۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

شایعه مصاحبه پروفسورسمیعی درباره اولادی

اخیرا شایعه‌ای در خصوص علت مرگ مهرداد اولادی از زبان پروفسور سمیعی منتشر شده است.
کد خبر : ۲۹۴۷۶۴

صراط: به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی می‌کند.

پس از درگذشت مهرداد اولادی بازیکن جوان باشگاه ملوان بندرانزلی نقل قولی از پروفسور سمیعی در موردعلت مرگ این بازیکن فوتبال در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. در متن این شایعه آمده است که «پروفسور سمیعی جراح مغز و اعصاب دیشب در یک مصاحبه تلفنی با صدای آمریکا اعلام کرد: علت مرگ مهرداد اولادی و هزاران جوان زیر سی سال که هر روزه در ایران دچار سکته قلبی میشوند ماده ضد عفونی کننده «سیترو گلسیرین هیدرو کلراید» میباشد که مدتی هست برای از بین بردن آلودگی آب استفاده میشود.
این ماده خطرناک در سرتاسر دنیا یک محلول پاک کننده شیمیایی خیلی قوی میباشد که برای کارهای صنعتی و بیمارستان ها استفاده میشود اما متاسفانه در ایران سازمان آب برای پاک کردن آب آشامیدنی استفاده میکند.»

 

واقعیت

در نگاه اول چنین اظهارنظری از این متخصص مغز و اعصاب ایران و جهان بعید به نظر می‌رسید چرا که وی به تازگی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: تقریبا 90 درصد از مطالبی که به نام من در در فضای مجازی نوشته می‌شود، اصل گفته‌های من نیست و که اگر مطالب منتسب به من در فضای مجازی منتشر شده، منجر به برداشت‌های خوب است، نسبت به انتشار آن اقدام و اگر موجب گم کردن راه می‌شود، نسبت به آن بی‌توجهی شود.

از سوی دیگر بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که اصلا طی روزهای اخیر پروفسور سمیعی مصاحبه‌ای با صدای آمریکا نداشته است.

همچنین اطلاعات ما حاکی از آن است که ماده «سیترو گلسیرین هیدرو کلراید» وجود خارجی ندارد و نزدیک ترین نام به چنین ترکیبی، «نیتروگلیسرین»(Nitroglycerin) است؛ دارویی آشنا برای بیماران قلبی است که در بیشتراوقات فقط«زیرزبانی» یا TNG خوانده می ‌شوند؛ این دارو نیز برای درد قفسه صدری، نارسایی احتقانی قلب و درمان سکته حاد قلبی مصرف دارد.

 شایعه مصاحبه پروفسور سمیعی با صدای آمریکا

دیگر ترکیبی که به «سیترو گلسیرین هیدرو کلراید» نزدیک است، «سیپرو هپتادین هیدرو کلراید» است که از خانواده آنتی هیستامین ها محسوب می‌شود و اغلب در درمان بی اشتهایی کاربرد دارد ولی برای درمان آلرژی ناشی از تب یونجه، کهیر و کهیرغول‌آسا، کابوس، میگرن و درمان عوارض داروهای ضدافسردگی نیز استفاده می‌شود.

 شایعه مصاحبه پروفسور سمیعی با صدای آمریکا

به نظر می‌رسد مرگ مهرداد اولادی بازیکن دوست‌داشتنی کشورمان و همزمانی حضور پروفسور سمیعی فرصتی برای شایعه سازی و سیاه‌نمایی برخی سودجویان شده است که کاربران شبکه های اجتماعی در این باره باید بیشتر دقت کنند و هر مطلبی را بازنشر نکنند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز