۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹

روحانی: اگر برجام نبود امروز نمی‌توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم!

رییس جمهور گفت: ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم،مردم باید به ما اعتماد کنند. نکند خدای نکرده شبکه اجتماعی بیگانه قابل اعتماد‌تر از یک شبکه داخلی شود.
کد خبر : ۲۹۱۰۳۴
صراط: رییس جمهور گفت: ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم،مردم باید به ما اعتماد کنند. نکند خدای نکرده شبکه اجتماعی بیگانه قابل اعتماد‌تر از یک شبکه داخلی شود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی امروز در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران 42 میلیارد دلار و واردات غیرنفتی 41 میلیارد دلار بود.

اهم سخنان وی به نقل از ايرنا و پايگاه اطلاع رساني دولت به شرح زیر است:

** نباید نظرهای مختلف به جدایی و تفرقه تبدیل و فکر ما به حاشیه سازی مشغول شود. نباید اجازه دهیم فضای امید و تلاشی که به وجود آمده از بین برود. زمان انتخابات رقابت و بحث کنیم اما وقتی انتخابات به پایان رسید دیگر نباید آثارش ادامه یابد تا به انتخابات بعدی برسد.

** فضای امروز پس از برجام باید مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد، در این فضا باید سرمایه داخلی را جذب کنیم؛ حوزه ای که در این فضا بیشتر از حوزه های دیگر باعث تحولات صنعتی، فناوری و علم و دانش شود، آی تی و آی سی تی است.

* پیشرفت در رقابت سالم بوجود می آید و اگر موضوعی در انحصار دولت یا نهادی باشد دردسر ایجاد می کند، اگر اکنون در دنیا رقابت نبود آیا شما با همین قیمت خدمات ارتباطی به مردم ارائه می کردید؟ رقابت باعث می شود که قیمت را کاهش دهید و کیفیت را بالا ببرید.

* قدم هاي خوب در زمينه شبکه ملی اطلات برداشته شده و چارچوب های آن تصویب شده است، باید در این شبکه ارتباطات مردم امن تر باشد. وزارت ارتباطات امین مردم است. شما امکاناتی در اختیار دارید که می توانید مکالمات مردم را گوش کنید اما این کار خیانت در امانت است. البته در این زمینه استثنائاتی همچون شبکه های بزرگ تروریستی و فساد وجود دارد که این موضوع متفاوت است اما اصل بر امنیت ارتباطات است که اسلام و قانون اساسی بر آن تاکید کرده است.

** ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم، مهم ترین اصل امانت است و مردم باید به ما اعتماد کنند. نکند خدای نکرده مردم یک شبکه اجتماعی بیگانه را امین بدانند و به آن اعتماد کنند اما به یک شبکه داخلی اعتماد نکنند، نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیافتد.

** باید فضای امنی را که نتوان از آن سوء استفاده کرد، ایجاد کنیم تا بتوانیم از آن در جهت صیانت از فرهنگ کشور و پایه‌ای برای رشد و حرکت به سوی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

** این تفکر را که اگر یک امکانی موجب ایجاد ضرر در قسمتی شده، باید به طور کامل آن را کنار زد و نادیده گرفت، موجب اختلال در زندگی بشر است. ما باید به دنبال همه ابزارها و امکانات مفید برای انسان ها باشیم و در عین حال باید برای استفاده مفید از این ابزارها،  برنامه‌ریزی داشته باشیم.

** هیچ تحولی همانند تحول در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات و عصر انفجار اطلاعات نیست و شاید این دوران را نتوان با هیچ یک از تحولات گذشته مقایسه کرد.امروز اگر چه دانش‌های فراوانی وجود دارد اما همه آنها نیازمند فناوری ارتباطات و اطلاعات هستند. اکنون زندگی به گونه ای شده که ابزارهای ارتباطی جزئی لاینفک از زندگی است.

**  ما اگر همه موارد را داشته باشیم اما در اخلاق پیشرفت نکنیم چه فایده ای دارد. اگر در جامعه ای همه چیز پیشرفت کرده باشد اما در آن جامعه دروغ و تهمت باشد آبروی هم ریخته شود و هر کس صبح از خانه بیرون بیایید نداند تا شب چه بر سر آبرویش می آید آن پیشرفت فایده ای ندارد. ما یک زندگی سالم و درست می خواهیم.

** ابزارهایی که در اختیار بشر بوده همواره امکان سوءاستفاده هم وجود داشته است. بمب ها و سلاح های کشتار جمعی نیز از طریق علم به دست آمده است. اگر از علم سوءاستفاده شده است ، نمی توانیم بگوییم که باید آن را تعطیل کرد همانگونه که در نوشته ای توهین و خلافی انجام شده نمی توان گفت همه قلم ها را باید شکست.

**  باید توجه داشته باشیم که چگونه از این ابزارها استفاده و از سوءاستفاده ها جلوگیری کنیم. ممکن است چاقویی دست فردی را بریده باشد، نمی توان همه چاقوها را جمع کرد چرا که زندگی مختل می شود. برخی افراد ابزاری دارند و آن نه گفتن به همه چیز است.

**  کسانی دوست دارند در مورد برجام بحث کنند، فراموش کرده اند که اگر برجام نبود امروز نمی توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم. در آغاز دولت تدبیر و امید غربي ها تصویب کرده بودند که فروش یک میلیون بشکه نفت ایران را بیست درصد کاهش دهند و به صفر برسانند. آنها می خواستند قدرت و نقش ایران را در صحنه انرژی به صفر برسانند و ما را از این صحنه به طور کامل حذف کرده بودند.

**  در صادرات نفت خام و میعانات گازی در مجموع به دو میلیون بشکه در روز رسیده ایم که در طول سال 95 این میزان صادرات افزایش خواهد یافت، به نقطه ای خواهیم رسید که حق و سهم ما در بازار انرژی بوده است.