۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

تنش میان یونان و تركیه بالا گرفت

رسانه ها گزارش دادند: تنش میان آتن و آنكارا در پی ورود كشتی نیروی دریایی تركیه به مرزهای آبی یونان بالا گرفت.
کد خبر : ۲۹۶۵۲۱
صراط: كشتی نیروی دریایی تركیه با ورود به مرزهای آبی یونان، درصدد دستگیری یك ماهیگیر یونانی در سواحل جزیره 'اونیسیوس' یونان بود.

به گزارش ایرنا، ماهیگیر یونانی به خدمه كشتی نیروی دریایی تركیه، گفت كه در ساحل جزیره' اونیسیوس' یونان در حال ماهیگیری است اما نیروهای تركیه با طرح اتهام ورود به مرزهای آبی تركیه، او را تهدید به دستگیری كردند.

نیروی دریایی یونان با اعزام سریع دو كشتی جنگی و پس از حدود سه ساعت گفت و گو با خدمه كشتی نیروی دریایی تركیه، آنها را قانع كردند كه ساحل جزیره یونانی را ترك كنند.

همزمان با مذاكره خدمه دو كشتی جنگی یونان با كشتی نیروی دریایی تركیه، یك هواپیمای نیروی هوایی تركیه وارد آسمان جزیره اونیسیوس شد و در حالی كه در ارتفاع بسیار نزدیك به سطح زمین پرواز می كرد، از كشتی های یونانی می خواهد كه منطقه را ترك كنند اما نیروهای یونانی نه تنها منطقه را ترك نكردند، بلكه كشتی تُرك را وادار به خروج از ساحل این جزیره كردند.

وزارت دفاع یونان با هشدار به تركیه اعلام كرد كه نیروی هوایی تركیه 30 بار حریم هوایی یونان بویژه در محدوده جزیره اونیسیوس را نقض كرده كه با اقدام به موقع جنگنده های نیروی هوایی یونان از منطقه خارج شدند.

وزارت دفاع یونان همچنین یادآور شد كه نیروی دریایی و هوایی این كشور در كمال هوشیاری و آماده باش كامل، تحركات ارتش تركیه را زیر نظر دارد و به موقع اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
یونان با متهم كردن تركیه به تنش آفرینی درمنطقه اعلام كرده كه این تحركات آن هم در زمانی كه یونانی ها در حال برگزاری عید پاك مسیحی هستند، اقدامی نادرست و نقض قوانین بین المللی توسط تركیه است.

وزارت دفاع یونان با اشاره به این كه تركیه باید از نقض قوانین بین المللی و حریم هوایی و دریایی یونان دست بردارد، اعلام كرده است كه نیروهای مسلح یونان برای دفاع از حریم هوایی، دریایی، زمینی و حفظ كامل تمامیت ارضی این كشور در آمادگی كامل بسر می برند.