۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
با دستور موقت امکان پذیر است

احتمال تعلیق بازی‌های ایرانی عربستانی

داور ایرانی دادگاه عالی ورزش (CAS) به تشریح روند اعتراض تیم‌های ایرانی در دادگاه عالی ورزش در ماجرای بازی با تیم‌های عربستانی پرداخت.
کد خبر : ۲۹۱۳۳۱
صراط: تسنیم نوشت: داور ایرانی دادگاه عالی ورزش (CAS) به تشریح روند اعتراض تیم‌های ایرانی در دادگاه عالی ورزش در ماجرای بازی با تیم‌های عربستانی پرداخت.

در پرونده مناقشه فوتبال ایران و عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا رأیی را صادر کرد که تیم‌های دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا باید در کشوری ثالث به میدان بروند. حالا تنها راه بازگشت این رأی شکایت ایران به دادگاه عالی ورزش (CAS) و پیگیری این شکایت است و البته چگونگی این کار هم مهم است.  

یکی از افرادی که می‌تواند در این زمینه نظرات تخصصی ارائه کند، حسین محمدنبی داور CAS است. محمدنبی برای اینکه بتواند در دادگاه عالی ورزش داوری کند، علاوه بر داشتن دکترای حقوق بین‌الملل مدت‌ها در ایران قضاوت کرده، تجربه وکالت و مشاوری حقوقی در امر ورزش در بخش‌های بین‌المللی را داشته و مقالات زیادی در این خصوص دارد که باعث شده اعضای کمیته CAS که 20 نفر هستند، برای داوری او رأی مثبت بدهند. داوران CAS باید به دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط باشند. محمدنبی به مدت چهار سال به عنوان داور در CAS انتخاب شده و در صورت ادامه داشتن حضورش در دادگاه عالی ورزش، باید این سمت را تمدید کند. او با مدرک دکترای حقوق بین‌الملل و تخصص زبان انگلیسی و اسپانیایی یکی از 274 داور CAS محسوب می‌شود.

حسین محمدنبی در خصوص پرونده مناقشه فوتبالی ایران و عربستان که در نهایت رأی AFC بازی تیم‌های فوتبال باشگاهی دو کشور در خاک بی‌طرف بود، اظهار داشت: در مسائل حقوقی و بین‌المللی باید با متخصصان امر صحبت کرد و اظهار نظر‌های آنها را خواست. در این چند روز افراد مختلف نظراتی داشتند که کافی به مقصود نیست.

حضور نمایندگان ایران در جلسه کمیته مسابقات AFC درست نبود
محمدنبی اظهار داشت: مسئولان فدراسیون فوتبال ایران نباید در جلسه‌ای که AFC برگزار کرد تا در خصوص مناقشه ایران و عربستان تصمیم بگیرد، شرکت می‌کردند و حضور آنها به نوعی مشروعیت بخشیدن به جلسه کمیته مسابقات AFC بود. نهایتا خروجی این جلسه در کمیته اجرایی این کنفدراسیون مطرح شد.

کمیته اجرایی AFC حق گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی را نداشت
داور ایرانی دادگاه عالی ورزش (CAS) با بیان اینکه کمیته اجرایی AFC حق گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی را نداشت، گفت: اگر کمیته انضباطی AFC نظر می‌داد و تصمیم می‌گرفت و می‌گفت که ایران امنیت ندارد و برای انجام مسابقات مناسب نیست و سپس رأی می‌داد، به لحاظ قانونی، در چارچوب مقررات AFC و به لحاظ شکلی و نه در محتوا قابل توجه بود که با این حال بازهم فرصت اعتراض داشتیم.

عربستانی‌ها در AFC نفراتی دارند که در این مجموعه آنها را کمک کرده و به نظرم حضور پُررنگ اعراب در AFC باعث اعلام این رأی شد. این رأی خلاف قانون بود و دوستان ما (مسئولان فدراسیون) برای اعتراض باید سریع‌تر عمل می‌کردند. ابتدای امر آنها نباید در جلسه شرکت می‌کردند و وقتی هم شرکت کردند و رأی اعلام شد، باید بلافاصله اعتراض می‌شد. رأی اولیه اعلام شد، تصمیمات گرفته شده، اما زمان را از دست دادند و در اسرع وقت به CAS شکایت نکردند.

ایران نباید به AFC شکایت کند
محمدنبی در خصوص اینکه آیا ایران می‌توانست به رأی AFC در کمیته استیناف همین کنفدراسیون اعتراض کند، اظهار داشت: اعتراض به این رأی اصلاً ربطی به AFC ندارد و تنها مرجعی که می‌تواند به آن رسیدگی کند، CAS است. دادگاه عالی ورزش به تمام مسائل و اختلافات ورزشی رسیدگی می‌کند. اگر اعتراضی به AFC داشتند باید بلافاصله پس از همان جلسه اعلام می‌کردند که این تصمیم مورد قبول نیست، سپس باید با متخصصان صحبت کرده و به دادگاه عالی ورزش اعتراض می‌کردند.

رأی پرونده ایران و عربستان در CAS قابل بررسی است
وی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص پرونده مناقشه ایران و عربستان افزود: وقتی تصمیمات اشتباهی گرفته می‌شود، دو شعبه در CAS برای رسیدگی وجود دارد. یک شعبه معمولی است که به دعاوی فدراسیونی رسیدگی می‌کند و اگر کسی ادعا کرده حق و حقوقش پرداخت نشده، قراردادی تبلیغاتی بسته شده و به تعهدات عمل نشده یا کسی علیه بازیکن و مربی‌اش اعتراض دارد، به این شکایت‌ها رسیدگی می‌کند. به طور کل این شعبه معمولی به مسائل داخلی یک فدراسیون که اختلاف مستقیم یا غیرمستقیم باشد و با ورزش ربطی پیدا کند، رسیدگی می‌کند.

یک شعبه ویژه یا شعبه تجدید نظر هم در دادگاه عالی ورزش وجود دارد. در اینجا شعبه تجدید نظر به این معنا نیست که رأیی در یک دادگاه رسیدگی شود و سپس به شعبه تجدید نظر CAS بیاید، بلکه این تصمیم هم قابل تجدید نظر است. این شعبه تصمیم تمام کنفدراسیون‌های پنج قاره را می‌تواند بررسی کند و به طور مثال تصمیماتی که AFC می‌گیرد، در CAS قابل تجدید نظر است.

فدراسیون و باشگاه‌ها به تناقض‌گویی AFC توجه کنند
داور ایرانی CAS در مورد نحوه ارسال اعتراض به آرا گفت: ارسال اعتراض به CAS به این صورت است که افراد معترض بلافاصله باید از طریق فکس و همچنین پُست سفارشی در 5 نسخه اعتراض خود را همراه با دلایل بفرستند. اینطور نیست که کسی بخواهد به صورت دستی اعتراضش را به CAS ببرد. هرچند این اقدام باید از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها زودتر صورت می‌گرفت، اما بازهم فرصت برای اعتراض هست و در شعبه تجدید نظر رسیدگی می‌شود.

شعبه بدوی CAS به مقرراتی توجه می‌کند که به قانون سوئیس مراجعه شود و در اصل با کد CAS و کد قانون دادگاه عالی سوئیس به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود، اما جایی که رأی صادر شده و مقررات قانونی آن مرکز بوده و البته تفاهم طرفین هم وجود داشته است، CAS به آن توجه می‌کند. در پرونده ایران و عربستان دلایل و مدارک بسیار روشن است. AFC در تصمیم خود پارادوکسی ایجاد کرده، چون زمانی تصمیم گرفته بازی‌های عراق، افغانستان و سوریه در ایران برگزار شود و کشور ما را امن دانسته، اما حالا می‌گوید که بازی با تیم‌های عربستانی نباید در ایران برگزار شود. این تناقض رفتار کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا دلیل موجهی می‌شود تا CAS در خصوص آن تصمیم بگیرد.

