۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

جابری‌‌انصاری: محموله S۳۰۰ واردایران شد

سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود به اظهار نظر درباره مسائل مهم بین‌المللی پرداخت.
کد خبر : ۲۹۲۲۱۸
صراط: حسین جابری‌ انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی خود به مسائل مختلفی پرداخت.

به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود صمن تبریک سال نوی شمسی و همچنین تسلیت به مناسب شهادت امام هادی (ع) درباره سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران گفت: سفر رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و هیات مقدماتی نیز قبلا آمده بود. همچنین مجموعه‌ای از نشست‌های بین بخش خصوصی و شرکت‌های مختلف قزاقستان با ایران برگزار شده است.

جابری انصاری در  ادامه با اشاره به برنامه کاری سفر هیات قزاقستانی به کشورمان گفت: در این سفر همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه‌ای و بین‌المللی بررسی خواهد شد و مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهمنامه‌ها امضا خواهد شد.یازده توافق و تفاهمنامه بین روسای جمهور امضا شده و چهل توافق و تفاهمنامه پیشتر امضا شده است.

نخست وزیر ایتالیا فردا به ایران خواهد آمد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه با اشاره به اینکه متئو رنسی نخست وزیر ایتالیا فردا سه‌شنبه به تهران می‌آید، گفت: در این سفر مجموعه رایزنی‌ها و تفاهمات اولیه پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط ایران و ایتالیا در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

موگرینی شنبه وارد تهران خواهد شد

جابری انصاری همچنین گفت که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه 28 فروردین ماه به تهران خواهد آمد.

وی درباره هیات همراه با خانم موگرینی نیز گفت: هفت کمیسیونر ایشان را همراهی می‌کنند که نشان دهنده جدی بودن این سفر است. مقاماتی از اتحادیه اروپا در زمینه‌های انرژی، تحقیقات، محیط زیست، صنعت، جوانان و ورزش در میان این هیئت حضور دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود: در مرحله جدید روابط با اروپا پس از برجام هستیم.

ایران همواره خواهان حل مسالمت‌آمیز و سیاسی بحران سوریه بوده است

جابری انصاری در ادامه اعلام برنامه‌های مقامات بین‌المللی برای سفر به ایران گفت که استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نیز امشب وارد تهران می‌شود و همچنین ٢٥ فروردین دور جدید سوری سوری در ژنو آغاز می‌شود.

وی افزود: ایران همواره خواهان حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران بوده و از تلاش‌های سازمان ملل استقبال کرده‌ایم. امیدواریم تلاش‌های دی‌میستورا و با همراهی کشورهای موثر در بحران سوریه زمینه‌های خروج از این وضعیت را فراهم بکند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره حضور کُردها در مذاکرات صلح سوریه گفت: ما در جزئیات مسائل داخلی شرکت کنندگان این نشست دخالت نمی‌کنیم. هر گروهی در چارچوب توافق دولت سوریه و گروه‌های مقابل در این گفتگوها شرکت کند این امر مورد حمایت ایران نیز خواهد بود.

علی‌رغم برخوردهای نامناسب عربستان، پیگیر فراهم شدن مقدمات انجام مناسک حج برای ایرانیان هستیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تنش‌های بوجود آمده در روابط میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر برگزاری مراسم حج امسال نیز گفت: سیاست قطعی ایران همواره تسهیل مقدمات برگزاری حج بوده و علی رغم همه مشکلات و برخوردهای نامناسب عربستان سیاست ما خویشتنداری و پیگیری از طرف موجود برای انجام این فریضه واجب برای ایرانیان است. ٢٦ فروردین هیات زیارتی ما برای پیگیری این امور به عربستان خواهد رفت در حالی که باید چهار ماه قبل این سفر انجام می‌شد.

جابری‌انصاری در ادامه با اشاره به کارشکنی‌های عربستان سعودی در زمینه فراهم کردن مقدمات سفر حجاج برای انجام مناسک حج گفت: عربستان تاریخ قبلی را به ١٩ فروردین موکول کرد که متاسفانه بخش کنسولی در دوبی اعلام کرد که ما چنین اطلاعی نداریم در حالیکه وزارت حج سعودی اعلام کرده بود ویزای نمایندگان ایران است. بازی تعویقی عربستان تا به امروز کش پیدا کرد فعلا ویزای پنج نفر از هشت نفری که درخواست داده بودیم پذیرفته شده است.

