۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

واکنش جابری‌ انصاری به درخواست آمریکا برای آزادی سران فتنه

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم آزادی سران فتنه نیز گفت: این مسئله جزو مسائل داخلی جمهوری اسلامی است که در مسیر خود پیگیری می‌شود و ارتباطی با کشورهای خارجی ندارد.
کد خبر : ۲۸۵۶۶۰
صراط: فارس نوشت: حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با رسانه‌های داخلی به سؤالات آنها پاسخ داد.

جابری‌انصاری: بحران سوریه چند لایه شده* سامانه موشکی اس ‌300 در حال انتقال به ایران

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر دهقان وزیر دفاع به روسیه و توافقات در این سفر گفت: روابط بین ایران و روسیه روابطی گسترده در زمینه‌های مختلف است و در زمینه سیاسی در عالی‌ترین سطح قرار دارد. یکی از آسیب‌هایی که در روابط بوده عدم همخوانی سطح روابط عالی سیاسی با روابط اقتصادی بوده است که تلاش‌هایی در گذشته برای ارتقای آن انجام شده و در شرایط فعلی و دوران پسابرجام زمینه‌های گسترده ای برای آن فراهم شده است.

وی ادامه داد: ما تبادل هیأت‌های مختلف را در آینده خواهیم داشت و سفر آقای دهقان هم در همین چارچوب است. سامانه موشکی S-300 نیز مسیر اجرای خود را براساس توافقات دو کشور در ماه‌های گذشته طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران است.

*سفر روحانی به ترکیه اواخر فروردین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفر حسن روحانی به ترکیه نیز گفت: در 6 ماهه نخست سال 2016 مجموعه‌ای از برنامه‌های تبادل هیأت‌ها در سطوح مختلف بین ایران و ترکیه مطرح است. دعوتی از سوی ترکیه از آقای روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به عمل آمده که در پایان فروردین ماه برگزار خواهد شد. این موضوع در دست بررسی است و بنا بر سطح اجلاس در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

*صدور ویزای 30 روزه فرودگاهی برای 180 کشور به جز 9 کشور

وی درباره صدور ویزای فرودگاهی 30 روزه برای 180 کشور که از سوی عراقچی اعلام شده بود نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی براساس منافع خود و برای تسهیل حرکت توریستی و جهانگردی به ایران به دلیل زمینه‌های گسترده مربوط به موضوع توریسم در ایران، یک تصمیم ملی اتخاذ کرد که در این راستا به اتباع همه کشورهای جهان به جز 9 کشور در مبادی ورود روادید اعطا کند. این 9 کشور از سازوکار صدور روادید فوری مستثنا هستند که آمریکا و انگلیس جزو آنها می‌باشند.

* تبدیل بحران سوریه به بحرانی چند لایه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حرکت‌های پراکنده ترکیه و عربستان در چند روز گذشته برای ورود نظامی به سوریه و اینکه آیا در سفر اخیر معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به ترکیه در این خصوص با مقام‌های ترکیه رایزنی صورت گرفته است یا خیر ؟ گفت: سفر آقای رحیم‌پور معاون آسیایی وزیر امور خارجه به ترکیه در چارچوب همکاری‌ها و تبادل مستمر هیات‌ها بین ایران و ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: در این سفر در خصوص مسائل مختلف دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگوهایی بین دو طرف انجام شد و این سفر بسیار هم موفق بود.

جابری‌انصاری مسئله دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه را از جمله موارد اختلاف بین ایران و ترکیه برشمرد و افزود: ایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی به یک بحران پیچیده و چند لإیه تبدیل شده است و هرگونه اقدام جدیدی که بدون هماهنگی با دولت سوریه و خلاف حق حاکمیت سوریه انجام شود تنها به پیچیده‌تر شدن بحران و تشدید اقدام‌های تروریستی منتهی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اگر مسیری که تا کنون در بحران سوریه طی شده نتیجه بخش بوده ادامه بحران آفرینی برخی بازیگران هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. ما معتقد هستیم که ادامه این سیاست‌ها تنها به تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن موضوع و خارج شدن بیشتر پرونده سوریه از کنترل منجر خواهد شد که نتایج وخیم منطقه‌ای و بین‌المللی از نظر صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم که همه کشورها در هرگونه اقدام این مسائل را مدنظر قرار دهند.

