۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

۱۰ درصد دکل‌های حفاری ایران بیکار شدند

یک مقام مسئول با اشاره به سقوط کرایه دکل‌های حفاری نفت و گاز از بیکار شدن ۱۰ درصد دکل‌های حفاری کشور خبر داد و گفت: چینی‌ها با قیمت شکنی برنده مناقصات حفاری می‌شوند.
کد خبر : ۲۹۶۷۰۴
یک مقام مسئول با اشاره به سقوط کرایه دکل‌های حفاری نفت و گاز از بیکار شدن ۱۰ درصد دکل‌های حفاری کشور خبر داد و گفت: چینی‌ها با قیمت شکنی برنده مناقصات حفاری می‌شوند.

به گزارش مهر، محمد ایروانی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام منجر به کاهش شدید قیمت خدمات حفاری، نرخ روزانه اجاره دکل‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز در سطح بازار جهانی شده است، گفت: صنعت نفت ایران هم از گزند چالش‌های کاهش قیمت جهانی نفت خام در امان نمانده و هزینه‌های خدمات حفاری در داخل کشور به شدت کاهش یافته است.

رئیس انجمن صنعت حفاری ایران با اعلام اینکه با کاهش قیمت جهانی نفت خام، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اقدام به تعدیل و اخراج نیرو کرده‌اند، تصریح کرد: هم‌اکنون بهترین فرصت برای جذب کارشناسان و متخصصان شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت جهان توسط شرکت‌های ایرانی فرا رسیده و باید از این فرصت برای جذب متخصصان خارجی در صنعت نفت کشور استفاده کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰ میلیارد دلار مناقصات جدید به منظور حفظ و نگهداشت تولید، توسعه میادین نفت و گاز در سطح ایران برگزار شود، اظهار داشت: برگزاری مناقصات فرصتی برای شرکت‌های حفاری ایرانی خواهد بود که سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.

ایروانی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون با کاهش قیمت جهانی طلای سیاه، هزینه کرایه دکل‌های حفاری خشکی از ۳۰ هزار دلار در روز به حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار کاهش یافته است، بیان کرد: علاوه بر این، هزینه‌های خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز به شدت کاهش شده است.

رئیس انجمن صنعت حفاری ایران با بیان اینکه با سقوط آزاد قیمت نفت در بازار جهانی در اکثر کشورهای نفت‌خیز، تعداد دکل‌های حفاری فعال هم به شدت کاهش نشان می دهد، تاکید کرد: از این رو اخیراً برخی شرکت‌های چینی موفق شده‌اند در مناقصات حفاری ایران برنده شوند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های چینی در مناقصات جدید حفاری قیمت‌های بسیار پایینی را از ترس بیکار نشدن دکل‌های حفاری خود ارائه می‌کنند، یادآور شد: از این رو در مناقصات حفاری فاز ۱۴ پارس جنوبی، یک شرکت چینی موفق شد با ارائه قیمت بسیار پایین، یک دکل سنگاپوری را در پروژه حفاری این میدان مشترک گازی مشغول به کار کند.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه با فروکش‌ کردن فشار تحریم‌های بین‌المللی، هزینه‌های جانبی حفاری هم در کشور کاهش یافته است، گفت: تا پیش از لغو تحریم‌ها، ۱۰ درصد از هزینه‌های نقل و انتقال پول به حساب بانک‌های آسیایی به ویژه بانک‌هایی از کره جنوبی و چین واریز می‌شد که در حال حاضر با فروکش کردن آثار تحریم، در انجام این هزینه‌ها صرفه‌جویی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به امضای چندین تفاهمنامه محرمانگی توسعه میادین نفت و گاز ایران بین شرکت ملی نفت و شرکت‌های خارجی، تصریح کرد: همزمان با بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی جهان به ایران، شرکت‌های بخش خصوصی هم باید با افزایش بهره‌وری، ارتقای تکنولوژی و کاهش هزینه‌های تولید، امکان رقابت را با رقبای خارجی خود پیدا کنند.

ایروانی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص نرخ دکل‌های بیکار حفاری نفت و گاز ایران، توضیح داد: هم‌اکنون حدود ۱۲۰ دکل حفاری خشکی و دریایی در سطح صنعت نفت وجود دارد که از این تعداد ۱۰ درصد دکل‌ها یعنی معادل ۱۰ تا ۱۲ دستگاه دکل حفاری ایرانی بیکار شده‌اند.

رئیس انجمن صنعت حفاری ایران با یادآوری اینکه با اجرای طرح‌های جدید توسعه‌ای صنعت نفت، پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری دکل‌های حفاری نفت و گاز ایران به حداقل کاهش یابد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در خلیج‌فارس، ایران ۳۵ دستگاه دکل حفاری در اختیار دارد که از این تعداد تنها مالکیت ۱۶ دستگاه در اختیار شرکت‌های ایرانی بوده و مابقی دکل‌ها اجاره‌ای هستند.

برچسب ها: دکل حفاری چین صراط
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز