۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰

نادران: لغو تحریم‌ها دروغ بود

الیاس نادران با بیان اینکه به‌رغم اجرایی شدن برجام هیچ سوئیفتی باز نشده است از محرمانه نگه‌داشتن قراردادهای اقتصادی انتقاد کرد و گفت: این در حالی است که دولت یازدهم با شعار شفافیت روی کار آمد.
کد خبر : ۲۸۵۵۹۵
صراط: تسنیم نوشت: الیاس نادران در نشست "ابعاد جدید قراردادهای پسابرجام و تحولات اقتصادی" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد با اشاره به اینکه روحانی برجام را مبدأ تحولات تعریف کرده است، گفت: روی کاغذ تمام تحریم‌ها رفع شده نه در عمل. بازشدن هزاران ال‌سی دروغ بود که به‌راحتی بیان کردند. دولت بیان می‌کند که در ارائه بودجه به مجلس تأخیر نداشته است اما مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس 40 روز در ارائه بودجه تأخیر داشت، اما رئیس جمهور بیان می‌کردند که "یک روز هم تأخیر نداشتیم." دولت صداقت در کلام ندارد.

وی در ادامه با اعلام اینکه هیچ سوئیفتی باز نشده است، گفت: سقف معاملات کاهش یافته و گشایشی در مبادلات تجاری صورت نگرفته است. از 40 سند همکاری که در سفر ایتالیا و فرانسه بیان کردند 2 سند بود که یکی از آنها مربوط به پژو بود که بیان کردند محرمانه است. اینها رکود را رفع و مشکلات معیشت مردم را بهتر نمی‌کند.

نادران با تأکید بر 2برابر شدن نقدینگی در دولت یازدهم گفت: نقدینگی دوبرابری که سر سفره مردم نرفته پس به جیب چه‌کسی رفته است؟ این یکی از اصلی‌ترین سؤالات ما است. در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی منفی است اما دولت جرأت نمی‌کند نرخ رشد منفی اقتصاد را اعلام کند. سه دوره است که دولت از ارائه آمارها طفره می‌رود.

* دولت منادی شعار شفافیت قرارداد محرمانه می‌بندد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت با شعار شفافیت روی کار آمد، گفت: این دولت همواره انتقاد به این موضوع داشت که مسئولان حکومتی دروغ می‌گویند و وعده داد که همه چیز را به‌صورت شفاف اعلام خواهد کرد. این توقع وجود دارد که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اقتصادی و معیشتی که مسئله جدی و اساسی مردم است با مردم روراست باشد.

نادران با تأکید بر اینکه دولت روحانی تمام فعالیت‌های اقتصادی را بر مدار برجام تعریف کرده بود، گفت: این دولت هر گونه اقدام اقتصادی را به رفع تحریم‌ها موکول کرده بود. تمام فرمایشات وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت مربوط به حل مشکلات به بعد از برجام است. در واقع برجام را مبدأ تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تعریف کردند، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: دولت در 2 سال و نیم گذشته وعده‌های گشایش مشکلات اقتصادی را دادند که تحریم‌ها برداشته می‌شود. اولین یکشنبه بعد از برجام دو اتفاق در حوزه اقتصادی در کشور رخ داد؛ یکی اینکه اعلام کردند 1000 ال‌سی باز شده که در مدت کوتاهی مشخص شد این خبر از اساس اشتباه و دروغ بوده است. با این اوصاف دولت راستگویان کجاست؟ شائبه ایجاد نمی‌شود که دولت به‌دنبال این است که آنچه را می‌خواهد از صندوق‌های رأی بیرون بکشد؟ یعنی قصد دارد یک مجلس دولت‌ساخته بسازد. رفتار سیاسی دولت در اقتصاد نتیجه خوبی را نخواهد داشت.

* مجلس دولت‌ساخته با دموکراسی همخوانی ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دولت با رفتارهایش و با اخبار کذبی که بیان می‌کند ناظرهای بی‌طرف جامعه را نسبت به دولت مشکوک می‌کند، به‌طور مثال در حوزه ساخت هواپیما تفاهم‌نامه امضا شده، اما دولت بیان می‌کند یک قرارداد است. این تفاهم‌نامه نه به دار است و نه به بار، یعنی هیچ اقدام مشخص در زمان‌بندی وجود ندارد که مشخص شود در چه‌زمانی، چه هواپیمایی، با چه شرایطی،‌ چه ظرفیت و نرخ بازگشتی قرار است در سیستم هوایی ما وارد شود. آقایان اتفاقاتی را که قرار است در 2025 اتفاق بیفتد در زمان نزدیک به انتخابات مطرح می‌کنند. اگر ناظر به انتخابات و تأثیر بر رأی مردم نیست چرا در حال حاضر بیان می‌کنند؟ این رفتار سیاسی و غیرشفاف عمل کردن در بحث اقتصادی نتیجه خوبی ندارد.

نادران گفت: از رفتار دولت این برمی‌آید که دارد یک اقدام در حوزه فضا سازی رسانه‌ای اقتصادی انجام می‌دهد. در واقعیت‌های ملموس زندگی مردم مانند کارخانه‌ها، در حوزه تولیدی، اشتغال و معیشت مردم چیزی دیده نمی‌شود. دولت هنوز نرخ رشد منفی اقتصاد را اعلام نمی‌کند. می‌خواهند مجلس را به یک مجلس دولت‌ساخته تغییر دهند. یک مجلسی ساخته شود که یک فراکسیون دولتی و یک فراکسیون ملتی‌ها داشته باشد. به انحصار گرفتن مجلس توسط دولت خلاف دموکراسی است.

