۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

توصیه های پلیس برای چهارشنبه سوری

جلوگیری از نگهداری از مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی و همچنین نظارت بر رفتارفرزندان، از جمله مواردی است که پلیس به منظور جلوگیری از آتش سوزی، خسارت مالی و جانی در چهارشنبه‌ آخر سال آن را عنوان کرده است.
کد خبر : ۲۸۷۰۴۵

صراط: پایگاه خبری پلیس نوشت: سرگرد محمدباقر محمودی رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی ایلام در یادداشت خود آورده است: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آمدن فصل بهار، مردم شور و شوق زیادی برای خانه تکانی و نو کردن وسایل زندگی دارند.

از آنجایی که همواره انسانها برای استفاده از طبیعت از یکدیگر سبقت و پیشی می‌گیرند و مردم ما نیز با آمدن بهار، جنب و جوش دیگری پیدا کرده و آماده استقبال از بهار طبیعت می شوند اما متاسفانه با استفاده از مواد منفجره و استفاده نابجا در این گونه جشن ها، شاهد داغدار شدن تعداد زیادی از افراد جامعه هستیم.

برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهای پایانی سال به روزهای نگرانی و اضطراب خانواده ها تبدیل شود و شاهد حوادث غم بار باشیم.

چنانچه بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند، بنابراین بر والدین واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه کنند و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند.

توصیه ایمنی در خصوص حوادث چهارشنبه آخرسال

1. از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرند.

2. مـراقب رفتـارهای خطـرناک و نـاهنجار افـراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی یا پلیس 110 اطلاع دهند.

3. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنند.

4. با توجه به اینکه دانش آموزان بیشترین فعالیت را دراین قبیل مراسم دارند لازم است که در مدارس تذکرات ایمنی به آنها گوشزد شود.

قانون چه می گوید؟

به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش و ... مواد منفجره و محترقه بطور غیر مجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

ماده 618 قانون مجازات اسلامی:

هرکسی با هیاهو، جنجال، حرکات غیر متعارف یا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومی شود یا مردم را از فعالیت باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

با توجه به نزدیک شدن چهارشنبه آخر سال و به منظور جلوگیری از حوادثی از قبیل: آتش سوزی، خسارت مالی و جانی تقاضا می شود تمام مراتب قانونی و شرعی را رعایت شده و از استفاده از مواد محترقه و آتش زا خودداری شود؛ همچنین در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را سریعا به پلیس 110 اطلاع دهند.