وی همچنین گفت: دولت میزبان (عربستان) باید وظایف خود را انجام دهد که متاسفانه در گذشته نیز شاهد نقض این تعهدات بودیم. مسئولیت‌های دولت میزبان در زمینه تامین امنیت حجاج ایرانی در این گفتگوها پیگیری خواهد شد.

مرحله نخست تحویل اس‌300 مسیر خود را طی کرده است

جابری انصاری درباره مراحل تحویل اس‌300 نیز گفت: توافقات جدیدی مابین دو کشور ایران و روسیه برای اجرای این قرارداد معوقه حاصل شده است و مرحله نخست این قرارداد مسیر خود را طی کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به تلاش عربستان برای جلوگیری از صادرات نفت ایران گفت: اقدامات اینگونه عربستان سعودی اضافه بر این که بالاتر از ظرفیت‌های عربستان است ایستادگی در مقابل اراده بین‌المللی و توافقات طرف‌های مختلف است. دوران این سیاست‌ها گذشته و عربستان در حال رویارویی با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است. این سیاست خلاف حرکت عقربه‌ها و سیاست عقیمی است که موفق نخواهد بود.

ظریف در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت خواهد کرد

وی همچنین درباره نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در استانبول ترکیه در حال برگزاری است گفت: متاسفانه در مقاطع مختلفی گاه سیاست برخی این کشورها این بود که اهداف این سازمان را تغییر داده و آنجا را تبدیل به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی کرده‌اند. ظریف در این اجلاس شرکت خواهد کرد، تصمیم گیری درباره سطح بالاتر توسط ریاست جمهوری به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

جابری‌انصاری دریاره رزمایش آمریکا و متحدینش در خلیج فارس افزود: سیاست ایران حفظ ثبات و امنیت منطقه است. مداخله کشورهای دیگر از خارج از منطقه را نقض کننده و مشکل آفرین در این مسیر می‌دانیم.

وی همچنین درباره سفر وزیر اطلاعات کشورمان پیش از عید به کویت گفت:‌ روابط ایران و کویت ممتاز و متمایز است و بویژه در یک دهه اخیر همواه با موققیت بوده
و تبادل مستمر هیات‌ها و پیام‌ها در جریان بوده است. سفر آقای علوی هم در همین چارچوب بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری  اسلامی در ادامه گفت: همواره از درخواست‌های برخی کشورها برای برقراری آرامش استقبال کرده‌ایم اما معتقدیم موضوعات منطقه نیازمند فهم مشترک نسبت به خطرات در منطقه است. عربستان مسیری کاملا در مقابل این فهم را دنبال می‌کند.

برنامه موشکی ایران اهداف کاملا دفاعی دارد

جابری انصاری در ادامه با اشاره به اتهام زنی غربی‌ها درباره برنامه موشکی کشورمان گفت:‌برنامه موشکی ایران اهداف کاملا دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. در مذاکرات برجام فشار طرف مقابل بر این بود که این مساله در گفتگوها قرار بگیرد اما ایران این را نپذیرفته و عملا هم در این مسیر بیش رفت. مخالفت‌ها و برخوردها تنها به پیگیری جدی تر این برنامه منجر می‌شود.

وزارت خارجه نه در مرحله اتخاذ توافق هسته‌ای و نه در مرحله اجرا تصمیم گیرنده نهایی نیست

وی همچنین درباره برجام و اینکه رهبر معظم انقلاب گفته‌اند محمدجواد ظریف گفته از بعضی خظوط قرمز عدول کرده‌ایم نیز گفت: مرحله به مرحله مذاکرات در عالی ترین سطوح تصمیم گیری کشور گزارش شده و بر اساس تصمیم‌گیری اقدام می‌شد. در نهایت توافق دو شورای عالی امنیت ملی و مجلس و همچنین جلسات سران کشور مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله کنونی نیز هنر ما باید این باشد تعهدات طرف مقابل را پیگیری کنیم. وزارت امور خارجه نه در مرحله اتخاذ توافق و نه در مرحله اجرا تصمیم گیرنده نهایی نیست.

جابری انصاری همچنین درباره تبادل جدید زندانی بین ایران و آمریکا اظهار داشت: هیچگونه اطلاعات جدیدی در زمینه مبادله جدید زندانیان بین ایران و آمریکا به من ارائه نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تنش موجود میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ گفت: آذربایجان و ارمنستان مشکل موجود را باید از طریق سازوکارهای سیاسی زیر نظر سازمان ملل پیگیری کنند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز