۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷

اظهارات جنجالی روحانی سانسور شد

روحانی: بعد از رأی مردم و صحت انتخابات مرحله بعد دیگر اعتبارنامه باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مداخله کند.
کد خبر : ۲۹۶۰۳۰
صراط: رئیس‌جمهور کشورمان امروز در همایش روز ملی شوراها که در سالن اجلاس سران برگزار شد، به عدم صدور اعتبارنامه یکی از منتخبین مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و گفت: در مجلس، قانون اساسی می‌گوید نماینده‌ای که با رأی حوزه انتخابیه خودش انتخاب می‌شود و به محض اینکه رأی آورد و در مجلس اعتبارنامه‌اش تصویب شد این وسط چیز دیگری نداریم.

به گزارش جام نیوز، وی تأکید کرد: بعد از رأی مردم و صحت انتخابات مرحله بعد دیگر اعتبارنامه باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مداخله کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه ما باید به قانون‌مان، قانون اساسی‌مان و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پایبند باشیم.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری این بخش از سخنان رئیس‌جمهور را سانسور کرد. (متن خبر سانسور شده)

 

این بخش از سخنان آقای روحانی در سایت‌های فارسی زبان بازتاب گسترده‌ای داشت:

 

اظهارات جنجالی روحانی سانسور شد

 

بخش فارسی بی بی سی (BBCPERSIAN) نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است که هیچ نهادی به جز مجلس شورای اسلامی حق مداخله در وضعیت نمایندگان منتخب، بعد از رای آوردن آنها را ندارد.

به نظر می‌آید اشاره رئیس جمهوری ایران به اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور بر سر اعتبارنامه مینو خالقی، یکی از منتخبان اصفهان در دور اول انتخابات مجلس است.

به گفته وزیر کشور، شورای نگهبان اعلام کرده است که آرای خانم خالقی را بر اساس نظارت استصوابی ابطال کرده، اما وزارت کشور می‌گوید بعد از تایید انتخابات در یک حوزه نمی‌توان آرای منتخبین آن را باطل کرد، بلکه باید اعتبارنامه‌ها صادر شود و مجلس درباره تایید یا رد آنها تصمیم بگیرد.

آقای روحانی هشدار داد که "اگر کسی به رای شخصی خود اتکا کند و استبداد و جمود پیدا کند و به نظرات دیگران اعتنا نکند، در مسیر حرکت و نابودی و خسران قرار گرفته است".

 

اظهارات جنجالی روحانی سانسور شد

 

سایت فارسی زبان رادیوفردا (RADIOFARDA) که وابسته به دولت آمریکاست با پوشش دادن این بخش از سخنان رئیس‌جمهور کشورمان نوشت: به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در شامگاه دوشنبه، ششم اردیبهشت، شورای نگهبان کتبا به وزارت کشور اعلام کرده که بر اساس نظارت استصوابی خود آرای خانم خالقی را ابطال کرده است.

در پاسخ به این پیغام کتبی، وزیر کشور نیز در نامه‌ای به شورای نگهبان و روسای قوا با «استدلال حقوقی» خبر داده است که این اقدام شورای نگهبان را «اشتباه» دانسته و معتقد است که نمی‌توان با وجود تایید انتخابات در یک حوزه انتخابیه، آرای یک منتخب آن حوزه را باطل کرد.

اما اظهار نظر حسن روحانی درباره اعتبارنامه خانم خالقی در حالی بیان شده است که، به گفته همین وزیر کابینه او، اصلا اعتبارنامه‌ای برای این نماینده منتخب در کار نیست که مجلس بتواند درباره آن تصمیم بگیرد.

به گفته وزیر کشور، هیئت نظارت اصفهان و بعضی از اعضای هیئت اجرایی اعتبارنامه خانم خالقی را امضا نمی‌کنند، «بنابراین قانونا اعتبارنامه‌ای وجود ندارد» که وزارت کشور آن را به مجلس بفرستد.

بر اساس قوانین ایران، تفسیر قانون اساسی از اختیارات شورای نگهبان و تفسیر قوانین عادی از جمله قانون انتخابات از اختیارات مجلس است.

 

اظهارات جنجالی روحانی سانسور شد

 

دویچه وله آلمان (Deutsche Welle) نیز در خبرش آورده است: در ادامه اختلاف نظر وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر وضعیت مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حسن روحانی درباره این موضوع اظهار نظر کرد.

گرچه رئیس جمهور از نهاد خاصی نام نبرده اما آشکار است که منظور او شورای نگهبان است. خالقی تنها فردی است که پس از انتخابات هفتم اسفند ابتدا به عنوان یکی از راه‌یافتگان به مجلس دهم معرفی شد اما شورای نگهبان انتخاب او را تائید نکرد.

شورای نگهبان پس از بررسی نتیجه انتخابات اصفهان، اعلام کرد که صحت انتخابات در این شهر "به‌طور کلی" مورد تائید است اما آرای یکی از پنج منتخب باطل شده است.

 

 اظهارات جنجالی روحانی سانسور شد


 

بخش فارسی صدای آمریکا (VOA) اینچنین سخنان دکتر روحانی را پوشش داد: حسن روحانی درحالی می‌گوید که هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در تایید اعتبارنامه منتخبان دخالت کند که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز ششم اردیبهشت ماه اعلام کرد به دلیل مخالفت شورای نگهبان و هیات نظارت، وزارت کشور نمی‌تواند اعتبارنامه این منتخب شهر اصفهان را صادر کند.

سایت وزارت خارجه آمریکا با طرح این ادعا که "شورای نگهبان دلیل ابطال آرای خانم خالقی را ذکر نکرد" نوشت: این شورا نفر بعدی انتخابات را هم به جای او انتخاب نکرد و دستور به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای بود. موضوعی که با مخالفت وزارت کشور مواجه شد.

 
نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲۰
۱۴
امام خمینی(ره):هشدار میدهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است (صحیفه نور جلد 18 ص 280)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
۷
۴
کاش عده ای از نمایندگان مجلس شجاع و دلسوز زمان اوایل انقلاب را داشتیم که طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری که با حرف هایش گزک به دست دشمنان داه وعلنا دربرابر قانون کشور موضع می گیرد رامطرح می کردند .......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
۸
۳
...اگه یه کم کمتر حرف بزنه شاید اوضاع دیرتر به سمت بحران پیش بره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
۵
۲
مرگ بر ......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۱
ببند دیگه
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
تیترهای بی بی سی و شبکه های خارجی را گذاشته اید که روحانی را به آنها بچسبانید.