۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶

رفسنجاني: به آمريكايي‌ها بگوييد دوره زورگويي‌ها تمام شده

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اين جمله كه «به آمريكايي‌ها بگوييد دوره زورگويي‌ها تمام شده»، گفت: شايد بتوانند در كشوري مثل ليبي، دولتش را ساقط كنند، اما اوضاع آشفته ليبي همه دنيا را نا امن مي‌كند.
کد خبر : ۲۹۶۳۰۵
صراط:  آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني عصر امروز شنبه در ديدار يان كوبيش نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد در امور عراق با ابراز نگراني از اوضاع اين روزهاي عراق و ظلم‌هاي فراواني كه بر مردم اين كشور مي‌رود، گفت: (مردم عراق) در مقطعي، گرفتار استبداد خشن حزب بعث و صدام بودند كه علاوه بر ايجاد دشمني با همسايگان، كشور را به سوي ويراني برد.

به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، وي اشغال كويت را هدفي براي سرپوش گذاشتن بر استقراض‌هاي فراوان به خاطر حمله به جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: غربي‌ها كه عليه صدام به حمايت از كويت برخاسته بودند، علاوه بر نيروهاي سه گانه عراق، همه زيرساخت‌ها را نابود كردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح اوضاع رقت انگيز مردم عراق به ويژه در سال‌هاي اخير، گفت: تفرقه‌هاي قوميتي و مذهبي كه در عراق مزمن شده، هميشه اين كشور را زجر مي‌دهد.

هاشمي رفسنجاني با ارائه تحليلي از چرايي و چگونگي شكل‌گيري داعش در عراق و گسترش آنها در برخي شهرهاي اين كشور، گفت: قبول اين اتفاق آسان نيست كه يك گروه تروريستي يك سوم خاك كشور عراق را اشغال كرده‌اند و دولت و ملت نتوانند مقابله كارسازي عليه آنها داشته باشند.

وي تصميم‌گيري‌هاي سران عشاير را براي بسياري از مسايل عراق مهم دانست و گفت: اين روزها احزاب و گروه‌هاي فراوان هم اضافه شدند كه به جاي تقويت وحدت ، عوامل تفرقه را گسترش مي‌دهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با توضيح درباره سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در قبال كشورهاي اسلامي و همسايه، گفت: براساس احساسات انساني و اسلامي از هر جهت كه بتوانيم به دولت و ملت عراق كمك مي‌كنيم.

هاشمي رفسنجاني مطالعه همه جانبه را ضرورت اصلاح مسايل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دانست و گفت: در شرايطي كه ايران گرفتار تحريم‌هاي ظالمانه است، تا حدودي به همسايگان كمك مي‌كنيم.

وي با بيان ضررهاي فراوان اشغال عراق توسط آمريكا، گفت: اگر چه مستبدي چون صدام را ساقط كرد، اما پس از بهم خوردن نظام و ساختار مردم عراق، اين كشور را رها كرد و رفت، ولي عوامل نفوذ آنان باقي ماند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين جمله كه «به خاطر مشتركات فرهنگي، اطلاعات ايران از عراق زياد است»، گفت: اگر جامعه جهاني و سازمان ملل براي حل مشكل عراق صادق و مصمم باشند، ايران آماده همكاري در همه زمينه‌هاست.

هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر ضرورت مبارزه اصولي و همه جانبه با پديده شوم تروريسم، به عوامل تمايل جوانان كشورهاي مختلف به گروه‌هايي چون داعش پرداخت و گفت: نارضايتي مردم و به خصوص جوانان از استكبار و عوامل استبدادي آنها در كشورهاي مختلف، باعث تسهيل سربازگيري از سوي گروه‌هايي چون داعش مي‌شود.

