۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کارشکنی سعودی‌ها و اقدامات ایران

آیا واکنش‌های دولت روحانی به بندهای ضدایرانی اجلاس استانبول کافی بود؟

بیانیه ضدایرانی نشست استانبول با واکنش تیم ایرانی حاضر در این نشست روبرو شد. عراقچی می‌گوید ایران برخورد شدیدی انجام داد. اما آیا اقدامات دولت برای جلوگیری از صدور چنین بیانیه ای کافی بود؟
کد خبر : ۲۹۳۲۴۷
صراط: روز گذشته جلسه اختتامیه سازمان همکاری اسلامی در استانبول، سرانجام درحالی به پایان رسید که در بیانیه پایانی آن، 5 بند با اعمال فشارهای عربستان سعودی ضد ایران و مقاومت گنجانده شده است.

به گزارش صراط، در این بیانیه علاوه بر مطرح شدن بندهایی ضد جمهوری اسلامی ایران، ادعاهایی نیز علیه حزب الله لبنان عنوان شده است.

- در این بیانیه ادعا شده است که ایران در حال دخالت در کشورهای منطقه و چندین کشور دیگر در دنیا مانند یمن، سوریه، بحرین و سومالی است.
- دریکی دیگر از بندهای گنجانده شده در این بیانیه پایانی، از ایران خواسته شده است حسن همجواری را رعایت کرده و از دخالت در امور دیگر کشورها خودداری کند.
- عربستان همچنین در این بیانیه بندی را برای محکوم کردن ماجرای سفارتخانه ریاض در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد گنجانده است.
- در این بیانیه طبق خواست مسؤولان سعودی مواضع ایران در خصوص اعدامهای صورت گرفته در عربستان محکوم شده است. در این بیانیه از افراد اعدامی در عربستان به عنوان "تروریست" یاد شده است. این درحالی است که یکی از این اعدامی ها "آیت الله نمر باقر النمر" روحانی برجسته عربستانی است که تنها جرم او مخالفت با آل سعود بود. اعدام این روحانی برجسته عربستانی در آن زمان با واکنش و اعتراضهای گسترده بین المللی همراه شد.
- یکی دیگر از بندهای گنجانده شده در این بیانیه علیه حزب الله لبنان است؛ که کاملا همسو با مواضع قبلی عربستان در شورای همکاری و اتحادیه عرب ضد مقاومت می باشد. در این بند ادعا شده است که حزب الله لبنان در حال "اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت، یمن" است!

در واکنش به این بیانیه بی سابقه، حسن روحانی و محمدجواد ظریف به نشانه اعتراض، از شرکت در نشست پایانی این اجلاس خودداری کردند.

عباس عراقچی، معاون ظریف روز گذشته قبل از تحریم نشست پایانی اجلاس توسط تیم روحانی و ظریف، توضیح داده بود که "ایران برخورد شدیدی انجام داد. حتما صحبت‌های آقای ظریف را شنیده‌اید. مسلما سازمان از این مواضعی که علیه ایران و حزب‌الله گرفته در آینده پشیمان خواهد شد."

او همچنین گفت: "سخنرانی رئیس جمهور نیز امروز در ادامه همین صحبت‌ها بود ولی به هر حال مجموعه بندها فردا به تصویب نهایی خواهد رسید."

به جز تحریم نشست پایانی، روحانی در لحظه دیدار رسمی با اردوغان، در اقدامی کم سابقه با حرکات دست، نکاتی هشدارگونه را به او یادآور شده بود که شاید به بیانیه مذکور و همکاری عربستان و ترکیه در این خصوص، مربوط می شد.

اما نقطه شروع کارشکنی ها از ریاض آغاز شده بود؛ جایی که عربستان با جمع کردن کشورهای اسلامی، علیه ایران به دلیل حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد موضع گیری کرد.

حال سوالی که مطرح است اینکه آیا واکنش دولت روحانی به این کارشکنی های بی سابقه علیه کشورمان کافی بوده است؟ آیا اقدامات دیپلماتیک کافی برای جلوگیری از صدور چنین بیانیه ای انجام شده بود؟ و آیا ایران در میان 57 کشور اسلامی در دنیا همراه موثری برای عدم تصویب چنین بیانیه ای نداشت یا اقدام لازم برای منسجم کردن همراهان جمهوری اسلامی انجام نشده بود؟
نظرات بینندگان
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
۹
۸
به قول دوستی عجب کار غیر حرفه ای انجام دادند...
بن غذا و کیف اجلاس رو تو جلسه اختتامیه میدن... باید می رفتند....
:))))))))))))))
ناشناس
|
United States of America
دقعه قبل برای همین قبیله ای رفته بودند نیویورک!!! خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
۲۱
۱۳
مواضع باید اصولی و عقلانی باشه از مواضع دکتر روحانی سپاسگذارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
۱۹
۱۵
صراط به جای زیر سوال بردن دولت حرکات دیوانه وار عده ای را زیر سال ببر که این هزینه های هنگفت را بر ایران با حرکات نسنجیده تحمیل می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
۱۳
۲۳
در دولت روحانی اینقدر تضعیف شدیم که سازمان همکاری اسلامی به رهبری عربستان 4 بند ضد ایرانی تصویب کرد و ایران را تحقیر کرد .
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
ديپلماسي ايميلي با چاشني لبخند جواب نمي دهد اين را مردم ايران با گوشت و پوست خود در اين 2 سال لمس كرده است