادید ندارند. این اقدام دولت با مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه مواجه شده است. حتی برخی سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه نیز این نامه را امضا نکرده و تاکید کرده‌اند که هر تغییری در قانون معافیت ویزا باید قانونی انجام شود نه از طریق اختیارات دولت.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکا می‌گویند که برای حفظ امنیت کشور دست به اعمال تغییرات در قانون معافیت ویزا زده‌اند. مقررات جدید دریافت ویزا با مخالفت مقامات اروپایی نیز مواجه شده است.