*تعیین حافظ منافع بین ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه انتخاب حافظ منافع بین ایران و عربستان به این معنا است که دو کشور به طور ضمنی به این نتیجه رسیده‌اند که امکان احیای روابط وجود ندارد؟ گفت: وقتی قطع روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها اتفاق می‌افتد اگر منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد که اقتضا کند حداقل مجرای دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز باقی بماند، مطابق توافقی که صورت می‌گیرد از ساز و کار حفاظت منافع توسط یک کشور دیگر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف هر دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد از جمله و به ویژه مسئله حج و صدود روادید تعداد زیادی از اتباع و حجاج ایرانی و همینطور برخی مسائل دیگر، که در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک رسمی وجود حافظ منافع را ضروری می‌کند.

جابری‌انصاری اضافه کرد: قبلا ایران از دولت سوئیس درخواست کرده بود که این نقش را برای ایران در عربستان انجام دهد و با توجه به درخواست مشابهی که عربستان هم در روزهای اخیر از سوئیس داشت و پذیرش دولت سوئیس، از این پس بعد از طی مراحل و اقدامات اجرایی و دیپلماتیک لازم دولت سوئیس حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان و حفاظت از منافع عربستان در ایران را به عهده خواهد گرفت.

* اختلاف بر سر گروه‌های تروریستی در سوریه

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف بر سر گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: از ابتدا بارها تاکید کردیم که یکی از مسائل اساسی در مسیر نشست‌های وین که اخیرا در مونیخ نیز برگزار شد، مسئله مشخص شدن گروه‌های تروریستی در سوریه و معارضه است. مفهوم محوری در نشست‌های وین گفت‌وگوهای سوری - سوری است و تعیین اینکه کدام گروه‌های سیاسی و کدام گروه‌های تروریستی هستند از محوری‌ترین مسائل نشست وین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر این نکته که  از ابتدا بر سر برخی گروه‌های تروریستی اجماع بوده که در اسناد شورای امنیت هم تصریح شده که داعش و القاعده و شاخه آن در سوریه یعنی جبهه النصره است، تصریح کرد: اما در رابطه با شمول گروه‌های تروریستی دیگر اختلاف نظرهایی هست که همچنان در مسیر رایزنی قرار دارد. سرنوشت و موفقیت بخش مهمی از بحران کنونی سوریه بسته به توافق اجماعی در خصوص مسائل موجود دارد.

*ورود پناهجویان ایرانی به بلژیک

جابری انصاری در خصوص ورود پناهجویان ایرانی به بلژیک نیز گفت: از ابتدایی که این موضوع مطرح شد وزارت امور خارجه آن را در دستور کار خود قرار داده است. اگر به هر دلیلی اتباعی از جمهوری اسلامی در مسیر مسئله پناهندگی قرار گیرد، نمایندگان ایران در خارج تلاش می‌کنند در رایزنی با کشورهای مربوطه زمینه‌هایی را فراهم کنند که بازگشت افرادی که مایل هستند تسهیل شود و این مسئله هم در همین چارچوب در حال پیگیری است.

