۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

روایتی از مهمترین اتفاقات نوروز ۹۵

روزهای ابتدایی سال ۹۵ که مقام معظم رهبری آن را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامیدند، اتفاقات تلخ و شیرینی داشت که آزادسازی شهرهای مهم سوریه و موفقیت‌های ورزشی بخشی از این رویدادها بود.
کد خبر : ۲۹۰۸۰۴
صراط: سال ۹۴ با حمله تروریستی به ترکیه و ناکامی حمید سوریان در کسب سهمیه حضور در مسابقات المپیک به پایان رسید، سالی که اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری برای مردم ایران و جامعه جهانی به همراه داشت اما سال ۹۵ با موفقیت کشتی‌گیران ایران شروع شد.

به گزارش مشرق، در تعطیلات نوروزی ابتدای سال ۹۵ که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب آن را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند، هرچند به خاطر حملات انتحاری گروهک‌های تروریستی داعش و طالبان و درگذشت یک اسطوره بزرگ ورزشی، اخبار تلخی را به همراه داشت اما باز پس گیری شهرهای مهم سوریه توسط ارتش این کشور، موفقیت‌های ورزشی و استقبال جالب از سینماها، برخی از رخدادهای جذاب این روزها بود که آنها را در زیر می‌خوانید:

سالی برای «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری که لحظاتی بعد از تحویل سال جدید مطرح شد، بدین شرح است: «سالی که تمام شد مانند همه‌ سال‌های دیگر، آمیزه‌ای از شیرینی‌ها و تلخی‌ها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه‌ منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ برجام، از امیدهائی که برانگیخت، تا نگرانی‌هائی که در کنار آن هست؛ همه‌ اینها جزو حوادث سال بود، و همه‌ سال‌ها همین جور است...»

ایشان در بخش دیگری از بیانات‌شان فرمودند: «بنابر این آنچه من به عنوان شعارِ امسال انتخاب می‌کنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر می‌کنم.»


کسب ۵ سهمیه المپیک

آخرین روز از رقابتهای کشتی فرنگی و آزاد انتخابی المپیک در قاره آسیا در نخستین ساعت‌ سال ۹۵ برگزار شد که طی آن امید نوروزی در وزن ۶۶ کیلوگرم با صعود به دیدار فینال، ضمن کسب سهمیه المپیک، به دیدار فینال این مسابقات رسیده بود، در دیدار پایانی با نتیجه ۳ بر ۳ مغلوب حریف ژاپنی شد و مدال نقره گرفت. همچنین در كشتی آزاد نيز كميل قاسمی نماينده سنگين وزن ایران بعد از صعود به رقابت پایانی و کسب سهمیه المپیک، در ديدار فينال توانست با نتيجه ۱۱ بر صفر از سد دولت شابانبای نماينده كشور ميزبان بگذرد و به مدال طلا دست یابد.

تيم ملی کشتی ايران با سه نماينده در كشتی فرنگی و يک نماينده در كشتی آزاد در اين رقابتها که در آستانه قزاقستان برگزار شد، شركت كرده بود که در كشتی فرنگی حميد سوريان و بشير باباجان‌زاده نمايندگان اوزان ۵۹ و ۱۳۰ كيلوگرم، نتوانستند به ديدار فينال راه یافته و المپیکی شوند. آنها باید برای تکمیل سهمیه تیم ملی کشتی فرنگی ایران، در روزهای ۲ تا ۴ ارديبهشت‌ماه در اولانباتور مغولستان و یا روزهای ۱۶ تا ۱۸ ارديبهشت‌ماه، به مصاف حریفان خود بروند. البته با کسب سهمیه المپیک توسط کمیل قاسمی، سهمیه کشتی آزاد ایران برای المپیک ريودوژانيرو برزيل تکمیل شد.

از سوی دیگر حمیدرضا زورآوند ملی‌پوش پیاده‌روی ایران در همین روز و در رقابتهای قهرمانی آسیا که به میزبانی ژاپن برگزار شد، ششمین سهمیه المپیک دوومیدانی ایران را کسب کرد. مجتبی عابدینی هم در هفتمین روز سال جدید، با کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات شمشیربازی جایزه بزرگ کره‌جنوبی، ضمن قطعی کردن حضورش در المپیک، باعث شد علی پاکدامن که در آن رقابتها تا جدول ۳۲ نفره بالا آمده بود، جواز حضور در المپیک را بدست آورد.