باشگاه‌ها برای شکایت به CAS باید زودتر اقدام می‌کردند
محمدنبی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور منطقه است. چطور کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته بازی تیم‌های عراق، سوریه و افغانستان در ایران باشد و حالا تصمیم می‌گیرد بازی تیم‌های عربستانی در ایران برگزار نشود؟ مشخص است که روابط دوستانه عربستانی‌ها با AFC برقرار بوده و علیه باشگاه‌های ایرانی رأی داده‌اند. مسئولان ما باید به ماده 20 از مقررات CAS مراجعه کنند و نحوه اقدامات اعتراض به این تصمیم را مطالعه کرده و با ارائه مدارک به CAS اقدامات لازم را صورت بدهند.

در این خصوص باشگاه‌ها باید سریع‌تر اقدام می‌کردند، چون آنها موظف به اعتراض بودند و فدراسیون باید اعتراض‌ها را سریعاً به CAS ارسال می‌کرد، اما مشکل اینجاست که کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا خارج از عرف و قانون عمل کرده و بدعت بسیار ناخوشایند و غیر عادلانه‌ای را در فوتبال آسیا ایجاد کرده است. به هر صورت ذینفع‌ها که شامل باشگاه سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال است باید بلافاصله اعتراض‌شان را به CASارسال می‌کردند.

با دستور موقت می‌توان بازی با تیم‌های عربستانی را متوقف کرد
داور ایرانی حاضر در دادگاه عالی ورزش تصریح کرد: با ارسال لایحه متقن و محکم، دادگاه تجدید نظر CAS این اختیار را دارد که با صدور دستور موقت تا صدور رای نهایی مسابقات را به تعویق بیندازد. باتوجه به ماده 20 در مقررات CAS که دلالت به صلاحیت شعبات معمولی و شعبات تجدیدنظر دارد و به اعتراض‌ها رسیدگی خواهد کرد، می‌توان اقدام دیگری کرد. چون فرصت کم است و بیشتر زمان گذشته است، در قانون موادی هست که دوستان ما می‌توانند تقاضای دستور موقت داشته باشند تا بازی با تیم‌های عربستانی در تاریخ مقرر برگزار نشود. اگر تقاضا بدهند بازی‌ها موقتاً برگزار نخواهد شد تا CAS رأی را صادر کند. متأسفانه فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و 20 روز وقت از دست رفت. باید پس از همان جلسه 7 بهمن‌ماه اعتراض می‌کردند. کمیته اجرایی چه اختیاری دارد که چنین رأیی بدهد و به کدام مقررات AFC عمل شده که این جلسه برگزار شده است؟

آیا اعضای کمیته اجرایی حقوقدان بودند؟
وی ادامه داد: در صلاحیت کمیته اجرایی AFC نبود که چنین رأیی بدهد، چون کمیته انضباطی این کنفدراسیون هیچ حرفی نزده و پارادوکس رفتاری این کنفدراسیون هم در خصوص امنیت ایران نشان می‌دهد کاملاً اشتباه عمل کردند و این موضوع قابل رسیدگی است. البته مسئله این است که آیا مسئولان فدراسیون ایران اعتراض خود را گفته‌اند و ثبت شده یا نه که ما اطلاعی نداریم. به هر صورت دادخواست‌هایی که ارائه شده یا خواهد شد را وکلای باشگاه‌ها و فدراسیون باید بلافاصله پیگیری کنند تا ابتدا بازی‌ها معوق و سپس رأی به سود ما صادر شود.

محمدنبی با انتقاد از تصمیمی که کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته است، اظهار داشت: آیا در مجموعه‌ای که این تصمیم گرفته شده، حقوقدان بوده است؟ کمیته اجرایی که حقوقدان نیست. کمیته انضباطی حقوقدان دارد و آیا اعضای کمیته اجرایی حقوقدان بودند که در جلسه شرکت کرده و رأی دادند؟ نمایندگان ما می‌توانستند در جلسه کمیته مسابقات AFC شرکت نکنند و اعتراض‌شان را به این شکل نشان می‌دادند، چون در کل دنیا همینطور است. مثل این می‌ماند که یک قرارداد 100 میلیاردی می‌بندند و با یک حقوقدان صحبت نمی‌شود، اما وقتی به مشکل می‌خورند با 100 نفر حقوقدان صحبت می‌کنند تا مشکل حل شود. شاید اکنون برخی بگویند رأی هنوز به دادگاه بدوی نرفته که به تجدید نظر برود، اما این افراد هنوز معنی تجدید نظر را نمی‌دانند.

امید هست که رأی با اعتراض به CAS برگردد
وی در پاسخ به این سؤال که در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر ایران و عربستان با یکدیگر همگروه شوند آیا بازهم چنین رأیی اعمال می‌شود، گفت: این مسائل بستگی دارد که رأی برگردد یا نه، اما در صورت احتمال همگروهی ایران با عربستان در انتخابی جام جهانی 2018 که مسئولان فدراسیون اعلام کردند ما بحث بازی‌های ملی را کنار گذاشتیم، داستان این است که اصلاً بازی‌های ملی زیر نظر فیفاست و ربطی به AFC نداشته که بخواهد میزبانی را از ما بگیرد. برگرداندن رأی در این پرونده هم بستگی به این دارد که وکلای ما  از توانایی خود نهایت استفاده را ببرند و اعتراض کنند که با وقت گرفتن و با قدرت پیش رفتن، به نتیجه برسند اما من فکر می‌کنم امید هست که رأی با اعتراض به CAS برگردد.

باید دید وکلایی که فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها انتخاب کرده، قدرت چانه زنی دارند یا نه
داور ایرانی CASدر پاسخ به این پرسش که امید به بازگشت رأی به چه صورت است و اینکه اگر عربستان حاضر به بازی با ایران در خاک کشورمان نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد، به تسنیم گفت: اول از همه باید از سوی CAS نسبت به رأی AFC اعلام بی‌اعتباری شود و پس از آن اگر عربستان به ایران نیاید بازنده خواهد بود. اکنون هم CAS به پرونده رسیدگی خواهد کرد، اما باید دید وکلایی که فدراسیون فوتبال ایران یا باشگاه ها انتخاب کرده، قدرت چانه زنی و رد کردن ادعای عربستان را دارند یا نه. آنها باید قوانین CAS را بخوانند و چون اعتراض به رأی AFC است، دبیرکل CAS پرونده را به کمیته تجدیدنظر ارجاع خواهد داد.

اهرم اول قانون بود که باید از آن استفاده می‌کردیم
محمدنبی در واکنش به این مسئله که آیا دیپلماسی مسئولان فدراسیون فوتبال ضعیف بوده که کار به اینجا رسیده است، گفت: شاید دیپلماسی ضعیف بوده است. ضمن اینکه ما باید در نهادهای بین‌المللی کرسی داشته باشیم، چانه‌زنی کنیم و از کرسی‌مان استفاده کنیم. باید از نفوذ و اهرمی که وجود دارد، استفاده کرد و اهرم اول قانون بوده که استفاده نکردیم. باید به کمیته اجرایی AFC می‌گفتیم که  تو در چه جایگاهی نیستی که بخواهی در این باره تصمیم بگیری اما AFC با سیاست یک طرفه خود مسیر را به گونه‌ای طراحی کرد که بدوا با تشکیل جلسه کمیته مسابقات و نهایتا جلسه کمیته اجرایی رای ناعادلانه را صادر کند.

وی در خصوص اینکه همزمان با اعلام رأی علی کفاشیان در سوئیس بود و اعلام کرد با اینفانتینو در این خصوص صحبت خواهد کرد، اظهار داشت: این موضوع اگر چه ارتباطی به فیفا ندارد ولی اگر صحبت شده باشد، خوب است تا فیفا هم در جریان قرار بگیرد، اما فیفا تصمیم گیرنده نیست. کنفدراسیون فوتبال آسیا رأی داده و باید در اعتراض به رأی آنها به CAS شکایت کرد. البته ایرادی ندارد که به تمام مراجع اطلاع‌رسانی کرد، اما فقط CASمی‌تواند این رأی را نقض کند یا نکند و در صورت عدم صدور رأی به سود باشگاه‌های ایرانی بلافاصله باید به دادگاه عالی سوئیس مراجعه کنند.