* مسئله فلسطین

وی در پاسخ به سوالی در خصوص به حاشیه رفتن مسئله فلسطین و لبنان و نیز رایزنی ایران و فرانسه برای حل مسئله ریاست جمهوری لبنان اظهار داشت: متاسفانه تعداد و عمق درگیری‌ها و رویارویی‌های منطقه مسئله فلسطین را تا حدی تحت الشعاع قرار داده و به همین دلیل جمهوری اسلامی همواره در رایزنی‌های خود بر این مسئله تاکید کرده که ضروری است دولت‌های اسلامی با تمرکز بر مسئله محوری و اساسی جهان اسلام که اشغال فلسطین است و خطر تهدیدات رژیم صهیونیستی که به سیاست مبتنی بر اشغال و تروریسم دولتی خود ادامه می‌دهد رجوع کنند و عملا اجازه اینکه رژیم صهیونیستی از وضعیت جاری در منطقه منفعت ببرد را فراهم نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با مشارکت کشورهای منطقه زمینه بازگشت مجدد جهان اسلام به مسئله اصلی یعنی اشغال فلسطین و رژیم صهیونیستی فراهم شود.

*ریاست جمهوری لبنان

جابری‌انصاری در خصوص موضوع ریاست جمهوری لبنان نیز اظهار داشت: این یک موضوع داخلی است که می‌بایست توافق بین مسیحیان و جریان‌های سیاسی لبنان برای تسهیل این روند فراهم شود. جمهوری اسلامی هرگونه توافق ملی را تائید و تسهیل خواهد کرد، اما تصمیم گیری اصلی با ملت لبنان و گروه‌های سیاسی آن کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هیأت عالی نظارت بر برجام و تشکیل جلسات آن نیز گفت: این هیات تشکیل شده و در تمامی مراحل اجرا نشست‌های خود را به صورت مرتب داشته است و تمام تصمیمات را اتخاذ کرده و خواهد کرد که مسیر اجرا را دنبال می‌کند. نشست‌های هیأت برگزار شده، اما سازوکار اطلاع رسانی توسط خود هیأت و شورای عالی امنیت ملی باید اعلام شود.

* نظارت بر تبادل زندانیان آمریکایی توسط شورای عالی امنیت ملی

وی در خصوص اظهارات شمخانی درباره آزادی زندانیان آمریکایی و پیام جمهوری خواهان به ایران برای تغییر در این روند نیز گفت: گفت‌وگوهای مربوط به مبادله به لحاظ اجرایی توسط نهادی که مشخص شده بود انجام و نظارت بر آن نیز توسط شورای عالی امنیت ملی بود.

* مناسبات تهران و آنکارا

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران و نیز مداخله نظامی ترکیه در سوریه اظهار داشت: اراده مشترکی از سوی ایران و ترکیه برای تمرکز بر موارد مشترک و مهار و مدیریت اختلافات موجود بین دو کشور به ویژه در مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه وجود دارد.

جابری‌انصاری ادامه داد: سفر معاون وزیر امور خارجه ایران هم در همین چارچوب بود و براساس توافق دو کشور در 6 ماهه نخست سال مجموعه‌ای از تبادل هیأت‌ها در دستور کار است که امیدواریم مسائل اختلافی با سیاست هوشمندانه دو کشور مرتفع شود.

*تعیین حافظ منافع برای بحرین و سودان

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مشخص شدن حافظ منافع برای بحرین و سودان نیز گفت: تا این لحظه کشوری مشخص نشده و اگر حسب مورد نیاز باشد این موضوع دنبال خواهد شد. اگر این نیاز مشترک و توافق باشد سازوکار مرسومی است که دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: بین ایران و هر کشوری هم اگر چنین نیازی باشد تصمیم گیری خواهد شد.

* سیاست عربستان تشدید بحران و تنش آفرینی

جابری‌انصاری درباره اظهارات مدودف نخست‌وزیر روسیه درباره جنگ جهانی سوم نیز گفت: اظهارات آقای مدودف روشن است. آنچه مشخص است پیچیده بودن بحران سوریه و تداخل بحران‌ها به نحوی است که ایجاد هرگونه بحران جدید می‌تواند تبعات غیر قابل کنترلی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه عربستان سیاستی را در سال‌های اخیر دنبال کرده که مبتنی بر تشدید بحران‌ها و تنش آفرینی بوده و از تسلیحات زیادی که از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی دریافت کرده برای تشدید بحران‌ها از جمله بحران یمن استفاده کرده است. نسل سوزی در یمن و استفاده غیر مستقیم گسترده از گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف در حال انجام است که این موضوع، مبارزه با تروریسم را ضروری کرده که منبع تنش آفرینی مهار شود تا امکان موفقیت مبارزه علیه تروریسم فراهم شود که در افکار عمومی اروپا هم شکل گرفته است.