گوشی جدیدی که رونمایی شد

شرکت اپل در دومین روز از فرودین‌ماه از گوشی ۴ اینچی جدیدی با نام آیفون SE رونمایی کرد که از نظر ظاهری بسیار شبیه به آیفون ۵ اس است. این گوشی به تراشه‌ A۹ و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است که این تراشه از وجود پردازنده‌ کمکی M۹ نیز بهره می‌برد.

همچنین قیمت این گوشی هوشمند برای نسخه‌ ۱۶ گیگابایتی ۳۹۹ دلار و برای نسخه‌ ۶۴ گیگابایتی ۴۹۹ دلار تعیین شده است. آیفون SE در چهاررنگ که شامل رزگلد نیز می‌شود، از ۳۱ مارس در بیش از ۱۰۰ کشور جهان در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. این گوشی از اپل پی نیز پشتیبانی می‌کند. به گفته‌ اپل، آیفون اس ای که از وجود فناوری ۳D Touch بهره نمی‌برد، قدرتمندترین آیفون چهار اینچی است که تاکنون روانه‌ بازار شده است.

رئیس جمهور داغدار شد

بانو ساره خاتون پیوندی مادر همسر حجت‌الاسلام حسن روحانی که از حدود یک ماه پیش به علت مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری بود، در سومین روز از سال جدید درگذشت تا رئیس جمهور کشورمان در ابتدای سال ۹۵ عزادار شود.

حملات تروریستی به بلژیک

در ظهر سومین روز از سال جدید پایتخت بلژیک، صحنه وقوع سه انفجار بود که دو مورد آن در فرودگاه و یک مورد دیگر در ایستگاه مترو ماوک در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا رخ داده بودند. همچنین پس از این انفجارها، خبرگزاری‌های بین‌المللی از رخ دادن چندین انفجار دیگر در ایستگاه‌های مختلف مترو شهر بروکسل خبر دادند. این انفجارها در نهایت منجر به مرگ ۳۱ تن و زخمی شدن ۳۰۰ نفر شد، انفجارهایی که گروه تروریستی داعش مسئولیت تروریستی آنها را به عهده گرفت.

«فدریکا موگریننی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به انفجارهای بروکسل، روز سوم فرودین‌ماه را روزی غم انگیز برای اروپا خواند. همچنین وزیران کشور و دادگستری بلژیک پس از ناکامی در تعقیب یکی از عاملان حمله تروریستی روز سه شنبه در فرودگاه بروکسل درخواست استعفای خود را به نخست وزیر این کشور ارائه کردند.

تلخ‌ترین خبر برای فوتبال دنیا

یوهان کرایف که از چندی پیش به سرطان ریه مبتلا شده بود، روز پنجشنبه پنجم فروردین‌ماه مقابل این بیماری تسلیم شد و در سن ۶۸ سالگی به دیار باقی شتافت. کرایف متولد ۲۵ آوریل سال ۱۹۴۷ بود، سه مرتبه و در سال‌های (۱۹۷۱، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴) به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد و از این حیث در کنار میشل پلاتینی و مارکو فان باستن رکورددار محسوب می‌شد.

بعد از اینکه کرایف در سال ۱۹۸۴ فوتبال را به عنوان بازیکن کنار گذاشت، در حرفهٔ مربیگری توانست موفقیت‌های چشمگیری با تیم‌های آژاکس آمستردام و بارسلونا به دست آورد. در سال ۱۹۹۹، کرایف در یک رای گیری که توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال صورت گرفت، بعد از پله به عنوان دومین بازیکن قرن انتخاب شد.​


کشتار هواداران فوتبال و قتل عام مردم در یک پارک

تروریست‌های تکفیری داعش عصر روز جمعه ششم فروردین‌ماه به جنایات خود علیه مردم عراق ادامه دادند. آنها بوسیله یک عامل انتحاری به نام «سیف الله الانصاری»، بمبی را در میان هواداران دو تیم ورزشی در یکی از روستاهای منطقه الاسکندریه در شمال استان بابل به نام العصریه منفجر کردند که در پی این انفجار ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۹۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

همچنین در شامگاه روز هشتم فروردین‌ماه پارک گلشن اقبال در مرکز شهر لاهور در کشور پاکستان شاهد انفجارهای انتحاری گروه طالبان بود که بر اثر این اتفاق تلخ حدود ۷۲ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

مردان کی‌روش ۲۰ گرفتند، سیدجلال ۱۰۰

تیم ملی فوتبال ایران، در تعطیلات نوروزی دو بازی پایانی خود در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ - روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ - امارات را برگزار کرد و بردهای ارزشمند ۴ بر صفر مقابل هند در روز پنجم و ۲ بر صفر برابر عمان در روز دهم فرودین‌ماه را بدست آورد. شاگردان کارلوس کی‌روش با این دو برد ۲۰ امتیازی شدند و به عنوان تیم برتر گروه D، ضمن صعود قطعی به جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات، جواز حضور در مرحله سوم و نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ - روسیه را هم کسب کردند.

در کنار تیم ملی فوتبال ایران، تیم‌های ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی، ازبکستان، عربستان، امارات، تایلند، قطر، عراق، چین و سوریه جواز حضور در مرحله سوم و نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ - روسیه را بدست آوردند. روز ۲۳ فرودین‌ماه قرعه‌کشی این مرحله از مسابقات در مالزی برگزار می‌شود و این ۱۲ تیم در قالب ۲ گروه ۶ تیمی به مصاف همدیگر می‌روند تا دو تیم برتر هرگروه بصورت مستقیم به جام جهانی راه یافته و تیم‌های سوم هرگروه برای رسیدن به بازی پلی‌آف به مصاف همدیگر بروند.

در بازی با هند، سیدجلال حسینی که در دقیقه ۸۲ به جای پژمان منتظری وارد زمین مسابقه شد، یکصدمین بازی ملی‌اش را انجام داد تا پس از علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و جواد نکونام، پنجمین بازیکن تاریخ ملی فوتبال ایران لقب بگیرد تا به باشگاه ۱۰۰ تایی‌ها پیوسته است.


اخبار تلخ در حوزه هنر بین‌الملل

«یان نِمِک» کارگردان موج نوی سینمای چک در ۷۹ سالگی و در روز سوم فرودین‌ماه درگذشت. این فیلمساز چک سال ۱۹۳۶ به دنیا آمد و در مدرسه هنری معتبر شهر با عنوان آکادمی هنرهای نمایشی پراگ تحصیل کرده بود. آخرین فیلم وی «گرگ خیابان سلطنتی وینیارد» یک کمدی زندگینامه‌ای است که سال ۲۰۱۵ ساخته شد و قرار است سال ۲۰۱۷ نمایش داده شود.

همچنین «زاها حدید» از مشهورترین و موفق‌ترین معماران معاصر جهان در ۶۶ سالگی از دنیا رفت. حدید ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمد و پس از کسب مدرک ریاضی از دانشگاه آمریکایی بیروت، برای تحصیل در مدرسه معماری لندن راهی انگلیس شد. وی سال ۲۰۰۴ نخستین زنی بود که موفق به دریافت جایزه معماری «پریتزکِر» شد که به عنوان نوبل معماری محسوب می‌شود. ایستگاه آتش‌نشانی ویترا در آلمان، ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل، قطار هوایی در اتریش و مرکز ورزش‌های آبی لندن و نیز یکی از ورزشگاه‌های اصلی المپیک ۲۰۱۰ از جمله آثاری است که به دست وی خلق شده است.

انتخاب سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری

پس از برکناری حسین توکلی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در فاصله ۳ روز مانده تا آغاز سال ۹۵، جلسه شورای عالی فنی وزنه‌برداری روز دوشنبه نهم فرودین‌ماه برگزار شد که اعضای حاضر در این جلسه به سرمربیگری سجاد انوشیروانی در تیم ملی بزرگسالان رای مثبت دادند.

انوشیروانی نایب قهرمان المپیک لندن که همزمان مربی تیم جوانان ایران هم هست بايد در اولين آزمون هدايت تيم بزرگسالان ایران را درمسابقات قهرمانی آسیا که اردیبهشت‌ماه در ازبکستان برگزار می‌شود، را بر عهده بگیرد.



