۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

میوه‌ قاچاق دوباره به مغازه‌ها بازگشت

عرضه میوه‌های قاچاق که براساس تشدید نظارت‌ها به شدت کاهش یافته بود، دوباره در سطحی کمتر به برخی مغازه‌ها بازگشته است و با قیمتی بالاتر نسبت به قبل به فروش می‌رسد.
کد خبر : ۲۹۴۵۲۶
صراط: موضوع ورود میوه‌های قاچاق از سال‌های قبل وجود داشته است و هرساله به طور کم و بیش این میوه‌ها به کشور وارد می‌شود. شاید معروف ترین نوع ورود میوه‌های قاچاق به کشور، پرتقال‌های مصری بود که در مقطعی به کشور آمد و باعث برهم خوردن تنظیم بازار و ریخته شدن بخشی از محصول داخلی جلوی دامها شد.

به گزارش تسنیم، در یکی دو سال اخیر شاهد ورود لجام گسیخته انواع میوه‌های خارجی به صورت قاچاق بودیم که این امر حتی نگرانی‌هایی از بابت تغییرذائقه ایرانیان به وجود آورده بود.

درمیان این میوه‌ها ،پرتقال، هلو، لیموترش،نارنگی تا گلابی، آلو، گریپ‌فروت چینی، سیب فرانسوی، انگور شیلیایی، شلیل ترکیه‌ای و دراگون یا اژدها  به راحتی در سطح خرده فروشی مشاهده می‌شد، همچنین گزارشاتی نیز از عرضه این محصولات در سطح عمده فروشی یعنی میادین مرکزی میوه و تربار وجود داشت.

بنا بر این گزارش اما چند وقتی است سازمان تعزیرات حکومتی پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که "واردات انواع و اقسام میوه‌های خارجی را خجالت‌آور دانسته بودند" و بخشنامه علیرضا جمشیدی رئیس تعزیرات کشور مبنی بر مبارزه جدی با قاچاق میوه‌های خارجی، گشت‌های مشترک به منظور برخورد با میوه‌های خارجی قاچاق  توسط این سازمان و سایر ارگان های مرتبط انجام شد.

این شرایط باعث شد با اذعان مسئولین اتحایه‌های فروشندگان و بارفروشان  میوه؛ علاوه بر اینکه فروش میوه قاچاق در میادین مرکزی میوه و تره بار قطع شده بود، بلکه خرده فروشی‌های سطح شهر نیز ماست‌های خود را کیسه کرده بودند.

میوه فروش: درد سر فروش میوه‌های خارجی زیاد شده

بنا براین گزارش، مشاهدات میدانی اما نشانگر آن است که بعد از اینکه تمام مسئولین بخش‌های مرتبط، برای مبارزه با قاچاق میوه جدیت قابل توجهی از خود نشان دادند و حتی اقداماتی برای امحاء میوه‌های قاچاق انجام شد، دوباره شاهد این هستیم که این میوه‌ها به صورت چراغ خاموش و در سطحی کمتر دوباره در مغازه‌ها خود نمایی می‌کنند.

برای تصدیق این ادعا تنها کافی است سری به میوه فروشی های مناطق شمالی و حتی میانی شهر زده و  برای خرید این میوه‌ها تقاضا داشته باشید.

بنا بر این گزارش، یکی از میوه فروشی‌های سعادت آباد تهران که به شکلی غیرقابل قبول نام "حاجی ارزونی" را نیز یدک می‌کشد، چند خوشه بزرگ از انگور شیلی قرمز رنگ با دانه‌های درشت را در نایلونی مارکدار گذاشته است و به فروش می‌رساند.

فروشنده این مغازه درباره قیمت این انگور خارجی به راحتی می‌گوید: قیمت هرکیلوگرم از این میوه 45 هزار تومان است.

وی درباره دلایل قیمت بالای این محصول می‌گوید: «دردسر آوردن میوه‌های خارجی زیاد شده است و قیمت‌ها را بالا برده‌اند و ما نیز دیگر کمتر این میوه‌ها را می‌آوریم.»

حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بارمی‌گوید:عرضه میوه قاچاق از تهران به سایر شهرستانها رفته است، همچنین مشاهده می‌شود که برخی از عرضه کنندگان میوه‌های قاچاق به صورت مویرگی این میوه‌ها را درمغازه‌های سطح شهر توزیع می‌کنند؛ محمودی رئیس اتحادیه بار فروشان نیزمعتقد است که نحوه برخورد با فروشندگان میوه قاچاق مناسب نیست، زیرا آنها را تنها جریمه می‌کنند.

وی می‌افزاید: برای حذف میوه قاچاق باید با سردخانه های احتمالی نگهدارنده نیز برخورد کرد.