۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷

روایت رسایی از اظهارنظر محرمانه خاتمی

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رئیس دولت اصلاحات در جلسات خصوصی خود می‌گوید برجام قابل دفاع نیست و نباید با طناب پوسیده آقای روحانی به چاه برویم.
کد خبر : ۲۹۵۲۹۰
صراط: مناظره حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران عصر امروز(دوشنبه) در دانشگاه تربیت‌مدرس با موضوع «فرجام دولت پس از برجام» برگزار شد.

به گزارش تسنیم، در ابتدای این مناظره حجت‌‌الاسلام رسایی با اشاره به مشکلات پس از برجام، گفت: باید ببینیم وضعیت دولت در دوره قبل از برجام و مذاکرات چگونه بوده تا بتوانیم درباره پس از برجام صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چند ماه بیشتر از زمان برجام نمی‌گذرد، اما جز اینکه بر تحریم‌ها افزوده شد، آیا اتفاق خاصی برای کشور رخ داد؟

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد:‌ آقای روحانی بعد از توافق لوزان احتیاط کردند و خودشان می‌دانستند که چه اتفاقی می‌خواهد برای کشور رخ بدهد، تعریف ایشان از برجام فرصتی بود که حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند و کلیه تحریم‌ها برداشته شود.

رسایی افزود: در خوزستان رئیس‌جمهور محترم گفتند برجام موجب شد قدرت‌های بزرگ در برابر ما سر تعظیم فرود آورند؛ آیا این اتفاق افتاد یا اینکه گستاخی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها روز به روز بیشتر شد؟ آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده می‌گفتند برجام مشکلات را حل می‌کند و ما با آمریکایی‌ها آشتی می‌کنیم، آنان از هر فرصتی برای بزرگ جلوه دادن برجام استفاده کردند و اقداماتی هم برای بزک کردن چهره پلید آمریکا از سوی دولت انجام گرفت.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: برجام پر از ابهام با ساختار ضعیف و عدم تضمین لازم برای کشور است؛ از نگاه مردم برجام نه آن چیزی بود که دولت محترم می‌گفت، چرا که پس از توافق ژنو و لوزان به جای امید و خوشحالی ناامیدی را در بین مردم دیدیدم.

رسایی افزود: مردم از حالت امید در حالت انتظار هستند. در دوره پسابرجام گفتند آفتاب و ابر در راه است، اما واقعیت چیز دیگری بود و الان ملت جز یاس و ناامیدی در کشور  چیزی نمی‌بینند.

وی در ادامه مناظره خود بخش‌هایی از اظهارات زیباکلام را تایید کرد و گفت: اولین باری که از آقای زیباکلام حرفی منطبق با واقعیت‌ها شنیدم این جمله بود که "اگر برجام به نتیجه برسد بیش از 3 دهه دشمن‌ستیزی چه می‌شود؟"

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به ذات پلید آمریکا در حوادث گوناگون، گفت: در حادثه 11 سپتامبر آمریکا مدارکی داده بود که عربستان را محکوم می‌کرد، اما آنها بعد از آن حادثه به جای آنکه یقه عربستان را بگیرند از ایران غرامت طلب می‌کنند.

رسایی با ذکر خاطره‌ای از یک طنز‌نویس فراری اصلاح‌طلب گفت: این طنز‌نویس در حادثه 11 سپتامبر نوشته بود که این کار ایران به دو دلیل نمی‌تواند باشد؛ یکی اینکه باید این کار محرمانه باشد که در کشور ما هیچ وقت چنین اتفاقی نمی‌افتد و دوم آنکه چون در ایران بی‌نظمی حاکم است و این حرکت نظم سیستماتیک می‌خواهد پس از ایران چنین کاری بر نمی‌آید.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس  به ادعاهای زیباکلام درباره ایدئولوژیک بودن تمامی اقدامات و دستاوردها در جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد: استکبارستیزی ما براساس ایدئولوژی و تجربه است که دائما در حال تکرار شدن است. مشکل آمریکا با ما مشکل هویتی است، البته آنها نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم، چرا که پاکستان هم بمب هسته‌ای دارد و هم حکومتش جمهوری اسلامی است، اما با آن مخالفتی نمی‌شود، اما در عوض ایران هم معاهده ان پی تی را امضا کرده و هم دنبال بمب هسته‌ای نیست، اما باز با آن دشمنی می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به حادثه منا و انفعال و ضعف دولت در این باره گفت: آن موقع خود آقای ظریف گفت که من با وزیر خارجه عربستان چهار بار تماس گرفته‌ام، اما جواب نداد؛ می‌بینیم بعد از سخنان مقام معظم رهبری به گفته خود مسئولان ایران رفتار عربستان تغییر کرد، این نشان می‌دهد اگر در مقابل زور بایستیم قطعاً این اقدام بازدارنده خواهد بود.

وی در پاسخ به ادعای زیباکلام مبنی بر اینکه شلیک موشک باعث تنش‌زایی با آمریکا می‌شود، گفت: ویژگی نظام سلطه این است که اگر شما آن را رها کنید آنان شما را رها نمی‌کنند. نظام سلطه همه جا شیطان است، من تعجب می‌کنم شما چطور می‌گویید شلیک موشک تنش‌زایی با آمریکا را هدف گرفته است؟ در حالی که آقایان ظریف و عراقچی گفتند مشکلات ما با آمریکا بیش از این حرف‌هاست.

وی افزود: شما به عنوان یک ایرانی حداقل باید غیرت و تعصب ملی داشته باشید، همان‌طور که دیدید بعد از توافق ژنو 18 تحریم دیگر افزوده شد. پس موشک هیچ ربطی به مذاکرات ندارد و خود آقای روحانی هم بر این موضوع صحه گذاشته، من در ادبیات آقای زیباکلام انفعال می‌بینم و ایشان شجاعت ندارند که برگردند به حرف‌های قبل از برجام، همان‌طور که دیدید آقای سیف هم موضوع بر نداشته شدن تحریم‌ها را مطرح کردند، اما متاسفانه دولت‌مردان ما واقعیت را قبول نمی‌کنند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه چرا هنوز به آمریکایی‌ها اعتماد می‌کنید؟ گفت: آیا شما از رئیس دولت اصلاحات یک کلمه در رابطه با تایید برجام شنیده‌اید؟ وی در جلسات خصوصی خود می‌گوید برجام قابل دفاع نیست و نباید با طناب پوسیده آقای روحانی به چاه برویم، چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویید و چرا هر چیزی را محرمانه می‌کنید. آیا مذاکره با دشمن و محرمانه‌ کردن موضوعات توافق برای مردم خیانت به شمار نمی‌رود؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت پسابرجام همان دولت پساتوافق سعدآباد است و در سعدآباد همه تاسیسات را پلمب کردند و غربی‌ها یک سال و نیم ما را سر کار گذاشتند که با تدبیر درست و به موقع مقام معظم رهبری تمامی پلمب‌ها باز شد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۲
اين مصاحبه يك طرفه نوشته شده و پاسخ هاي آقاي زيبا كلام ديده نمي شود!!
أنصاف هم خوب چيزي است!
اميدوارم حداقل نظر بنده را درج نماييد!
علی
|
RUSSIAN FEDERATION
|
۰۰:۳۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۱
نامرد. فقط .....های رسایی را گذاشتی یعنی مناظره بوده
باقری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۱
صحبتهای جناب اقای زیبا کلام سانسور........ .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حرفای زیباکلام تو یه خبر جدا کار شده
http://www.seratnews.ir/fa/news/295315
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۱
در کل این مقاله صحبتهای رسائی را منعکس کردید و هیچ حرفی از سخنان دکتر زیباکلام را منتشر نکردید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حرفای زیباکلام تو یه خبر جدا کار شده
http://www.seratnews.ir/fa/news/295315