۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
رایزنی سعودی ها با فیفا

عراق آب پاکی را روی دست عربستان ریخت/ یا تهران یا کربلا

با وجود کارشکنی مقامات سعودی، فدراسیون فوتبال عراق همچنان تاکید دارد که در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018 تهران میزبان مسابقاتش باشد.
کد خبر : ۲۹۳۲۳۳
صراط: با وجود کارشکنی مقامات سعودی، فدراسیون فوتبال عراق همچنان تاکید دارد که در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018 تهران میزبان مسابقاتش باشد.

به گزارش فارس، پس از قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه در منطقه آسیا و همگروه شدن عراق با عربستان و امارات جنگ تازه‌ای شکل گرفت.

عراق که در مراحل قبل تهران را به عنوان میزبان بازی‌هایش انتخاب کرده بود برای این مرحله نیز ایران را به عنوان میزبان خود انتخاب کرد که این تصمیم عراقی‌ها بهانه‌جویی‌های سعودی‌ها و اماراتی را درپی داشت.

در ابتدا عبدالخالق مسعود رئیس فدراسیون فوتبال عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط آب پاکی را روی دست سعودی‌ها ریخت و اعلام کرد: اگر عربستان و امارات حاضر نیستند به ایران بیایند ما هم به آنجا نمی‌رویم. اگر آنها می‌خواهند ما به کشوری غیر از ایران برویم آنها هم باید بازی خانگی خود را در کشوری ثالث برگزار کنند.

پس از این مصاحبه فدراسیون عربستان بیانیه‌ای را منتشر کرد و اعلام کرد: ما هرگز به ایران برای بازی با تیم‌ملی عراق نمی‌آییم و حاضریم در عراق بازی کنیم، اما چون عراق در لیست تحریم فیفا است آنجا نمی‌توانیم بازی کنیم.

این درگیری‌ها تا جایی بالا گرفت که وزیر ورزش و جوانان عراق در پاسخ به درخواست سعودی‌ها که ادعا کردند برای بازی با آنها به عراق می‌آیند، گفت: اگر عربستان و امارات واقعا قصد بازی با ما در عراق را دارند ما آماده‌ایم که از آنها پذیرایی کنیم. ورزشگاه تازه افتتاح شده کربلا آماده پذیرایی از آنها است. در این شرایط آنها می‌توانند به ما کمک کنند تا تعلیق فیفا از ورزشگاه‌های عراق برداشته شود.

اما این پایان کار نبود، سعودی‌ها در رسانه‌های خود به بهانه‌های مختلف تصمیم فدراسیون عراق را سیاسی دانستند. دو کارشناس مشهور فوتبال در برنامه زنده شبکه ورزش عربستان ادعا کردند و گفتند: فدراسیون عراق اشتباه بزرگی می‌کند که این بهانه‌ها را می‌آورد زیرا تصمیم عراقی‌ها ورزشی نیست بلکه سیاسی است! آنها باید از این لج و لجبازی‌ها دست بکشند.

از طرف دیگر تمام رسانه‌های مکتوب عربستان از بحرانی که فدراسیون عراق برای عربستان در مقدماتی جام‌جهانی به وجود آورده، سخن به میان می‌آورند ولی اینها همه بهانه‌ها و سیاسی‌کاری‌های سعودی‌ها است تا خود را مظلوم جلوه داده و فیفا را تحت تاثیر قرار دهند تا رای را به نفع آنها صادر کند.

رسانه‌های عربستان در جدیدترین راهکار برای محکوم کردن عراق، موضوع عراق را مشابه موضوع فلسطین دانستند زیرا پیش از این میان فدراسیون عربستان و فلسطین اختلافاتی افتاد که بازی خانگی تیم‌ملی فلسطین که قرار بود در رام الله برگزار شود با بهانه‌جویی و نفوذ سیاسی سعودی‌ها در AFC در نهایت به کشور اردن منتقل شد. آنها موضوع اختلاف فدراسیون فلسطین را مطرح می‌کنند و ادعا می‌کنند که در نهایت عراقی‌ها را مجبور به این کار می‌کنند که در کشوری غیر ایران بازی کنند.

اکنون در جدیدترین خبر، کامل زغیر سخنگوی فدراسیون عراق در مصاحبه با فرانس پرس بار دیگر تاکید کرد و گفت: فدراسیون عراق برای دومین بار ایران را برای میزبانی خود در رقابت‌ها مقدماتی جام‌جهانی انتخاب کرده است. فدراسیون عراق به خاطر هواداران بی‌شمار خود در ایران دوباره آن را به عنوان میزبانی انتخاب کرده بود.

وی افزود: اگر عربستان و امارات برای بازی به ایران نیایند ما هم هرگز به آنجا نمی‌رویم. در صورتی آنها بخواهند بازی ما در ایران برگزار نشود و بازی خانگی آنها نیز باید در کشوری ثالث برگزار شود.

با این تفاسیر که عربستانی‌ها در حال اقدامت لازم هستند تا فیفا و AFC را تحت تاثیر قرار دهند زیرا آنها با مطرح کردن مسئله فلسطین می‌خواهند عراق را نیز از میزبانی محروم کنند و به کشوری که دلخواه آنها است ببرند. در این شرایط باید فدراسیون عراق به هوش باشد که به سیاسی‌کاری سعودی تن در ندهد.