۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹

خشم همه درایران ازحكم دیوان‌عالی آمریكا

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در گزارشی نوشت: در ایران همه حتی مدافعان سفت و سخت توافق هسته ای از تصمیم دیوان عالی آمریكا در مورد برداشت دو میلیارد دلار از دارایی های ایران خشمگین اند.
کد خبر : ۲۹۵۹۷۶
صراط: تصمیم 'دیوان عالی آمریكا' مبنی بر اختصاص دو میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران به خانواده های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ مقر تفنگداران آمریكایی در بیروت؛ خشم همگان، حتی مدافعان ثابت قدم توافق هسته ای را در ایران برانگیخته است.

به گزارش نیویورك تایمز، جمهوری اسلامی ایران از این اقدام آمریكا به عنوان دزدی آشكار و دست اندازی به اموال ملت ایران یاد كرد و آن را بشدت محكوم نمود.

در این  گزارش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع كارگران آمده است: آیت الله 'علی خامنه ای' رهبر عالی ایران هم روز چهارشنبه در سخنانی در تهران، آمریكا را 'نیرنگ باز و غیرقابل اعتماد' معرفی كرد.

به نوشته روزنامه آمریكایی، رهبر معظم انقلاب همواره تاكیدشان بر این بوده است كه 'آمریكا همیشه می خواهد به ایران نارو بزند... باقی ماندن محدویت های مالی ایران بخوبی این فرض را ثابت می كند.'

آیت الله خامنه ای تصریح كردند: 'آمریكا همیشه كارش حقه بازی و فریبكاری است. آنها روی كاغذ می نویسند كه بانكها می توانند با ایران همكاری داشته باشند، اما در عمل در واقع دارند ایران هراسی می كنند تا هیچ كس نتواند با ایران تجارت كند.'

رهبر معظم انقلاب سپس اشاره كردند: 'آمریكایی ها می گویند كه تحریمها همچنان برقرار است تا سرمایه گذاران خارجی بترسند و به ایران نیایند.'

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به تندی از این اقدام آمریكایی ها انتقاد كرد.

وی، حكم دیوان عالی آمریكا را 'تداوم خصومت ها علیه ایران' و 'دزدی آشكار و یك رسوایی قانونی' دانست و گفت : 'آنها خیال می كنند چیزی را كه غارت كرده اند، متعلق به آنهاست.'

به نوشته نیویورك تایمز، 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه ایران نیز كه از مذاكره كنندگان توافق هسته ای بود، بشدت به حكم دیوان عالی آمریكا اعتراض كرد و دوشنبه گذشته در سخنانی گفت: 'ما دولت آمریكا را مسئول حفاظت از دارایی های ایران می شناسیم و اگر این اموال غارت شود، علیه آنها به دادگاه لاهه شكایت و ادعای خسارت خواهیم كرد.'

در سال ۱۹۸۳ انفجاری درمقر تفنگداران آمریكایی در بیروت روی داد كه بر اثر آن ۲۴۱ آمریكایی كشته شدند.

كنگره آمریكا در سال ۲۰۱۲ مصوبه ای را تصویب كرد كه بر اساس آن خانواده كشته شدگان در آنچه كه كنگره آنها را حملات تروریستی خوانده، می توانند ادعای غرامت كنند.

دیوان عالی آمریكا هفته گذشته (اول اردیبهشت) طی حكمی اعلام كرد كه كنگره این كشور از اختیارات قانونی تخطی نكرده و مصوبه ای كه در سال ۲۰۱۲ تصویب كرده كاملا قانونی است.

بانك مركزی ایران در سال ۲۰۱۴ حكم یك دادگاه تجدیدنظر نیویورك را درباره پول‌های خود كه در یك حساب سیتی بانك در نیویورك بود را به چالش كشیده بود. این دادگاه حكم داده بود كه پول‌های یاد شده باید به شاكیان آمریكایی پرداخت شود.

به گزارش ایرنا، به عقیده كارشناسان، توقیف اموال متعلق به دولتی دیگر و صورت دادن اقدامات اجرایی علیه اموال دولتی دیگر در خاك یك كشور بر اساس اصول مسلم و سنتی حقوق بین الملل ممنوع بوده و این موضوع با ریشه داشتن در اصل حاكمیت دولتها به عنوان یكی از اصول اولیه حقوق بین الملل و تحكیم آن در رویه قضایی بین المللی قرن هاست كه استقرار و تحكیم خاصی یافته است.