۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷

واکنش رسمی بانک مرکزی به وام ۱۰ میلیونی ازدواج

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی به مصوبه مجلس برای افزایش وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان واکنش نشان داد و گفت: شاید ۲۰ تا ۲۵ درصد منابع قرض الحسنه بانک‌ها به کارکنان‌شان اختصاص یافته باشد.
کد خبر : ۲۹۶۹۳۳
صراط: مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی به مصوبه مجلس برای افزایش وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان واکنش نشان داد و گفت: شاید ۲۰ تا ۲۵ درصد منابع قرض الحسنه بانک‌ها به کارکنان‌شان اختصاص یافته باشد.

به گزارش مهر، سید علی اصغر میرمحمد صادقی امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی در خصوص روند پرداخت تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج گفت: بانک مرکزی قطعا حداکثر تلاش خود را برای اجرای قانون جدید مجلس برای پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج انجام می دهد و هر چه قانونگذار ابلاغ کند، نظام بانکی مکلف به اجرای آن است.  

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: ما بارها در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس حضور یافته‌ایم و عملکرد سپرده‌ای قرض الحسنه را ارائه و اعلام کرده‌ایم که در حاضر با کمبود منابع در این بخش مواجه هستیم. اینکه می‌گویند بانک مرکزی در این بخش انفعالی عمل کرده، این چنین نیست.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: در تیرماه سال ۹۳ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند که سقف آن را به ۴۰۰ هزار نفر رساندیم و قصد داشتیم در اولین جلسه شورای پول و اعتبار در سال‌جاری موافقت این شورا برای افزایش وام از ۳ به ۵ میلیون تومان را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه صرف نگاه آمار برای دوستان وجود منبع نیست، مانده سپرده قرض الحسنه را در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مقابل این رقم، ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است. نسبت تسهیلات قرض الحسنه به سپرده ها در این بخش در کلیه بانک‌ها ۱۱۱ درصد است، این در حالی است که این سپرده ها ۱۰ درصد نیز مشمول سپرده در نزد بانک مرکزی می‌شوند، بنابراین عملکرد بانک‌ها در این بخش باید ۹۰ درصد باشد. در عین حال در برخی بانک‌ها خصوصی این نسبت به ۱۳۰ درصد هم می رسد.

میرمحمد صادقی افزود: در این سال‌ها ۷ میلیون و ۶۱۱ هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برخوردار شده اند و ۲۰.۵ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در بخش ازدواج پرداخت شده است، همچنین طی یک ماهه ابتدای امسال ۲۹ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کرده اند.

وی در انتقاد به تکالیف متعدد مجلس درباره وام قرض الحسنه ازدواج گفت: آنها موجودی‌های یارانه ای بانک‌ها را در نظر می گیرند در حالی که این یارانه‌ها می آیند و می‌روند، بنابراین استناد به آمار کردن گویای این مطلب نیست که بانک‌ها توانایی پرداخت چنین وام‌هایی را دارند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در حال حاضر ۴۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند و ۸۰۰ هزار نفر نیز تا پایان سال به این لیست اضافه خواهند شد، بنابراین یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج خواهند بود که اگر مبلغ وام دریافتی آنها را ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول برای اجرای این برنامه مورد نیاز است، این در حالی است که کل موجودی هر سال ما در این بخش ۵ هزار میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه بانک‌ها منابع قرض الحسنه را به کارکنان‌شان اختصاص می‌دهند، گفت: مصوبه ای در این خصوص نداریم که بانک‌ها در پرداخت وام به کارکنان‌شان در این بخش ممنوع باشند اما بارها به آنها ابلاغ کرده ایم که از منابع قرض الحسنه به کارکنان‌شان تسهیلات ندهند و شاید ۲۰ تا ۲۵ درصد منابع قرض الحسنه بانک‌ها به کارکنان‌شان اختصاص یافته باشد.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی  تصریح کرد: در حال حاضر هجمه هایی به نظام بانکی وارد می‌شود. اینکه بیان می‌کنند بانک‌ها به کارکنان‌شان از این محل وام می‌پردازد احساس بدبینی در خیرین که در این حساب‌ها سپرده گذاری می‌کنند، ایجاد و باعث می‌شود که آنها از قرار دادن پول‌های خود در قرض الحسنه امتناع کنند، بنابراین این هجمه ها کمی بی انصافی نسبت به نظام بانکی است.

وی خاطرنشان کرد: ما مصوبه و قانون مربوط به افزایش وام ازدواج را اجرا می‌کنیم اما مطمئنا با اجرای این قانون، صف دریافت وام ازدواج طولانی تر خواهد شد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
گیریم که 20 تا 25 درصد درست باشد(امیدوارم). مگر 20 تا 25 درصد ملت کارکنان بانک هستند که 20 تا 25 درصد وام های قرض الحسنه به آنها تعلق گید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
از بانکها ما مظلوم تر تو عالم نداریم.طفلیا.آخه چرا اینقد به بانکها و کارمندان ضعیف و مستضعفشون ظلم میکنی.بترسید از قهر خدا.این زوج های جوون چی میخوان از این بانکها.اونقد اختلاس شده که دیگه چیزی نمونده.یکم درک و رحم و مروتم چیز خوبیه.