۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶

واردات برنج از حد مجاز گذشت

در حالی که میزان مجاز واردات برنج اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی 600 هزار تن برای امسال است، واردات این محصول طی 10 ماهه امسال از حد مجاز گذشته است و همچنان هم ادامه دارد.
کد خبر : ۲۸۵۵۷۴
صراط: ایسنا نوشت: در حالی که میزان مجاز واردات برنج اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی 600 هزار تن برای امسال است، واردات این محصول طی 10 ماهه امسال از حد مجاز گذشته است و همچنان هم ادامه دارد.

در حالی کهثبت سفارش برای واردات برنج در پی نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدای آذرماه امسال تا تیرماه سال آینده آزاد شد و طی 9 ماهه امسال نیز واردات انجام شده این محصول از طریق ثبت سفارش‌های سال‌های گذشته صورت می‌گرفت، میزان واردات برنج طی 10 ماهه نخست امسال به 623 هزار و 982 تن به ارزش 582 میلیون و 817 هزار و 496 دلار رسیده است.

این در حالی است که به گفته علی قنبری – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در سال 1394 حداکثر تا 600 هزار تن اجازه واردات برنج داده می‌شود و وارد‌کنندگان می‌توانند تا این سقف نسبت به واردات اقدام کنند.

البته مسیح کشاورز - دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج - از واردات حدود 600 هزار تنی برنج طی 10 ماهه نخست سال خبر داد و گفت: باید در واردات و عرضه محصولی مانند برنج که دومین کالای استراتژیک کشور است، مدیریت درستی اعمال کنیم تا اگر به عنوان مثال 300 هزار تن برنج می‌خریم بدانیم چه زمانی باید آن را عرضه کنیم و بفروشیم تا قبل از گذشتن تاریخ مصرف‌اش وارد بازار شود.

وی گفته که به دولت پیشنهاد شده تا با تعاونی بخش خصوصی همکاری‌هایی شکل دهد و بخش خصوصی از طریق تعاونی‌هایش برنج‌های دولتی در زمان و با قیمت مناسب به فروش برساند.

حالا که میزان واردات برنج به اندازه نیاز داخلی و براساس سرانه 38 کیلوگرمی ایرانیان صورت گرفته است، مشخص نیست وزارت جهاد کشاورزی چه سیاستی برای بازار این محصول استراتژیک اتخاذ می‌کند و اجازه می‌دهد مصوبه آزاد‌سازی واردات برنج که خود آن را اعلام کرده‌ تا تیرماه ادامه یابد یا این‌که محدودیت‌های جدیدی برای واردات آن اعمال می‌کنند.

گرچه وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای امسال از اتخاذ تصمیماتی برای اعمال سیاست‌گذاری سهمیه‌ای در واردات کالاهای اساسی مانند برنج را به دولت پیشنهاد و آن را پیگیری کرد، اما به نظر می‌رسد این پیشنهاد تصویب نشده و همچنان واردات بدون کنترل ادامه دارد.
برچسب ها: صراط برنج واردات