۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲

هاشمی:دادگاه‌های آمریکا مثل عهدقدیم رأی می‌دهند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دنیا انتظار داشت که آمریکا در اجرای برجام نیز مانند تصویب آن کوشا باشد.
کد خبر : ۲۹۶۳۰۷
صراط:  آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی عصر امروز شنبه در دیدار رئیس مجلس سنای بلژیك، سوابق 170 ساله روابط دو كشور و حضور بلژیكی‌ها در احداث راه‌آهن و احداث نخستین كارخانه قند در ایران و اصلاح سیستم گمرك، مالیات و پست را میراثی گرانبها دانست و گفت: سطح مناسبات دو كشور با توجه به ظرفیت‌ها باید ارتقا یابد و امیدواریم با توجه بیشتر مسؤولین دو كشور، شاهد رونق روابط باشیم.

به گزارش  روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی با بیان این جمله كه «قبل از انقلاب مدتی در بروكسل بودم»، گفت: بلژیك را می‌شناسم و با توجه به شناختی كه از اتحادیه اروپا و ظرفیت‌های كشور خود داریم، هیچ محدودیتی برای گسترش روابط نمی‌بینم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تروریست‌ها در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: علاوه بر رئیس‌جمهور، نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه كه توسط تروریست‌ها به شهادت رسیدند، خیلی از مسؤولین فعلی، از جمله مقام معظم رهبری و من هم از صدمه‌دیدگان اقدامات تروریست‌ها هستیم.

هاشمی رفسنجانی با تأكید بر این نكته كه «تروریست‌ها یك خطر جهانی شده‌اند»، به تبلیغات آنها در فضای مجازی اشاره كرد و گفت: متأسفانه در اكثر مناطق جهان برای آینده خود بذرپاشی كرده‌اند كه در بروكسل و پاریس شاهد جنایت آنها بودید.

وی با اشاره به پیوستن بعضی از انسان‌های تحصیلكرده به گروه‌های تروریستی، نسبت به دسترسی آنها به سلاح‌های شیمیایی و حتی بالاتر هشدار داد و گفت: این گروه‌های تروریستی در مناطقی از آفریقا و آسیا حضور دارند و بعید نیست كه در كشورهای صنعتی نیز حضور و نیرو‌های خود را تقویت كنند. به همین خاطر ریشه‌كنی این موج خطرناك نیاز به یك كار بنیادی بین‌المللی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این جمله كه «ایران زخم خورده تروریسم است»، گفت: امنیت امروز جمهوری اسلامی ایران در میان كشورهای منطقه مرهون تجربه مبارزه ما با گروه‌های تروریستی است و ما حاضریم تجربیات ارزشمند خود را در اختیار جامعه بشری قرار دهیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش ظرفیت‌های همكاری تهران ـ بروكسل را گسترده خواند و با اشاره به امتیازات و ویژگی‌های معادن و منابع ایران، گفت: ایران هیچ محدودیتی برای همكاری با كشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه بلژیك ندارد.

وی در خصوص برجام و توافقات حاصل از آن، گفت: دنیا انتظار داشت كه آمریكا در اجرای برجام نیز مانند تصویب آن كوشا باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فضای ایجاد شده بین ایران و كشورهای عضو 1+5 را یك فرصت ارزشمند برای جامعه بشری توصیف كرد و با اشاره به نتایج دو انتخابات اخیر در جمهوری اسلامی ایران، گفت: بزرگان جامعه جهانی نباید باعث گسترش یأس اجتماعی و اقتصادی در جهان شوند و باید برای رفع این مانع بكوشند.

هاشمی رفسنجانی ایجاد اشتغال را وظیفه و برنامه دولت هر كشوری دانست و با توجه به نقش تعاملات پولی بین‌المللی در رونق مبادلات تجاری و اقتصادی و به تبع آن تولید و ایجاد اشتغال، گفت: الان كه فصل اجرای توافقات بین‌المللی است، می‌بینیم كه آمریكا تمام روابط جهانی را به دلار خویش گره زده و دادگاه‌های آمریكا نیز مثل عهد قدیم، تحت تأثیر حرف‌های دیگران، رأی می‌دهند.

وی با بیان این جمله كه «مردم ایران صبور هستند»، به مقاطع گوناگون از انقلاب و دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه پس از آن پرداخت و گفت: صلاح چند كشور بزرگ، از جمله آمریكا و اتحادیه اروپا نیست كه در راه اجرای توافقات خویش مانع‌تراشی كنند.

** به آمریكا می گوییم كه باید برای اجرای توافقات خودشان جدّی‌تر باشند
خانم كریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیك هم در این دیدار با معرفی هیأت همراه كه همگی از نمایندگان سنا هستند، به سوابق روابط دو كشور اشاره و تأكید كرد: در مقطع فعلی گسترش روابط در همه زمینه‌ها ضروری است و ما در جریان دیدارهای خود برای گسترش همكاری‌های دارویی، پزشكی و فضایی تأكید داشتیم و داریم.

رئیس مجلس سنای بلژیك با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و دیدارهایی كه در ایران داشته است، مبارزه با تروریست را یكی از اهداف سفر خویش خواند و گفت: می‌دانید كه بلژیك اخیراً هدف یكی از اقدامات تروریست‌ها بود كه جوانان ما را جذب می‌كنند و آموزش می‌دهند.

وی با ابراز رضایت از سفر به چند شهر مهم ایران، از جمله اصفهان، كاشان و قم، گفت: در این سفرها دیدم كه ایران چه ظرفیت‌های خوبی برای همكاری‌های فرهنگی دارد و كشور متبوع من با مردم خونگرم و آرام، مایل به توسعه همكاری با كشور ایران است.

خانم كریستین دوفرین جدیت در اجرای توافقات بین‌‌المللی را شرط اعتبار آنها و كشورهای امضا كننده دانست و گفت: براساس روابطی كه با آمریكا داریم، حتماً به آنها خواهیم گفت كه باید برای اجرای توافقات خودشان جدّی‌تر باشند.

رئیس سنای بلژیك افزود: نباید به این دلخوش باشیم كه برجام بر روی كاغذ نوشته شده، بلكه باید شاهد توافقات عملی باشیم و دولت بلژیك تلاش می‌كند كه به صورت عملی موانع را بردارد.

وی خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: همه می‌دانند شما از فرزانگان ایران هستید، و باید در چارچوب همكاری‌های بین‌المللی و دو جانبه برای عملیاتی شدن توافقات برجام تلاش كنیم.
نظرات بینندگان
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
... عمل کرد داد گاه امریکا را می بیند اعمال خودش و ..هایش را نمی بیند ??!?