* روابط دوستانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با رسانه‌ها در خصوص آینده روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس، عنوان کرد: روابط ما با کشورهای همسایه در خلیج فارس روابط مبتنی بر دوستی و تعامل نزدیک و مستمر است. از جمله اصول ثابت جمهوری اسلامی گسترش همکاری‌ها و روابط با همه همسایگان از جمله همسایگان جنوبی بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهای این حوزه برای تحمیل سیاست‌های یکجانبه خود بر مسیر طبیعی گسترش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه در دوران اخیر اظهار داشت: آنها در مسیر چنین سیاستی قرار نگرفته و علیرغم همه فشارها تلاش کردند از مسیر گسترش روابط با جمهوری اسلامی خارج نشوند. روابط ما با همسایگان مبتنی بر پایه‌های تاریخی و ارتباط عمیق بین ملت‌هاست که منافع آن را طرفین خواهند برد.

*عربستان رابطه را قطع کرد نه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط سیاسی عربستان و ایران نیز گفت: این موضوع منوط به سیاست عربستان است که آنچه در زبان گفته می‌شود را در عمل به منصه ظهور برساند. طرفی که رابطه را قطع کرده عربستان است و طرفی که طی یک دهه اخیر سیاست تنش‌آفرینی در منطقه و در رابطه با جمهوری اسلامی را دنبال کرده، عربستان است. همچنین ادامه بحران و تنش در منطقه حتی برای کسانی که فکر می‌کنند منافع‌شان در ادامه بحران و تنش است، ضررهای بیشتری دارد.

وی ادامه داد: حتی اگر در کوتاه مدت این موضوع منافعی داشته باشد در میان مدت و بلندمدت ضررهای خود را نشان خواهد داد.

جابری‌انصاری با ذکر این نکته که اگر اختلافی هم وجود دارد باید از مجاری دپیلماتیک حل شود، گفت:‌ متاسفانه عربستان منافع خود را به گونه دیگری تعریف کرده و اقدامات تندی را دنبال می‌کند که آخرین آنها قطع روابط با جمهوری اسلامی است.

*سرنوشت سوئیفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تحریم سوئیفت با وجود گذشت یک ماه از لغو تحریم‌ها گفت: مسئله سوئیفت و همه تعهدات برجام دارای جنبه‌های سیاسی و نیز جنبه‌های اجرایی و فنی است. باید بین جنبه‌های مبتنی بر تصمیم‌گیری سیاسی و جنبه‌های فنی تفکیک قائل شد.

وی ادامه داد: سوئیفت بر اساس توافقات حل شده و بازگشت به مسیر پیش از تحریم‌های ظالمانه در حال اجراست، اما برخی مشکلات فنی در این زمینه است که امیدواریم به سرعت حل شود و شاهد بازگشت به قبل از تحریم‌های ظالمانه باشیم که در مسیر اجرای خود نیز هست.

*انتخابات مجلس

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات مجلس و همکاری وزارت امور خارجه و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور نیز اظهار داشت: همواره در انتخابات ریاست جمهوری که انتخابات ملی بوده، سازوکارها برای اخذ آرای هموطنان ایرانی در خارج از کشور انجام شده است ولی درباره انتخابات مجلس به دلیل آنکه در هر شهری جداگانه برگزار می‌شود، چنین سازوکاری پیش‌بینی نشده است.

* موضوع سران فتنه جزو مسائل داخلی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم آزادی سران فتنه نیز گفت: این مسئله جزو مسائل داخلی جمهوری اسلامی است که در مسیر خود پیگیری می‌شود و ارتباطی با کشورهای خارجی ندارد.

