۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۹

شاهان افغانستان روی تمبرها +تصاویر

یکی از موضوعاتی که در تمبرهای پستی زیاد به چشم می‌خورد تصاویر شاهان و حاکمان افغانستان در دوره‌های مختلف است.
کد خبر : ۲۹۶۳۴۷

صراط: از سال 1871 که اولین تمبر در افغانستان منتشر شد تا سال 1937 تمبرهای این کشور فاقد تصویر اشخاص بود و فقط بناهای تاریخی و مذهبی و نشانه‌های ملی کشور بر روی تمبرها  چاپ می‌شد.

به گزارش فارس، «بصیر احمد حسین‌زاده» نوشت: در سال 1937 و در زمان «ظاهرخان» بود که برای اولین بار تصویر «نادرخان» بر روی تمبرهای پستی به چاپ رسید.

اولین تمبر با تصویر نادرخان به مناسبت نوزدهمین سال استقلال افغانستان، منتشر شد و یک سال بعد تصویر دیگری از نادرخان به مناسبت بیستمین سال استقلال منتشر شد و تا پایان حکومت ظاهر شاه در 12 قطعه تمبر از تصویر نادرخان استفاده شد.

در سال 1939 تعدادی تمبر پستی در 24 قطعه منتشر شد و برای اولین بار بر روی دو قطعه از این تمبرها از تصویر ظاهر شاه جوان استفاده شد.

این دو قطعه تمبر 1 و 2 افغانی ارزش داشت و تصویر شاه جوان بدون هیچ گونه توضیح به چاپ رسیده بود.

شاهان افغانستان روی تمبرها +تصاویر

در سال 1951 تعداد دیگری تمبر در 17 قطعه به چاپ رسید که در 4 قطعه آن تصویر ظاهر شاه با چهره‌ای متفاوت که لباس نظامی بر تن دارد دیده می‌شد.

در همین سال به مناسبت هفتاد و ششمین  سالروز جهانی پستی (یو.پی.یو) تعدادی تمبر در 3 قطعه به قیمت‌های 35 و 125 افغانی منتشر شد که در این تمبرها از تصویر نقاشی شده «امیرشیرعلی‌خان» استفاده شد.

شاهان افغانستان روی تمبرها +تصاویر

یک سال بعد یک قطعه تمبر یادگاری در ابعاد 108در 80 میلیمتر منتشر شد که در این تمبر چهره «میروس خان» از شاهان گذشته افغانستان نقاشی شده بود.

تا پایان حکومت ظاهر شاه، به مناسبت‌های مختلف تصویر شاه در تمبرهای پستی به چاپ می‌رسید که در یک مناسبت تصویر نقاشی شده‌ای از وی در کنار همسرش در تمبر پستی دیده می‌شود.

با سقوط حکومت ظاهر شاه و آغاز ریاست جمهوری «داوود خان»، انتشار تمبر پستی این کشور وارد مرحله دیگری شد و با پیشرفت صنعت چاپ، بیشتر تمبرهای این دوره در رنگ‌های متنوع به چاپ رسید که در اکثر تمبرهای منتشر شده از تصویر داوود خان استفاده شده است.

شاهان افغانستان روی تمبرها +تصاویر

اولین تمبر پستی زمان داوود خان در 7 قطعه با یک نوع تصویر از داوود خان ولی با قیمت‌های متفاوت در سال 1947 منتشر شد و به دنبال آن چند ماه بعد یک تمبر یادگاری به ارزش 50 افغانی که گرانترین تمبر افغانی منتشره در آن زمان بود، با تصویری از داوود خان که او را با لباس نظامی نشان می‌داد، منتشر شد.

در همین سال به مناسبت اولین سالگرد جمهوری افغانستان 2 قطعه تمبر دیگر به ارزش 12 افغانی منتشر شد که در کنار آن یک «شیت» از این تمبرها که بی‌دندانه بود نیز انتشار یافت که در هر 2 نوع آن از تصویر داوود خان استفاده شد.

در سال 1977 خورشیدی و در آخرین سال حکومت داوودخان یک سری تمبر یادگاری به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری داوود خان در رنگ‌های مختلف با دندانه و بی دندانه منتشر شد که در تمامی این تمبرها داوودخان در حال سخنرانی در جلسه پارلمان دیده می‌شد و در یکی از تمبرها داوودخان در حال امضاء قانون اساسی افغانستان دیده می‌شد.

در زمان داوود خان همچنین یک تمبر با تصویر نقاشی شده وزیر «محمداکبرخان» از شاهان پیشین افغانستان منتشر شد.

در واپسین روزهای حکومت داوودخان یک تمبر دیگر باز هم به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد که داوودخان را در میان نمایندگان پارلمان نشان می‌داد.

در سال 1978 حزب دموکراتیک خلق به رهبری «نور محمد ترکی» در افغانستان به قدرت رسید و انتشار تمبر پستی وارد مرحله تازه‌ای شد.

«تره کی» که خود را از صاحب نظران مارکسیسم قلمداد می‌کرد تصویر خود را در کنار بنیان گذاران این مکتب در کنار «مارکس»، «انگلس» و «لنین» به چاپ رساند و هنوز مدت زیادی از عمر حکومت تره کی نگذشته بود که یک تمبر با عنوان «رفیق نور محمد تره کی موسس حزب دموکراتیک خلق افغانستان» به ارزش 12 افغانی به چاپ رسید.

چند ماه بعد تمبر دیگری منتشر شد که تعدادی از افراد نظامی که سوار بر یک تانک نظامی بودند را نشان می‌داد و در سمت چپ این تمبر تصویری از نور محمد تره کی به چاپ رسیده بود.

چند روز بعد به مناسبت انتشار روزنامه «خلق» تمبری به ارزش 2 افغانی منتشر شد که در این تمبر تصویر نقاشی شده نور محمد تره کی را در دفتر نشریه خلق در حال مطالعه نشان می‌داد.

به فاصله کوتاهی باز هم تمبری مشابه با تصویر تمبر قبلی به مناسبت «حمایت انقلاب ثور از کارگران» منتشر شد.

در میان کشمکش‌های سیاسی میان اعضای حکومت، نورمحمد تره کی به قتل رسید و «حفیظ الله امین» جانشین وی شد.

حفیظ الله امین بعد از اینکه به قدرت رسید، اعلام کرد که تره کی فردی جاه طلب بوده که «آرمان‌های طبقه کارگر را زیر پا گذاشته بود» و از آنجایی که امین حکومت خود را برخاسته از میان طبقه کارگر و دهقانان جامعه افغانستان می‌دانست، اداره پست افغانستان از چاپ تصاویر سران حکومتی بر روی تمبرهای پستی خوداری کرد و چاپ تصاویر سران حکومت در تمبر پستی ممنوع  شد و این سیاست در طول دوران حکومت‌های «ببرک کارمل» و «نجیب الله» نیز اجرا شد و هیچ تصویری از آنها نیز منتشر نشد.

در زمان حکومت مجاهدین بعد از کشته شدن «احمد شاه مسعود» یک تمبر به قیمت 14000 افغانی منتشر شد.

دلیل قیمت بالای این تمبر سقوط قیمت پول افغانستان در آن زمان بود که در دوران «حامد کرزی» 3 صفر آن حذف شد.

با روی کار آمدن حکومت حامد کرزی انتشار تمبر پستی افغانستان وارد مرحله نوینی شد و در چندین مناسبت از تصویر حامد کرزی در تمبرهای پستی استفاده شد.