۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴

تأکید مرکل برای حل معضل پناهجویان

صدراعظم آلمان معتقد است، همکاری با ترکیه برای حل بحران پناهجویان در اروپا همچنان امری ضروری است.
کد خبر : ۲۸۹۷۹۵
صراط:  ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه ولهنوشت: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باید تا امروز (پنج‌شنبه) که نشست سران اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، مذاکرات خود را در چندین جبهه مختلف به نتیجه برساند تا بتواند موضوع برگرداندن پناهجویان را به ترکیه اجرایی کند.
 
قرار است در نشست سران اتحادیه اروپا که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در بروکسل برگزار می‌شود، جزئیات مذاکرات با ترکیه برای پایان دادن به بحران پناهجویان در اتحادیه اروپا بررسی و در این رابطه تصمیم‌گیری شود.
 
صدراعظم آلمان در مجلس نمایندگان آلمان (بوندس تاگ) بار دیگر بر همکاری با ترکیه در رابطه با معضل پناهجویان اروپا تأکید کرد.
 
آنگلا مرکل در نطق خود در مجلس نمایندگان آلمان گفت: اروپا تاکنون با این مشکل بزرگ در حالی روبرو بوده که ترکیه حاضر نبود بازگشت پناهجویان از اروپا به این کشور را بپذیرد اما اکنون حاضر شده پناهجویان غیرقانونی را از اروپا بپذیرد.
 
صدراعظم آلمان گفت: با بازگشت پناهجویان غیرقانونی به ترکیه، دیگر این فکر برای پناهجویان به وجود نمی‌آید که زندگی خود و خانواده‌شان را به خطر اندازند و خود را از مسیرهای خطرناک به اروپا برسانند.
 
ترکیه می‌خواهد کلیه پناهجویانی را که از یونان به آلمان وارد شده‌اند، بپذیرد و در ازای این خدمت خواسته است که شهروندان ترکیه برای ورود به آلمان به روادید نیاز نداشته باشند و همچنین گفت‌وگوها برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا سریع‌تر انجام شود.
 
آنگلا مرکل در سخنانش در مجلس نمایندگان آلمان گفت: ترکیه مهم‌ترین کشور عبوردهنده پناهجویان به اروپا است و آب‌های سواحل ترکیه مرز خارجی اتحادیه اروپا هستند که باید محافظت شوند.
 
مرکل همچنین بر مبارزه قاطع با قاچاقچیان انسان و کمک ناتو به یونان تاکید کرد و گفت که این اقدامات باید به تدریج انجام شوند.
 
وی انتظارات ترکیه در خصوص دریافت یاری بیشتر از اروپا را قابل‌ قبول دانست و گفت: برای اتحادیه اروپا نیز تامین خواست پناهجویان در ترکیه بسیار مهم است.
 
صدراعظم آلمان اکید کرد که کمک‌های اضافی اتحادیه اروپا باید در پروژه‌هایی چون راه‌اندازی مدارس صرف شود.
 
وی با قدردانی از نقش ترکیه در ارتباط با پناهجویان منطقه، گفت: هرچه بگوییم نمی‌توانیم به اندازه کافی از ترکیه که بیش از دو و نیم میلیون پناهجو را پذیرا شده، ستایش کنیم.
 
مرکل تأکید کرد: اتحادیه اروپا با ۲۸ عضو خود هنوز موفق نشده پناهجویان وارد شده به قلمرو این اتحادیه را در میان خود تقسیم کند. وی بار دیگر خواستار راه حلی از طرف کلیه کشورهای اتحادیه اروپا برای معضل پناهندگی شد. صدراعظم آلمان همچنین خواهان کمک‌های بیشتری به یونان و در ازای آن کنترل دقیق مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در این کشور شد.
 
مرکل نسبت به نگرانی‌های موجود درباره نقض آزادی بیان در ترکیه نیز گفت: موضوع مذاکرات برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا واقعا در دستور کار مذاکرات ما نیست. او تاکید کرد که به موازین اتحادیه اروپا در ارتباط با آزادی بیان و آزادی مطبوعات هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.
 
همکاری مرکل با ترکیه با انتقاد شدید حزب چپ‌های آلمان روبرو شد. دیتمار بارش، رئیس فراکسیون حزب چپ‌ها در بوندس تاگ وی را به "معامله‌ای متظاهرانه" متهم کرد و گفت: شما به اردوغان، یعنی به مردی امکانات می‌دهید که اجازه بمباران عراق را صادر کرده، بر علیه شهروندان کشورش جنگ به راه انداخته و آزادی مطبوعات را از میان برده است