۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
چامسکی:

به اندازه ایران، به آمریکا مطمئن نیستم

فیسلوف و نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه ایران به اجرای توافق هسته‌ای پایبند است گفت نمی‌تواند به همین اندازه درباره پایبندی آمریکا مطمئن باشد.
کد خبر : ۲۹۶۲۵۶
صراط: «نوآم چامسکی» زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه مصری «الاهرام»، اعلام کرد به پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران چندان امیدوار نیست.

به گزارش فارس، چامسکی در پاسخ به سؤال خبرنگار الاهرام درباره اینکه آیا ایران به توافقی که با کشورهای غربی امضا کرده پایبند خواهد بود گفت: با وجود اختلافات داخلی که در ایران وجود دارد اما به طور کلی به نظر می‌آید ایران به اجرای توافق هسته‌ای پایبند است؛ متأسفانه نمی‌توانم به همین اندازه درباره ایالات متحده مطمئن باشم زیرا حزب جمهوری‌خواه تمام توان خود را به کار بسته تا توافق را با شکست مواجه کند.

چامسکی گفته «اگر حزب جمهوری خواه بتواند زمام امور را در واشنگتن به دست بگیرد ممکن است آمریکا به صورت جداگانه از این توافق خارج شود اما با توجه به اینکه دیگر طرف‌ها از جمله ایران بر مواضع خود پایبند هستند این مسأله به معنای پایان توافق نخواهد بود اما تنش و تهدیدها را تشدید خواهد کرد».

نظریه‌پرداز آمریکایی در پاسخ به این سوال که پیروزی کدام حزب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در حال حاضر به سود آمریکاست گفت: اگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه به حرفهایی که می‌زنند ایمان داشته باشند، احتمالا پیروزی این حزب می‌تواند یک فاجعه تمام عیار باشد، به مواضع آنها در قبال دو موضوعی که در حال حاضر اهمیت بالایی دارد نگاه کنید؛ در مسأله گرمایش زمین و دیگری جنگ اتمی... در مورد موضوع اول که از اساس آن را انکار کرده یا با هر اقدامی در راستای حل آن مخالف هستند این مواضع می‌تواند همه امیدهای موجود برای ادامه نسل بشر در آینده نزدیک را از بین ببرد... از طرف دیگر سیاست‌هایی که آنها دنبال می‌کنند می‌تواند به افزایش تنش‌های موجود کمک کند و این همه ماجرا نیست.

در اشاره‌ای نیز به موضوعات و بحران‌های خاورمیانه چامسکی درباره مسأله فلسطین و رویکردی که می‌تواند به این پرونده خاتمه دهد گفت: دو گزینه واقعی برای پایان دادن به این مسأله وجود دارد، گزینه اول راه‌حل دو دولت است که جامعه جهانی نیز آن را پذیرفته و می‌تواند با چند اصلاحیه از سوی دو طرف قابل اجرا شود.

اما راهکار دوم ادامه سیاست‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی است در حالی که شهروندان فلسطینی در زندان غزه و مناطق غیر قابل اسکان کرانه باختری جان می‌دهند.

وی افزود: در آینده دور ممکن است راهکارهای بهتری ایجاد شود اما با توجه به واقعیت موجود راهکار اول بهترین گزینه ممکن است و به نظر من تا حد زیادی قابل اجراست، به شرط آنکه آمریکا بر این راهکار پافشاری کند و به جانبداری خود از اقدامات اسرائیل در فلسطین پایان دهد.

نظریه پرداز آمریکایی درباره پدیده داعش و آینده این گروهک نیز گفت: داعش یک پدیده بسیار خطرناک و تهدید آمیز است و این خطر فقط متوجه مردم سوریه و عراق نیست اگر با جدیت با این پدیده مقابله نشود و منابعی که این گروهک را تقویت می‌کنند از بین نروند ممکن است در آینده از بین بردن آن نتایج بدتری به همراه داشته باشد، با این وجود می‌توان این تهدید را از میان برداشت.

چامسکی درباره بحران سوریه و نقش قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و آمریکا در آن گفت: سوریه به ورطه نابودی کشیده می‌شود تنها امید ضعیف باقی مانده اعلام آتش‌بس [هرچند محدود] و ساز و کاری دیپلماتیک است؛ شرایط در این کشور به اندازه‌ای پیچیده شده که نمی‌توان آن را مقابله و رویارویی قدرت‌های بزرگ نامید.