*سفر علی‌اف به تهران

وی همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور‌ آذربایجان به ایران گفت:‌هم تاریخ و هم جزئیات سفر و دیدارها طی اطلاعیه‌ای در آستانه سفر اطلاع‌رسانی می‌شود.

*انتقال اورانیوم سه و نیم درصد به روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اورانیوم منتقل شده به روسیه و اظهاراتی که در این خصوص از سوی رسانه‌های غربی عنوان می‌شود، گفت: مطابق توافقات برجام 10 تن اورانیوم 3 و نیم درصد باید از کشور خارج می‌شد و در ازای آن 140 تن کیک زرد از روسیه دریافت می‌شد که این یک معامله بود و به شکل نهایی بین دو کشور بر اساس برجام انجام شد.

جابری‌انصاری افزود: این معامله میزان منابع کیک زرد جمهوری اسلامی که با محدودیت‌هایی مواجه بود را گسترش داد که پیش از نهایی شدن اجرای برجام انجام شده و هیچ گونه تردیدی هم درباره آن نیست.

*حضور نمایندگان گروه‌های فلسطینی در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور نمایندگان گروه‌های فلسطینی در ایران نیز گفت: در چارچوب جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همواره هیأت‌های مختلف مردمی و همین طور برخی هیأت‌های رسمی و احزاب و گروه‌ها از سراسر دنیا به ایران سفر می‌کنند که در همین قالب هیأت‌هایی از جنبش‌های مقاومت فلسطینی به ایران آمدند.

جابری‌انصاری ادامه داد: این هیأت‌ها دیدارهای دیگری را هم در کنار شرکت در مراسم داشتند.

وی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی در زمینه موضوع فلسطین و ضرورت رفع اشغال از فلسطین و حمایت از مبارزات و تلاش‌های ملت آن برای نیل به حقوق خود ثابت است، یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران تشویق گروه‌های فلسطینی به تعامل بهتر با یکدیگر و اتحاد برای مبارزه با اسرائیل و دوری از اختلافات است که مورد سوءاستفاده رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد و تشویق گروه‌های مقاومت به اتخاذ اقدامات مشترک علیه رژیم صهیونیستی در دستور کار بوده و خواهد بود.

*رجوع به آراء‌ ملت سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع آتش‌بس در سوریه نیز گفت: به دلیل پیچیدگی‌های بحران و چند سال تداوم آن، موضوع بحران سوریه یک موضوع پیچیده و چند لایه است که سازوکار پایان دادن به آن هم زمان‌بر می‌باشد. به ویژه اینکه تلاش‌هایی از سوی گروه‌های تروریستی برای ادامه بحران به دلیل منفعت‌شان صورت می‌گیرد.

جابری‌انصاری تصریح کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید به آراء ملت رجوع کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با اراده‌ای که به مرور از سوی کشورهای مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی در حال شکل‌گیری است، زمینه حرکت به سمت موفقیت توافقات فراهم شود.

جابر‌ی‌انصاری در خصوص ادعای توقیف کشتی ایرانی توسط عربستان نیز اظهار داشت: سیاست ایران کاهش تنش است، اما موفقیت این سیاست یک طرفه نیست و ادعاهای عربستان و ائتلافی که یمن را در آتش و خون قرار داده هیچ گاه ثابت نشده است.

*حضور دوباره در بازار نفت

وی درباره حضور مجدد ایران در بازار نفت نیز اظهار داشت: این امری طبیعی است که به طور طبیعی باید رخ دهد. به دلیل تحریم‌های ظالمانه سهم عادی و داخلی جمهوری اسلامی در اوپک بین دیگران توزیع شد. روندهای اقتصادی زمان‌بر است، اما قطعا ایران به دنبال کسب سهم گذشته خود است که رخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر این نکته که این موضوع دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد، یادآور شد: مجموعه اقدامات و تلاش‌های منسجم در کشور از سوی وزارت خارجه و وزارت نفت زمینه بازگشت به وضعیت قبل از تحریم‌ها را فراهم خواهد کرد.