۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶

پشت پرده بنزین دونرخی

دولت سال گذشته با حذف سهمیه سوخت از خرداد ماه اقدام به حذف بنزین سهمیه ای کرد و نرخ 1000 تومان را برای بنزین معمولی در نظر گرفت شاهد تک نرخی شدن بنزین باشیم اما در حالی که کمتر از یک سال از پیاده سازی نظام بنزین تک نرخی می گذرد مجلس طرحی را تصویب کرده که باز هم بنزین را دو نرخی می کند، دلیل تصویب این طرح چیست و آیا باز هم بنزین دو نرخی خواهد شد؟
کد خبر : ۲۹۶۵۵۱
صراط: طبق مصوبه مجلس، در صورتی که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه یا مازاد بر سهمیه تعیین شده از سوی دولت (سهمیه پایه) سوخت گیری کند، قیمت سوخت تحویلی بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون همه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت گاز و دوگانه سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ عرضه هر گونه سوخت به همه وسایل نقلیه فقط با استفاده از کارت سوخت ممکن باشد.

در این راستا بیژن زنگنه، وزیرنفت با اعلام مخالفت خود با بنزین دو نرخی، اعلام کرد که دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می آورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست.

زنگنه اما این را هم گفته که اگر مجلس این موضوع را تصویب کند دولت ملزم به اجرای آن است.
 اما در حالی که از مصوبه مجلس چنین برداشت شد که دولت باید بنزین را تک نرخی کند، اظهارات برخی نمایندگان مجلس چنین چیزی را تایید نمی کند.

*دولت درباره بنزین دو نرخی تصمیم می گیرد
در این راستا محمد سعید انصاری،نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مخالف دو نرخی شدن است گفت: با توجه به اینکه اجرای قانون در اختیار دولت است و دولت هم مخالف آن است لذا دولت می‌تواند نسبت به دو نرخی یا تک‌نرخی بودن تصمیم گیری کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مصوبه نباید تصویب می‌شد و همان روال تک نرخی باقی می‌ماند، خاطرنشان کرد: ر جلسه کمیسیون انرژی مصوب کردیم که فقط کارت سوخت باقی بماند بیشتر، کمتر و چند نرخی شدن اصلا نه هدفمان بود و نه تصویب کردیم، بعد از مصوبه کمیسیون، در تلفیق هم خوشبختانه مشکلی وجود نداشت تا این که در صحن علنی مجلس یکی از نمایندگان پیشنهادی را مطرح کرد که براساس آن قیمت بنزین چند نرخی می‌شد اما نهایتا مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی اشکال اولیه تا حدود زیادی برطرف شد.

*سامانه سوخت حفظ شود
 از سوی دیگر قاسم خورشیدی، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفته که  مصوبه مجلس به معنای دو نرخی شدن قیمت بنزین نیست و فقط به مدیریت مصرف سوخت و حفظ سامانه هوشمند سوخت درست همانند گازوئیل کمک می‌کند.

این مقام مسوول با بیان اینکه از نظر ما سامانه هوشمند باید حفظ شود، گفته که رای بنزین  پیشنهاد ما به این صورت بوده که بوده چنانچه  افراد از کارت هوشمند شخصی استفاده کردند، با قیمت هزار تومان بدون سهمیه‌بندی و بدون محدودیت سوخت دریافت کنند و در غیر این صورت اگر به هر علت قصد داشته باشند از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند قیمت بالاتری بپردازند مانند کاری که در مورد گازوییل انجام می شود.

در این باره سید حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی با بیان اینکه  اگر این مصوبه مجلس در زمینه دو نرخی شدن بنزین در راستای آزادسازی نرخ سوخت باشد، صد درصد با دو نرخی شدن موافقم، گفت:به اعتقاد من دولت باید مقداری سوخت را با کارت سوخت با نرخ فعلی ارائه دهد و بیش از سهمیه را با قیمت آزاد ارائه دهد مانند آنچه در مورد گازوییل شاهد هستیم  به عبارت دیگر اگر هدف مجلس آزاد سازی نرخ باشد این اقدام درست است.

وی با اشاره به اینکه با قیمت فعلی نفت دولت می تواند در راستای آزادسازی قیمت بنزین گام بردارد، اظهار کرد: اکنون قیمت هر لیتر بنزین به صورت آزاد با احتساب هزینه حمل و نقل حدود 1100- 1200 تومان است و با توجه به اینکه اکثر مایحتاج مردم با نرخ دلار آزاد محاسبه می شود سوخت نیز می تواند آزاد شود.

عضو هیات‌ هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه قیمت بنزین سوپر باید آزاد شود، خاطرنشان کرد:اکنون در بین فراورده های نفتی قیمت گازوییل با نرخ آزاد فاصله دارد که با برنامه های اجرا شده در زمینه اختصاص سوخت بر اساس پیمایش و حذف سهمیه کامیون هایی که پیمایش ندارند از تا حدودی از قاچاق و بی نظمی جلوگیری شده است و اکنون با توجه به فاصله قیمت فعلی گازوییل با قیمت آزاد آن امکان آزاد سازی وجود ندارد.

باید دید در چنین شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته و قیمت بنزین در داخل کشور به فوب خلیج فارس نزدیک شده آیا دولت برای آزاد سازی قیمت بنزین گام بر می دارد یا همانطور که اعلام شده هدف از این مصوبه فقط حفظ  سامانه هوشمند سوخت بوده است؟
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز