۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

بایدها و نبایدهای آئین معنوی اعتکاف

اعتکاف فریضه ای الهی است که هر ساله مومنان بسیاری را به خود جذب می کند و بنا بر توصیه کارشناسان مذهبی این آئین معنوی باید ها و نباید هایی دارد که می بایست به آن توجه شود.
کد خبر : ۲۹۳۴۶۷
صراط: ماه رجب یکی از بزرگ ترین و بافضیلت ترین ماه های خدا است که نگین این ماه ولادت حضرت علی(ع) و همزمانی این ولادت با «ایام البیض» است.

به گزارش مهر، ایام البیض یا همان اعتکاف از سحرگاه سیزدهمین روز ماه رجب آغاز می شود و تا غروب پانزدهمین روز این ماه ادامه می یابد.

اعتکاف بنا بر نظر کارشناسان مذهبی در مساجد جامع هر شهری صحیح است که در تعریف مسجد جامع آمده است مسجدی که اختصاص به گروه خاصی ندارد و اقشار مختلف مردم در آن رفت و آمد می کنند.

حضور در آئین معنوی اعتکاف دارای آداب و شروطی است که نیاز به توجه دارد به طور مثال بنا بر نظر برخی از فقها بانوان و دختران برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف به اذن و اجازه همسر و یا والدین خود احتیاج دارند و بنا به نطر برخی از مراجع تقلید اعتکاف این گروه از جامعه در صورت نداشتن اذن همسر و یا والدین صحیح نیست.

در مورد استمرار ماندن در مسجد نیز کارشناسان مذهبی توصیه به ماندن معتکفان در مسجد دارنداما برخی از موارد مراجع تقلید خروج معتکف از مسجد همچون ادای دین، خروج برای وضو و غسل مستحبی، شرکت در درس و امتحان، تشییع جنازه و عیادت مریض را باعث برهم خوردن اعتکاف آن ها نمی دانند.

پرهیز از پرداختن به مباحث سیاسی و جناحی در فضای معنوی اعتکاف

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این رابطه می گوید: طبق ارزیابی های سال گذشته بیشترین آمار شرکت کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف مربوط به بانوان خانه دار و پس از آن طلاب، دانش آموزان و دانشجویان و در شهرستان ها نیز کارگران و کشاورزان بیشترین آمار شرکت کنندگان اعتکاف را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی در گفت و گو با مهر بیان کرد: در سال گذشته براساس میزان تحصیلات معتکفان بیشترین درصد شرکت کنندگان در اعتکاف در استان ۲۵ درصد دارای سطح تحصیلات بیشتر از کارشناسی، ۲۲ درصد کارشناسی، ۱۸ درصد دیپلم و مابقی پایین تر از دیپلم تشکیل دادند.

وی با تاکید بر برگزاری اعتکاف در فضای عمومی مسجد گفت: مسئولان برگزار کننده اعتکاف نباید با برنامه ریزی های فشرده فرصت عبادت را از روزه داران بگیرند.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان اینکه به مساجدی که هزینه های غیرمنطقی از معتکفان دریافت می کنند تذکراتی داده شده است، تصریح کرد: در برخی از مساجد شهرستان ها اعتکاف رایگان نیز برگزار می شود.

وی تاکید کرد: اعتکاف فرصت معنوی و عبادی تهذیب نفس است و مسئولان برگزار کننده اعتکاف در این ایام از پرداختن به مباحث سیاسی و جناحی پرهیز کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اعتکاف را یکی از سنت های حسنه و راهی برای انس انسان با خدا و زدودن غبارها و آلودگی ها از دل و جان مومنان دانست و اظهار کرد: اعتکاف فرصتی برای نورانی ساختن دل و بندگی در عرصه زندگی انسان معاصر است.

تضارب آراء باطل کننده اعتکاف است

مسئول اداره تبلیغات اسلامی مشهد نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: اعتکاف تنها در مسجد صحیح است و اعتکافی که در حسینیه یا در منزل باشد حکم اعتکاف را ندارد و مردم به این نکته باید توجه داشته باشند.

حجت الاسلام علی بخشی خطاب به مسئولان برگزار کننده مراسم معنوی اعتکاف گفت: برنامه ریزی زیاد و شلوغ برای اعتکاف معتکفان را خسته می کند و از طرف دیگر بی برنامه گی و رها کردن معتکفان نیز توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: دعوت سخنرانانی در زمینه مسائل روز جامعه همچون برجام یا داعش و یا دیگر موضوعات در فضای معنوی اعتکاف جایگاهی ندارد و مسئولان برگزار کننده اعتکاف به این نکته توجه داشته باشند.

دبیر ستاد اعتکاف مشهد با اشاره به اینکه سیاست مداری بسیار توصیه شده است اما آنچه مورد نکوهش بزرگان دین بوده سیاست بازی است و تصریح کرد: فضای معنوی اعتکاف جایی برای به راه انداختن و یا دعوت سخنرانان سیاسی نیست چرا که تضارب آراء باطل کننده اعتکاف است.

پرهیز از برگزاری اعتکاف های لوکس

وی با تاکید بر پرهیز مسئولان برگزار کننده اعتکاف از اعتکاف های لوکس گفت: دلیلی ندارد که مساجد بخش های مرفه شهر برای اعتکاف غذاها و پذیرایی های گران قیمت و یا سخنرانان مطرح و برجسته ای دعوت کنند که هزینه های اعتکاف را بالا ببرد.

دبیر ستاد اعتکاف مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی برخی از مسئولان مساجد ایام اعتکاف را فرصتی مناسب برای جمع آوری هزینه مرمت ها و تعمیرات مسجد می دانند و هزینه ای که معتکفان برای سه روز اعتکاف می دهند صرف تعمیرات مسجد می کنند.

حضور بانوان و آقایان معتکف در یک مسجد از آسیب های اعتکاف است

وی یکی دیگر از آسیب های اعتکاف در مساجد را حضور معتکفان آقا و خانم در یک مسجد دانست و تاکید کرد:‌ بهتر است هر مسجد پذیرای معتکفان آقا و یا خانم باشد، حضور هر دو گروه معتکف در یک مسجد آسیب هایی به همراه دارد که گاه از برگزار نکردن چنین اعتکافی به مراتب بهتر و شایسته تر از برگزار کردن آن است.

حجت الاسلام بخشی در پاسخ به این سوال که چرا استقبال بانوان نسبت به آقایان برای حضور در مراسم اعتکاف بیشتر است گفت: دین مبین اسلام برای خانمی که به همسر و فرزندانش خدمت می کند حکم جهاد را داده است حال آنکه باید دید برای شرکت در مراسم اعتکاف نیز به بانوان چنین پاداش و جایگاهی داده می شود؟

عبادت در جامعه محدود به مناسک مذهبی شده است

وی با تاکید بر اینکه دامن زدن به اعتکاف بانوان امری نادرست است، ادامه داد: خانمی که برای شرکت در مراسم اعتکاف اجازه همسر خود را نداشته باشد و دختری که اذن پدر را نداشته باشد شرکت در مراسم اعتکاف برای او مقبول نیست.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: در اولین روز مراسم اعتکاف که روز ولادت حضرت علی(ع) است تعطیل عمومی است و دو روز دیگر افراد شاغل ناچار به حضور در محل کار خود هستند و این یکی از دلایل استقبال کمتر آقایان نسبت به بانوان در این مراسم معنوی است.

اعتکاف به شرط تضییع حقوق مردم جایز نیست

وی با اشاره به اینکه برخی از آقایان برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف از محل کار خود مرخصی می گیرند، تصریح کرد:‌ اگر چنین فردی بداند با نبودن او در محل کارش، ‌ کار چند نفر مراجعه کننده به تعویق می افتد و هیچ کسی نیز نمی تواند به جای او کارش را انجام دهد، آیا چنین اعتکافی صحیح است؟ در اسلام چنین اعتکافی به هیچ وجه توصیه نشده است.

دبیر ستاد اعتکاف مشهد تاکید کرد: متاسفانه در جامعه عبادت در مسجد، ‌ نماز خواندن، تلاوت قرآن و یا اعتکاف و چنین برنامه های مذهبی محدود شده است و اگر مردم بدانند که خدمت به خلق، ‌ خدمت به ارباب رجوع و خدمت به همسر و فرزندان نیز همچون عبادت است هیچ گاه از کار کردن و خدمت کردن خسته نمی شوند تا برای رفع خستگی و نزدیکی به خدا خود را محدود به موقعیت های خاصی کنند چرا که با خدمت به خلق هر لحظه احساس عبادت در پیشگاه خداوند را دارند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز