۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

کنایه وزیر به مطهری درباره استیضاحش

وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور طبق قانون اعتبارنامه‌ای برای خانم خالقی ندارد که آن را به مجلس بفرستد درباره اظهارنظر علی مطهری مبنی بر استیضاح وی درصورت عدم صدور اعتبارنامه خالقی گفت:‌ آن مهم نیست!
کد خبر : ۲۹۵۴۱۷

صراط: علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس دهم، طی نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نکاتی را درباره ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان مطرح کرده بود. در این نامه آمده است:‌ «با توجه به اینکه انتخابات حوزه اصفهان از طرف هیئت نظارت استان و طبعا شورای نگهبان تأیید شده است وزارت کشور وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند، در غیر این صورت مجلس باید وزیر کشور را به دلیل دفاع نکردن از حقوق ملت و تسلیم شدن در برابر یک رویه غیرقانونی که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می کند، استیضاح کند.»

به گزارش فارس، رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم که شب گذشته میهمان برنامه نگاه یک بود درباره رد صلاحیت مینو خالقی یکی از منتخبان انتخابات شهر اصفهان گفت: آنچه که شورای نگهبان به صورت مکتوب به ما اعلام کرده این است که رأی خانم خالقی را ابطال اعلام کرده است. 

وزیر کشور با بیان اینکه نظر وزارت کشور با نظر شورای نگهبان متفاوت است، گفت: نامه‌ای به همه اعضاء شورای نگهبان و رؤسای قوا نوشتم و شش بند استدلال حقوقی کردیم که نگاه ما درباره این موضوع متفاوت از شورای نگهبان است. 

وزیر کشور افزود: معتقدیم در رد صلاحیت ها مواد 73 و 74 ناظر است و بر اساس این مواد، وقتی انتخابات یک استان تأیید شد نمی توانیم در درون آنها یک نفر را رد صلاحیت کنیم آن هم در شرایطی که نتایج معلوم شده است. 

وی ادامه داد: معتقدیم اعتبارنامه وی باید به مجلس برود و در آنجا تصمیم گیری شود و این نگاه خود را مکتوب و حقوقی به اعضاء شورای نگهبان و سران قوا ارائه کردیم. 

رحمانی فضلی افزود: مسئله بعدی این است که برخی صحبت‌ها می شود که وزارت کشور بدون توجه به نگاه شورای نگهبان اعتبارنامه خانم خالقی را به مجلس بفرستد تا مجلس در این باره تصمیم بگیرد. 

وی ادامه داد: با آقای جنتی نشستی برگزار و استدلال کردیم و آقای جنتی گفت شورای نگهبان بر اساس مستندات این تصمیم را گرفته است و مستند مورد تأکید وی در اجرای این کار، ماده 3 قانون انتخابات یعنی نظارت استصوابی است. 

وزیر کشور افزود: آقای جنتی گفت نظارت شورای نگهبان ، استصوابی و در همه مراحل انتخابات، جاری است و این تفسیر آنها بر اساس ماده 3 است و این کار را تمام شده تلقی می کند. 

رحمانی فضلی گفت: برخی از نمایندگان و فضای سیاسی نگاهشان این است که وزارت کشور بدون توجه به نظر شورای نگهبان، اعتبارنامه خانم خالقی را به مجلس بفرستد اما نگاه ما این است اعتبارنامه همانند بقیه اقدامات ما باید بر مبنای قانون باشد. 

وی ادامه داد: مواد 73 و 74 قانون انتخابات مقرر می دارد اعتبارنامه زمانی صادر می‌شود که شورای نگهبان انتخابات را ابطال نکرده باشد و هیئت اجرایی و نظارت آن را تأیید کرده باشد و سپس وزارت کشور آن را به مجلس بفرستد.

وزیر کشور گفت: در این مورد شورای نگهبان آرای یکی از افراد را ابطال کرده و بحث ما این است که شورای نگهبان نمی تواند آرای یک نفر را باطل اعلام کند بلکه کل حوزه را می تواند باطل کند.

رحمانی فضلی افزود: به همین علت هیئت نظارت و برخی هیئت های اجرایی انتخابات اصفهان، این اعتبار نامه را امضاء نمی کنند بنابراین وزارت کشور اعتبار نامه ای ندارد که به مجلس بفرستد.

وی ادامه داد: بند دوم ماده 74 مقرر می دارد  اگر شورای نگهبان انتخابات را تائید کرد و هیئت اجرایی و نظارت استان آن را تائید و امضاء نکند دراین صورت وزیر کشور و رئیس هیئت نظارت که آقای جنتی است می توانند امضاء کنند و به مجلس بفرستند. 

رحمانی فضلی افزود: بنابراین وزارت کشور راه قانونی در ارسال اعتبار نامه ندارد زیرا اعتبار نامه ای وجود ندارد چون امضاء نکردند.

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال مجری نیز که اگر اعتبارنامه را نفرستید شمار را استیضاح می‌کنند، پاسخ داد: آن مهم نیست!


نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
یعنی نظارت تا لب گور ادامه دارد