۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

کری: توافق با ایران، درباره سوریه نبود

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت که روسیه و ایران می‌دانند که حل دیپلماتیک مساله سوریه باید با رضایت دو طرف باشد.
کد خبر : ۲۸۵۵۶۳
 صراط: ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت که روسیه و ایران می‌دانند که حل دیپلماتیک مساله سوریه باید با رضایت دو طرف باشد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اورینت تی‌وی وابسته به شورشیان سوری به نقش مهم ایران در منطقه و ضرورت حل دیپلماتیک بحران سوریه اشاره و دخالت مستقیم نظامی را کاری بیهوده ارزیابی کرد.

کری افزود: روند حل دیپلماتیک مساله سوریه باید با رضایت دو طرف یعنی دولت سوریه و مخالفان سوری همراه باشد و این موضوعی است که روسیه و ایران با آن موافق‌اند.

او در ادامه گفت: راه حل سیاسی در سوریه مستلزم موافقت ایران و روسیه و رییس جمهور اسد با آن است. اگر نیاز به فشار بیش‌تر باشد بسیاری از کشورها آماده اعمال این فشار هستند اما همه می‌دانند که معنای آن نابودی، مرگ و جنگ بیش‌تر خواهد بود و افراد اکنون در حال صحبت درباره این موضوع نیستند، بلکه درباره امکان راه‌حل سیاسی در سوریه صحبت می‌کنند.

کری تصریح کرد: اگر اسد به تعهداتش عمل نکند و اگر روسیه و ایران وی را ملزم به انجام آن‌چه متعهد شده‌اند نکنند، در این صورت جامعه جهانی ساکت نخواهد نشست.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره روابط کشورش با ایران گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره مطرح می‌شود. ما به‌طور روشن گفته‌ایم توافقی که با ایران به آن دست یافتیم درباره منطقه و درباره جنگ در سوریه و دیگر مسائل نیست، بلکه درباره موضوع هسته‌ای بود و همان‌طور که می‌دانید ما اختلافاتی با ایران درباره مسائل مختلف داریم. بنابراین ما باید منتظر بمانیم و ببینیم. هیچ چیز مشخص نیست.

کری در ادامه این گفت‌وگو با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا درخصوص سیاست‌های ایران در منطقه گفت: ما مایلیم ایران مانند کشوری عادی رفتار کند و بخشی از جامعه بین‌الملل باشد و به قوانین و استانداردهای بین‌المللی عمل کند که معنای آن توقف دخالت در امور کشورهای دیگر است.

وی تاکید کرد که ایران باید گام‌های عملی برای بازگشت به جامعه جهانی بردارد و گفت: من همانند رییس‌جمهور اوباما، بسیار امیدوارم که در ماه‌های آینده ایران بتواند در مسیر گروه بین‌المللی حامی سوریه خود را ثابت کند و نیروی سازنده برای بازگرداندن صلح در سوریه و هم‌چنین یمن باشد. این دو کشور جایی است که ایران می‌تواند ثابت کند آماده ملحق شدن به جامعه بین‌الملل است و نقش مثبت متفاوتی را ایفا کند. ما از این استقبال می‌کنیم اما در حال حاضر ما هیچ ترتیباتی با ایران در این زمینه نداریم.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات ایران هرگونه ادعا مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها را قویا رد و تاکید می‌کنند که سرنوشت دیگر کشورها باید به دست ملت‌هایشان تعیین شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در روزهای اخیر برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ که بخش اعظمی از آن به مساله سوریه اختصاص داشت به آلمان سفر کرده بود، تاکید کرد که تنها ملت سوریه استحقاق تصمیم‌گیری درباره سرنوشت خود و آینده بشار اسد را دارند.
برچسب ها: صراط جان کری سوریه