۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
در دیدار معلمان نمونه کشوری:

لاریجانی: اقتصاد ما زاینده نیست

رئیس مجلس با تأکید رعایت لزوم ادب در جامعه گفت: این افشاگری‌هایی که در کشور ما راه افتاد چپی‌ها و مارکسیست‌ها از اوایل انقلاب در کشور راه انداختند.
کد خبر : ۲۹۶۹۷۴
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار معلمان نمونه کشوری که در تالار مشروطه خانه ملت برگزار شد، خطاب به معلمان، اظهار داشت: با تمام مشکلاتی که در شغل معلمی وجود دارد یک خوشحالی در این شغل است که سبب می‌شود که معلمان سختی‌ها را تحمل کنند. وقتی انسانی می‌بیند در این دستگاه انسانی را تربیت می‌کند و این انسان کارهای مختلف اجرایی و فرهنگی را در جامعه برعهده می‌گیرد یک لذتی به انسان دست می‌دهد که افرادی در سنین پایین تربیت کرده و اینها انسان‌های تأثیرگذاری در آینده کشور می‌شوند.

به گزارش تسنیم، وی گفت: شغل معلی در کنار سختی‌ها لذت‌هایی دارد که انسان را به سمت آن می‌کشد و آن شغل مانند عاشقی است گرچه سخت است، اما برای انسان لذتی به همراه دارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش جزو امور استراتژیک کشور است، گفت: دستگاه‌ها دوگونه هستند. برخی دستگاه‌ها کارهای روزآمد دارند و برخی دستگاه‌های دیگر مانند آموزش و پرورش امور درازمدت برعهده دارند، لذا باید در آموزش و پررش نگاه درازمدت حاکم باشد، بنابراین اگر مشکلاتی در این مسیر می‌بینید، اما نباید این مشکلات در اصل استراتژیک بودن و تأثیرگذاری این دستگاه تردید کنیم.

لاریجانی با اشاره به سخنان یکی از معلمان نمونه کشور درباره کمبود بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: کل بودجه حدود 220 میلیارد تومان بود که در این بین سهم آموزش و پرورش 32 میلیارد تومان است که به نسبت بودجه کل کشور سهم کمی است، اما سوال اینجاست که با این بودجه چرا این مشکلات را داریم.

وی خطاب به معلمان حاضر در جلسه تأکید کرد: مطمئن باشید در مجلس یک سپاه گسترده مدافع دارید؛ در مجلس بخشی از نمایندگان معلم هستند و در فراکسیون فرهنگیان تعداد بسیاری از نمایندگان عضوند که از معلمان و آموزش و پرورش دفاع می‌کنند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان با اشاره به علت حل نشدن مشکلات با وجود تلاش‌های بسیار، گفت: یکی از دلایلی که نمی‌توان مشکلات را حل کرد این است که کشور ما از یک اقتصاد زاینده برخوردار نیست و این یک اشکال بزرگ است البته برخی از این مشکل باید در آموزش و پرورش حل شود، چرا که کشور ما دارای اقتصاد زاینده نباشد، همه بخش‌های آن دچار گرفتاری می‌شوند و بسیاری از امور روی زمین می‌ماند.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده در کشور داریم که این پروژه‌ها تکمیل نمی‌شوند، چرا که بودجه عمرانی سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان است؛ در واقع برای اتمام این پروژه‌های عمرانی حدود 30 سال زمان می‌برد و این یعنی بعد از اینکه این پروژه‌ها به اتمام رسیده، در آن زمان تازه می‌شوند پروژه‌های عمرانی کلنگی.

وی با توجه به اینکه چرا اقتصاد ما زاینده نیست تصریح کرد: یکی از دلایل آن این است که ما در کشور یک دستگاه عریض و طویل حکومتی و اداری داریم و هر چه از مالیات و نفت و گاز به دست می‌آید باید خرج امور اداری کنیم و چیزی برای آبادانی نمی‌ماند، بنابراین باید در آموزش و پرورش افرادی را تربیت کنیم که کارآفرین باشد نه مدرک‌گرا.