وي در بيان سوابق حضور استبداد و استعمار در ايران به همكاري‌هاي رژيم پهلوي و آمريكا در سال‌هاي مبارزه اشاره كرد و به توضيح درباره مقاطع مهم رويارويي آمريكا با مردم ايران از جمله كودتا عليه دولت ملي مصدق و تشويق عراق به تجاوز به ايران و حمايت‌هاي بي‌دريغ در طول هشت سال جنگ تحميلي و در نهايت، درگيري رسمي عليه ايران تا حدّ اسقاط هواپيماي ايرباس حامل 290 مسافر پرداخت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: پس از فراز و فرودهاي فراوان، وقتي به خاطر تصويب برجام فضاي گفت‌وگو باز شد، باز بعضي‌ها با خوي استكباري بحث بلوكه شدن اموال ايراني را به بهانه دخالت ايران در چند اتفاق مطرح مي‌كنند كه از اساس دروغ است و بر اساس يك تهمت دادگاه‌هاي آن، يك ابرقدرت اموال بلوكه شدن ايران را تاراج مي‌كند كه اگر چنين باشد، ايران اسناد غيرقابل انكاري از دست داشتن آمريكا در كشته شدن مردم و جوانان خويش دارد.

هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اين جمله كه «به آمريكايي‌ها بگوييد دوره زورگويي‌ها تمام شده»، گفت: شايد بتوانند در كشوري مثل ليبي، دولتش را ساقط كنند، اما اوضاع آشفته ليبي همه دنيا را نا امن مي‌كند.

** بكار بردن سلاح هاي‌ شيميايي توسط داعش تهديدي براي مردم عراق و منطقه
يان كوبيش، نيز در اين ديدار گفت‌وگوي حضوري با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را افتخاري براي هر شخصيت، مخصوصاً در عرصه‌هاي بين‌المللي ديپلماتيك دانست و گفت: از زماني كه در آسياي ميانه و قفقاز مشغول مأموريت‌هاي خويش بودم، همواره نام هاشمي رفسنجاني را به عنوان شخصيت تأثيرگذار در مناسبات منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌شنيدم.

نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور عراق با اشاره به نقش و تأثير كمك‌هاي دولت و ملت ايران از دولت و ملت عراق، گفت: زماني كه تروريست‌هاي داعش شهرهاي عراق را اشغال، خانه‌ها را ويران و مردم را آواره كرده بودند و به سوي بغداد حركت مي‌كردند، حمايت‌هاي ايران به كمك مردم عراق آمد.

وي سوابق همكاري مردم دو كشور ايران و عراق را درخشان و طولاني دانست و گفت: مي‌دانيم كه در مقطع فعلي ايران سرمايه‌گذاري‌هاي انساني فراواني در عراق داشته كه براي شرايط امروز آن كشور، ضروري است.

يان كوبيش، امنيت را نياز ضروري همه عراق دانست و گفت: البته نيروهاي عراقي هر روز پيروزي‌هاي درخشان به دست مي‌آورند و داعش را به عقب مي‌رانند.

وي اقدامات داعش را بهترين تعريف براي اقدامات تروريستي خواند و گفت: (اين گروه) همين امروز در يك اقدام تروريستي در اطراف بغداد، ده‌ها نفر را كشت و مجروح كرد كه جنايتي ديگر بر جنايات بي‌شمار آنان بود.

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور عراق، بكار بردن سلاح‌هاي شيميايي توسط داعش را تهديدي براي مردم عراق، منطقه و حتي جهان بين‌الملل دانست و گفت: يك بحران انساني در عراق در حال گسترش است، در حالي كه هيچ تواني براي جبران عقب ماندگي‌ها ندارد كه اين به خاطر كاهش قيمت نفت خام، يك بحران مالي هم شده است.

وي با ارائه آماري تحليلي از اوضاع اقتصادي، فرهنگي و سياسي عراق، با تاكيد بر حفظ تماميت ارضي و وحدت ملي اين كشور، گفت: بايد به مردم عراق كمك شود تا با داعش به عنوان دشمن بشريت بجنگد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
حاج آقا وقتی میخاستی امام راحل را برای رابطه با امریکا توی رودربایستی بندازی و جوابتو نداد لابد بهت بر خورد. سی سال بعد باید بفهمی که چی فکر می کرده که احتیاج به پیغام و پسغام جنابعالی نداشته