۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵

هجوم ریزگردها در بام ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت:با افزایش دامنه نفوذ ریزگردها که ازکشورهای عراق وعربستان وارد مناطق جنوب و غرب کشور شده است،روز شنبه میزان ذرات معلق در هوای این استان به مرز هشدار رسید.
کد خبر : ۲۹۶۲۳۲
صراط: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت:با افزایش دامنه نفوذ ریزگردها که ازکشورهای عراق وعربستان وارد مناطق جنوب و غرب کشور شده است،روز شنبه میزان ذرات معلق در هوای این استان به مرز هشدار رسید.

به  گزارش ایرنا، شهرام احمدي افزود: ميزان ذرات معلق 10 ميكرون اوايل صبح امروز يازدهم اردي بهشت ماه به 114ميكروگرم در مترمكعب و ذرات معلق 2.5 ميكرون نيز در هواي استان 97 ميكروگرم بود.

وي اظهار داشت: ميزان ذرات معلق 10ميكرون دراستان به 224ميكروگرم در مترمكعب و ذرات معلق 2.5ميكرون نيز 199ميكروگرم است.

وي گفت: بروز پديده گرد و غبار ،دلايل مختلفي از جمله وزش باد و خشكسالي بستگي دارد و ريزگردهاي موجود در استان منشا خارجي دارد.

احمدي، با اعلام هشدار به خانواده ها گفت: در اين شرايط افراد مسن و دانش آموزان، بيماران قلبي، عروقي و ريوي به جزء موارد ضروري از منزل خارج نشوند و همچنين حركات ورزشي وپياده روي در استان انجام ندهند.

مديركل حفاظت محيط زيست استان گفت: ازابتداي سالجاري تا كنون هشت روز هواي استان به مرز هشدار رسيده است.

احمدي افزود: سال گذشته 41روز به علت پديده گرد و غبار ناسالم و درمرز هشدار بوده است.

به گزارش پايگاه هواشناسي استان چهارمحال وبختياري، به علت تشكيل چشمه هاي گرد و خاك تا اواخر امروز آسمان استان در برخي ساعات غبارآلود(رقيق) خواهد بود.

'گفتنی است ، پيش از اين به دليل ارتفاع زياد استان چهارمحال و بختياري و وجود جنگلهاي زاگرس مياني و رودخانه هاي متعدد ريزگردها كمتر به بام ايران مي رسيد، اما خشكسالي هاي هشت ساله اخير ميزان روزهاي آلوده به ذرات معلق و ريزگرد را افزايش داده است.