وی با تأکید بر اینکه تفاهم ملی یک تفاهم دوطرفه است نه یک‌طرفه، گفت: تفاهم مردم با دولت مهم است نه تفاهم دولت با مردم. این تفاهم باید بر مدار حل نیازهای مردم باشد.  رئیس‌جمهور نباید در یک نشست از یک لیست انتخاباتی حمایت کند. همان‌طور که منصف‌ترین داور کشور که مقام معظم رهبری باشد، به دولت هشدار داده دولت نباید به‌دنبال کارهای انتخاباتی برود. این سؤال مطرح است: دولت چه عملی انجام داده که منصف‌ترین داور کشور چنین موضوعی را مطرح می‌کند؟ دولت باید با توجه به ظرفیت‌های داخلی مشکلات اقتصادی را حل کند؛ از طریق به‌کارگیری جوانان موجب رونق اقتصادی و حل عوارض ناشی از بیکاری در کشور شود.

*مجلس برای رفع محرمانه بودن قراردادها طرح می‌دهد

این نماینده مجلس در مورد قرارداد پژو گفت: آیا افراد غیردولتی این قرارداد را دیده‌اند؟ همان‌طور که آنها اعلام می‌کنند 20 درصد این قرارداد محرمانه است، آیا همان بخشی که محرمانه نیست تاکنون روی سایت قرار گرفته است؟

نادران با ابراز "مجموعه مدیریت حوزه اقتصادی دولت کمابیش همان‌هایی هستند که ابتدای مجلس هفتم با آنها درگیر مسائل اقتصادی بودیم" گفت: در همان زمان 3 قرارداد مهم ملغی شد (قرارداد تاو؛ ساخت فرودگاه امام، تُرک‌سل و ال90)  این 3 قرارداد خلاف منافع ملی بود و به همین دلیل تأکید داریم که نمایندگان از متن قراردادها به‌خصوص قراردادهایی که با خارجی‌ها بسته می‌شود مطلع شوند تا جلوی زیاده‌خواهی‌های آنها گرفته شود.

وی با اظهار اینکه پژو شرکتی بدعهد است که بیشترین صدمه را به صنعت خودروسازی کشور زده است، گفت: ما نباید به این شرکت جایزه بدهیم بلکه آن را باید تنبیه کنیم تا برای دیگران درس شود.

نادران ادامه داد: نمایندگان به‌دنبال اطلاعات هستند تا به دولت کمک کنند در حالی که برخی از نمایندگان به‌دنبال این هستند که در زمان نزدیک به انتخابات کارهای انتخاباتی خود را اصلاح کنند، ما نشسته‌ایم تا بودجه سال 95 را اصلاح کنیم چرا که این بودجه بسیار بد تنظیم شده است و مغایرت‌هایی نیز دارد، البته این موضوع وظیفه ما است اگر قرارداد پژو را به نمایندگان مردم می‌دادند می‌توانستیم بعد از مطالعه آن متن قرارداد را در صورت لزوم اصلاح کنیم.

وی اعلام کرد: در صورت ادامه چنین وضعی بعد از انتخابات مجلس در اسفندماه یک طرح برای رفع محرمانه بودن قراردادها خواهیم داد. نمایندگان مردم نه بیگانه‌اند و نه اصحاب رسانه و نه رقبای اقتصادی محسوب می‌شوند، آنها وظیفه دارند از حقوق مردم دفاع کنند.

*اصولگرایان در بهترین شرایط ائتلاف و همدلی هستند

الیاس نادران در ارتباط با لیست ارائه شده توسط اصولگرایان برای مجلس آتی اظهار کرد: در این دوره براساس اطلاعات من, اصولگرایان در بهترین شرایط ائتلاف و همدلی هستند.

وی افزود: این روال در کلیه لیست‌های سطح کشور از جمله تهران دیده می‌شود. دو سال پیش کمیته‌هایی توسط جمعیت ایثارگران, مسئولان پایداری و... تشکیل شد و در آنجا فرآیندی برای انتخابات نامزدها پیش‌بینی شد و همه قبول کردند به هیچ عنوان سهم‌خواهی نکنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: جوانگرایی, تنوع در لیست و استفاده از افراد مجرب از جمله ملاک‌ها برای معرفی لیست اصولگرایان بود. در واقع افراد قبول کردند به رأی‌آوری کلی لیست توجه بیشتری کنند.

وی عنوان کرد: در عمل باید شاهد دو جریان عمده سیاسی برای انتخابات مجلس باشیم, یکی آنچه توسط دولت شکل خواهد گرفت و دیگری ائتلاف اصولگرایان.

نادران گفت: البته ممکن است لیست‌های ترکیبی و غیرسیاسی هم معرفی شود.

نادران در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه مجلس باید دولت‌ساز باشد، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی مجلس نظارت بر رفتار دولت است تا دستگاه مجریه در ریل گذاری‌های مشخص حرکت کند. البته اصول مردم سالاری نیز ایجاب می‌کند که مجلس دچار افراط و تفریط نشده و به‌معنای واقعی مدیریت لازم را در بخش مقننه انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور بعد از برجام ایجاد نشده است، افزود: در زمان تحویل دولت شاخص بورس 85هزار واحد بودکه انتظار می‌رفت با توجه به سیاستگذاری‌ها این شاخص تنزل پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: تغییر سیاست‌ها و تمایل بیش از حد دولت به تعاملات بین المللی برای رفع مشکلات داخلی کشور باعث شد تا شاخص بورس با نوسانات زیادی روبه‌رو شود حتی در این مسیر نرخ‌های اقتصادی از جمله اشتغال نیز سقوط و رکود در جامعه افزایش پیدا کند.

برچسب ها: صراط نادران تحریم