۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

خاطره رهبری از تاسیس جامعه مدرسین

«ما جزو کسانی هستیم که در اولین نشست‌های جامعه مدرسین عضو بودیم، شرکت داشتیم. هم بنده بودم، هم به نظرم آقای هاشمی بود... آقایان [علی] مشکینی، ربانی شیرازی، [ناصر] مکارم و... یک عده مسن‌ترها هم شرکت می‌کردند.»
کد خبر : ۲۸۵۶۰۱
صراط: آنا نوشت: «ما جزو کسانی هستیم که در اولین نشست‌های جامعه مدرسین عضو بودیم، شرکت داشتیم. هم بنده بودم، هم به نظرم آقای هاشمی بود... آقایان [علی] مشکینی، ربانی شیرازی، [ناصر] مکارم و... یک عده مسن‌ترها هم شرکت می‌کردند.»؛ این روایت رهبر معظم انقلاب، از سرآغاز شکل‌گیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

کتاب «شرح اسم»، زندگینامه و خاطرات رهبر معظم انقلاب، در صفحات 156 تا 158 خود، از سه سلسله جلسه در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بین فضلا و علمای قم خبر می‌دهد؛ جلسه 40 نفری، جلسه 11 نفری و همچنین، جلسه سومی که بعدها پایه و اساس یکی از تشکل‌های روحانی جناح راست دیروز و اصولگرایان امروز شد.

در هر سه تای این جلسات، نامی به چشم می‌خورد که این روزها برای نخستین بار از فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات خبرگان پنجم حذف شده است؛ اکبر هاشمی‌ رفسنجانی.

شرح اسم در این باره آورده است:

«در کنار این دو (جلسه 40 نفری و جلسه 11نفری)، جلسه سومی هم راه افتاد که بنیان جامعه مدرسین امروز است. "ما جزو کسانی هستیم که در اولین نشست‌های جامعه مدرسین عضو بودیم، شرکت داشتیم. هم بنده بودم، هم به نظرم آقای هاشمی بود... آقایان [علی] مشکینی، ربانی شیرازی، [ناصر] مکارم و... یک عده مسن‌ترها هم شرکت می‌کردند." این جلسه‌ها، به‌ویژه تصمیماتی که در جلسه همگانی‌تر گرفته می‌شد و به اجرا درمی‌آمد، فضای حوزه علمیه قم را تغییر داد...»