بازپس گیری شهرهای مهم سوریه از داعش

در روزهای ابتدایی سال جدید، ارتش سوریه توانست چند شهر مهم را که در تصرف نیروهای داعشی بود، بازپس بگیرد. در چهارمین روز فرودین‌ماه ارتش سوریه در پی درگیری با افراد مسلح داعش که در جریان آن از سلاح‌های مختلف استفاده شد، به صورت کامل بر کوه «الهایل» در جنوب غربی شهر تدمر تسلط یافت. این دستاورد راه را برای بازگشت امنیت و ثبات به شهر تدمر که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، هموارتر کرد.

چهار روز بعد نیروهای ارتش این کشور شهر تاریخی تدمر را به طور کامل از یوغ تروریست‌های داعش آزاد و کنترل فرودگاه این شهر را کاملا در دست گرفتند. تروریست‌های داعش پس از این اتفاق، به شهرک السخنه، الرقه و دیرالزور و پایگاه‌های خود در شمال و شرق سوریه عقب نشینی کردند. داعشی‌ها در ماه می سال ۲۰۱۵ شهر تاریخی تدمر را اشغال کرد و شماری از آثار باستانی این شهر را تخریب کردند.

«بان‌کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد، از آزادسازی شهر باستانی «تدمر» در ریف حمص سوریه توسط ارتش این کشور استقبال کرد و آن را رویدادی «مبارک» خواند. پس از پیروزی‌های ارزشمند ارتش سوریه در تدمر و پیشروی آنها در مواضع حساس دیگر داعش در روزهای اخیر، نگرانی شدید نهادهای امنیتی ریاض، آنکارا و دوحه را به همراه داشت.

اتفاق عجیب؛ دوباره در تبریز

هفته بیست و سوم از رقابتهای لیگ برتر، روز ۱۲ فرودین‌ماه با برگزاری سه مسابقه آغاز شد که در یکی از جالب‌ترین دیدارها تیم فوتبال گسترش فولاد در تبریز دست به کار بزرگی زد و شکست ۳ بر یک مقابل ذوب‌آهن را با پیروزی ۴ بر ۳ عوض کرد تا نخستین شگفتی فوتبال ایران در سال جدید را رقم بزند.

تراکتورسازی دیگر تیم تبریزی لیگ، در این هفته توانست سایپا را در تهران ببرد تا گامی بلند برای نزدیک شدن به جمع مدعیان لیگ برداشته و میزبانش را از بین بالانشینان دورتر کند. برخلاف تبریزی‌ها، اصفهانی‌ها تیم‌های ناکام هفته لقب گرفتند زیرا سپاهان هم در خانه پیروزی ۲ بر یک مقابل ملوان را در دقیقه ۶+۹۰ با تساوی ۲ بر ۲ عوض کرد تا همچنان در رده دهم جدول این مسابقات باقی بماند.


خسارت بیش از ۲ میلیاردی در حوادث نوروزی

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا از کاهش ۴ درصدی تلفات ناشی از تصادفات در سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: این کاهش مرهون زحمات نیروهای پلیس در سراسر کشور است. البته با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته، متاسفانه  ۴۴ درصد تصادفات واژگونی خودرو گزارش شده که منجر به صدمات جبران ناپذیری برای سرنشینان به دلیل عدم استفاده از کمربند ایمنی به خصوص سرنشینان عقب شده است. در این بین ۳۲ درصد از تصادفات‌ها ناشی از عدم توجه به جلو، ۱۰ درصد از تلفات را موتورسواران و ۱۲ درصد از آن ماحصل برخورد وسایل نقلیه با عابرین بوده است.

از سوی دیگر سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده ناجا هم با بیان اینکه خودروی پراید در این ایام بیشترین آمار حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: در این ایام بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت مادی به مردم و کشور وارد شده که می‌توان با ایمن‌سازی راه‌ها و خودروها، میزان این خسارت‌ها را کاهش دهیم.

استقبال جالب از سینماها

در تعطیلات نوروزی سال ۹۵، سینماهای ایران روزهای پرکاری را سپری کرد و در برخی از سینماهای تهران به دلیل استقبال عمومی، فروش بلیت تا ساعت ۳ صبح هم ادامه داشت که در این میان فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی با فروش بالای ۶ میلیارد تومان، بیشترین فروش را در تعطیلات نوروزی داشت.

همچنین فیلم‌های «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی و «کفش‌هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد هم روزهای خوب و پرفروشی را تجربه کردند.