رئیس مجلس  خاطرنشان کرد: وقتی ما به استان‌های مختلف می‌رویم دو گونی نامه به دست ما می‌رسد که همگی خواهان شغل اداری هستند، آن هم از سوی افرادی که تحصیل کرده‌اند و مدرک دارند، اما به دنبال کارهای اداری هستند، در حالی که ما باید نیروهایی تربیت کنیم که به جای مدرک‌گرایی کارآفرین باشند. متأسفانه دستگاه‌های آموزشی برای مدرک دادن با یکدیگر مسابقه می‌دهند، بنابراین اگر ما افراد کارآفرین تربیت نکنیم با قشری مواجه می‌شویم که مدرک می‌گیرند، اما شغل ندارند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه متأسفانه یاد نگرفته‌ایم که کار یاد بگیریم و کارآفرین باشیم، گفت: باید تلاش کنیم تا یک نظام اقتصادی کارآمد و ثروت‌زا ایجاد کنیم وگرنه به اهداف‌مان نمی‌رسیم و برای این امر نیز نیازمند افراد کارآفرین هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر دنبال سرافرازی ملی هستیم و می‌خواهیم انقلاب ما پایدار باشد باید 20 سال مجاهدت کنیم تا اقتصادی قوی و برون‌زا ایجاد کنیم که البته بخشی از این کار بر عهده شما فرهنگیان و بخشی برعهده ماست تا سازوکار آن را ایجاد کنیم.

رئیس مجلس یکی از مشکلات کشور را تمرکزگرایی اشاره کرد و گفت: ساختار قانون اساسی ما تمرکزگراست؛ براساس این قانون وزرا در برابر ملت و مجلس مسئول هستند و باید این وظایف را بگیریم و به جای دیگر بدهیم شورای نگهبان از آن ایراد می‌گیرد، چرا که مغایر قانون است، بنابراین باید ساختاری را تنظیم کنیم که بخش‌های مختلف کشور در آن قدرت مانور بیشتری داشته باشند. همچنین اقتصاد و ساختار کشور به مردم واگذار شود و تمرکزگرایی رها شود، البته در این مسیر می‌توانیم از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای این تغییر ساختار کمک بگیریم.

لاریجانی با بیان اینکه شرایط کشور در حوزه اقتصادی در حال تحول است، اظهار امیدواری کرد: که در سال جاری اوضاع اقتصادی بهتر شده و گرفتاری‌ها حل شوند.

وی تأکید کرد: البته هنوز اقتصاد زاینده‌ای نداریم و باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. 

رئیس مجلس با انتقاد از برخی رفتارها در جامعه گفت: ما یک کشور اسلامی با آرمان‌های انقلابی هستیم، اما برخی رفتارهای‌مان با دیگران شکلی از سنت‌های اسلامی نگرفته است. مودب بودن و ادب داشتن بسیار موضوع مهمی است و اگر انسان در جامعه با ادب باشد همگرایی و هم‌افزایی در جامعه افزایش می‌یابد.

لاریجانی برهمین اساس گفت: این افشاگری که در کشور ما راه افتاد چپی‌ها در کشور راه انداختند. در اوایل انقلاب مارکسیست‌ها در روزنامه‌ها شروع به افشاگری کردند، بنابراین چنین پرده دری‌هایی شد که سنت درستی نیست، چرا که خداوند ستارالعیوب است و ما هم باید حریم نگه داریم و اگر اطلاعاتی از دوستان‌مان داریم نباید آن را در جامعه مطرح کنیم، چرا که پرده دری کردن جامعه را از هم می‌پاشد. همچنین مخالف را نباید با تنازع یکی بگیریم و باید تلاش کنیم تا تعامل شکل بگیرد، چرا که ممکن است نظرات مختلفی در جامعه باشد و تحمل انسان باید بیشتر شود.

وی در پایان خطاب به معلمان گفت: مجلس تا آنجا که توانست به آموزش و پرورش درسال 95 از نظر منابع کمک کرده، اما به سال‌های بعد امیدواریم تا بتوانیم منابع بیشتری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.