۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

امضای بزرگترین قرارداد کره‌‌‌جنوبی با ایران

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن اصفهان-اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین قرارداد منعقده در این سفر، به امضا طرفین رسید.
کد خبر : ۲۹۶۹۹۸
صراط: در میان تفاهم‌نامه‌های همکاری‌ای که بین ایران و کره جنوبی در دو روز اخیر به امضا رسیده، بزرگترین آن، قرارداد مربوط به راه‌آهن اصفهان - اهواز است که اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن آن ۴.۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: صبح امروز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با حضور هیاتی از کشور کره الحاقیه تفاهم نامه ساخت راه‌آهن اصفهان-اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین قرارداد منعقده در این سفر، به امضا طرفین رسید.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، علی نورزاد با بیان این خبر گفت: برآورد اولیه ساخت این خط آهن ۴.۵ میلیارد یورو است که در این الحاقیه مقرر شد طرف کره‌ای ظرف مدت چهار ماه از روز امضای آن طراحی مفهومی، مطالعات امکان سنجی، پیشنهاد مدل تامین مالی پروژه را ارایه کند .

وی افزود: در صورت تصویب مدل تامین مالی ارایه شده، طرف کره‌ای موظف است تا ظرف مدت شش ماه طراحی پایه به کارفرما ارایه دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ادامه همکاری با هیات کره‌ای را منوط به تصویب بسته تامین منابع مالی طرح ظرف چهار مدت چهار ماه دانست و اظهار کرد: با تایید طراحی پایه، مشخصات اصلی طرح نهایی می‌شود و اسناد مناقصه در دو حوزه داخلی و بین الملل یعنی در بخش‌های ساخت و تامین کالای مورد نیاز در پروژه به منظور برگزاری مناقصه آماده خواهد شد.

نورزاد زمان لازم برای طراحی این مراحل را تا نهایی شدن قیمت قرارد از امروز، ۱۰ ماه عنوان کرد و گفت: این مراحل از سوی دو طرف در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کاهش ۴۵۰ کیلومتری فاصله ریلی بین دو استان خوزستان و اصفهان را از مزایای اصلی این پروژه اعلام کرد و گفت: افزایش قابل ملاحظه ظرفیت حمل بار و مسافر بین این دو استان و مناطق مرکزی کشور، کاهش تنگنای ظرفیتی محور جنوب و افزایش بهره‌وری کل شبکه ریلی کشور، تحت پوشش قرار دادن استان چهار محال و بختیاری( شهرستان‌های شهرکرد، بروجرد، لردگان در خط اصلی یا فرعی)، افزایش ایمنی ترابری در منطقه، جوابگویی به تقاضای روزافزون حمل و نقل صنایع مادر به ویژه فولاد در استان خوزستان و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف سوخت از جمله اهداف مطالعاتی احداث این محور است.

نورزاد با اشاره به پیشینه مطالعاتی این طرح پیش از انقلاب عنوان کرد: در گذشته این طرح به دلیل حجم بالای ابنیه فنی اجرایی نشد، اما بر اساس مطالعات قبلی در قالب مطالعات مقدماتی رفع تنگناهای ظرفیتی محور جنوب مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان یک راهکار بلند مدت رفع تنگنای ظرفیتی جنوب دارای توجیه اقتصادی شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح به صورت مشارکتی در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ دارای ردیف اعتبار است و به علت شرایط توپوگرافی خاص منطقه، مشخصات فنی و ترافیک بالای آن با مشارکت سرمایه‌گذاران کره‌ای احداث می‌شود.