۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶

زمان ثبت ‌نام آزمون قضاوت اعلام شد

کد خبر : ۲۸۹۱۶

مدیرکل آموزش قضات قوه قضاییه اعلام کرد: افرادی که متولد 15 شهریور 1368 هستند می توانند در آزمون قضات شرکت کنند.

به گزارش صراط نیوز به نقل از مهر، غلامرضا موحدیان روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه زمان ثبت ‌نام آزمون قضاوت از اول تا 15 شهریور ماه سال جاری است گفت: این زمان به هیچ عنوان تمدید نشده و آزمون 20 آبان 90 برگزار می‌شود.

وی افزود: ثبت ‌نام داوطلبان به صورت اینترنتی بوده و باید داوطلبان فرم مربوط را در سایت تکمیل کرده و نسبت به ثبت ‌نام اقدام کنند. همچنین کد ملی داطلبان نیز از طریق پیامک به سامانه ارسال می‌شود و از این طریق داوطلبان شماره کاربری و رمز عبور خود و همچنین 10 روز قبل از زمان برگزاری آزمون قضات باید کارت خود را از ارائه و کد رهگیری به صورت اینترنتی دریافت کنند.
 
موحدیان با بیان اینکه افراد دارای استعدادهای برتر از آزمون قضات معاف هستند گفت:‌ برای افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ایم که از آزمون کتبی معاف می‌شوند و فرم و مدارک مربوط به شرایط استعدادها برتر را پر کرده و برای ما ارسال می‌کنند ولی در مصاحبه علمی و سایر موارد با قضات دیگر رقابت می‌کنند.
 
وی گفت: از دیگر تسهیلات برای استعدادهای برتر این است که پس از گذراندن دوره کارآموزی می‌توانند محل خدمت خود را شخصا مشخص کنند. که در تعریف نخبگی آمده است اعضای بنیاد ملی نخبگان، افرادی که دارای معدل 17 یا بالاتر از دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، علامه، شهید مطهری، تربیت مدرس، امام صادق(ع) و علوم اسلامی رضوی باشند، نفرات اول کارشناسی یا کارشناسی ارشد تمام دانشگاههای وزارت علوم و همچنین دانشجویانی که دارای معدل 18 و بالاتر تمام دانشگاهها از دادن این آزمون معاف هستند و فقط سنجش این افراد در مصاحبه علمی انجام می شود. همچنین دانشجویان و دانش‌آموختگان مقطع دکترا از داخل کشور نیز طبق اطلاعیه شماره دو که در سایت اعلام شده از دادن آزمون معاف هستند.
 
مدیرکل آموزش قضات قوه قضائیه با بیان اینکه افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند هر زمان که توانستند می‌توانند مدارک خود را برای دستگاه قضایی ارسال کنند گفت: سن متقاضیان در آزمون قضات در سال گذشته 25 سال بود که طبق موافقت نامه‌ای که با ریاست قوه قضائیه در تاریخ 16 مرداد امسال انجام شد سن افراد برای شرکت در این آزمون به 22 تغییر کرد.‌ بر این اساس افرادی که متولد 15 شهریور 1368 هستند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و حداکثر سن شرکت در این آزمون برای افراد 40 سال بوده و برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند 42 سال و کسانی که دارای دکترا هستند 44 سال است.
 
وی افزود: سایر کارکنان دستگاهها نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند ولی در صورتی که کارکنان دستگاه قوه قضائیه حداکثر 15 سال سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
 
موحدیان در تشریح روند گزینش قضات گفت: ابتدا برای متقاضیان آزمون کتبی برگزار شده و در مرحله بعد مصاحبه علمی و در نهایت آزمون شخصیت که با حضور روانشناس صورت می‌گیرد، انجام می شود و بعد از این مراحل متقاضیان برای کارآموزی دعوت شده و به مرحله گزینش می‌رسند. اداره کل گزینش زیر نظر رئیس قوه قضائیه است که در سه دوره گذشته 80 الی 90 نفر معرفی شدند.
 
دبیر کارگروه سیاست‌گذاری، سازماندهی و هماهنگی جذب داوطلبان تصدی امر قضا دوره کارآموزی متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد 15 ماهه و کسانی که دارای مدرک کارشناسی 17 ماهه اعلام کرد و افزود: مبنای اصلی برای جذب استخدام قضات با موافقت ریاست قوه قضائیه در تاریخ 27 فروردین‌ماه امسال قانون برنامه پنج ساله تبصره ب ماده 211 و قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور است.
 
وی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه قرار است 800 قاضی جذب کند گفت: 500 نفر از افراد از طریق برگزاری آزمون جذب قوه قضاییه می‌شوند و مابقی فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ علوم قضایی که وابسته به دادگستری است را جذب می کنیم که این 500 نفر از بین آقایان هستند به دلیل اینکه دستگاه قوه قضائیه نیاز خود را اینگونه می‌بیند که قاضی مرد داشته باشد.
 
موحدیان ادامه داد: همچنین تعدادی از روحانیون قم با برگزاری آزمون جدا جذب دستگاه قضایی می‌شوند. کسانی به دستگاه قضایی معترض شدند که چرا که پذیرش قضات فقط از دانشکده علوم قضایی و روحانیون قم است که این باعث شد زمینه‌ای باشد برای جذب افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند به طوری که بدون آزمون کتبی وارد دستگاه قضایی شوند.