۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰

آخرین اخبار از تغییر قیمت بنزین

معاون وزیر نفت از احتمال اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی برای عرضه بنزین دونرخی تا مهرماه امسال خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای افزایش دوباره قیمت بنزین در دولت وجود ندارد.
کد خبر : ۲۹۷۲۰۵
صراط: چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 95 به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن، کارت سوخت حفظ و بنزین دونرخی می شود.

به به گزارش وزارت نفت، براساس این مصوبه، قیمت بنزین برای مصارف بالاتر از سهمیه یا با استفاده از کارت جایگاه‌ داران از سوی دولت به قیمت فوب خلیج فارس (قیمت روی عرشه کشتی) و با احتساب هزینه‌های حمل و توزیع، مشخص می شود.

هر چند دولت و وزارت نفت با دونرخی کردن بنزین مخالفند اما با توجه به مصوبه مجلس، این طرح باید با طی مراحل قانونی اجرا شود. البته این امر در گرو ابلاغ مصوبه از سوی دولت است.

در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران از اجرای بنزین دونرخی تا مهرماه امسال خبر داد.

«عباس کاظمی» گفت: همچنان بر این باوریم که بهترین گزینه برای عرضه بنزین، به طور تک نرخی است و پیشنهادی برای دونرخی شدن ارائه نکردیم و در کمیسیون ها و هیات دولت از این موضع دفاع خواهیم کرد.

وی یادآوری کرد در صورت ابلاغ مصوبه از سوی دولت، بنزین دونرخی عرضه خواهد شد.

کاظمی در مورد میزان استقبال از بنزین دونرخی گفت: بر اساس تجربه، مردم به استفاده از بنزین نرخ دوم رغبت ندارند و کمتر از دو درصد مردم، مصرف‌کننده این شیوه ارائه بنزین خواهند بود.

وی درباره آثار دونرخی شدن بنزین افزود: آثار منفی این طرح را در بخش حمل و نقل شاهد خواهیم بود، چون متاسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد قیمت بنزین افزایش نمی یابد و گفت: با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، همچنان برای بنزین یارانه پرداخت می کنیم.

وی اعلام کرد بنزین برپایه قیمت فوب خلیج فارس 11 هزار و 800 ریال خریداری می شود و باید به این قیمت، ٢٣ درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک هزار ریال عوارض گمرکی هر لیتر بنزین و هزینه خطوط انتقال و توزیع در جایگاه ها را اضافه کرد که طبق این محاسبه، همچنان ایران برای بنزین یارانه می پردازد.

به گزارش ایرنا، دولت از بهار پارسال طرح سهمیه بندی بنزین را متوقف کرد و بر این اساس، بنزین تک نرخی (هر لیتر بنزین معمولی 10 هزار ریال) شد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
عبرت نیوز: قیمت بنزین طی 14 روز گذشته در خلیج فارس به کمتر از لیتری 800 تومان رسید که همین امر باعث کسب درآمد سه میلیارد و 372 هزار تومانی دولت از فروش این فرآورده در کشور شد.

آذرجزایری: در حال حاضر حدود 60 میلیون لیتر بنزین در هر روز مصرف می شود که 12 لیتر آن به صورت آزاد و با نرخ 700 تومان بفروش می رسد.


برهمین اساس با احتساب مابه التفاوت قیمت بنزین آزاد در کشور و 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس در حال حاضر دولت از فروش بنزین آزاد سود می کند.


براساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید قیمت بنزین را به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند. به عنوان مثال براساس آمار امور بین الملل شرکت ملی نفت، در تاریخ 9 تیرماه امسال هر تن بنزین در بازار خلیج فارس 842 دلار و 3 سنت بفروش رسیده که با محاسبه آن برمبنای دلار 1226 تومان، هر تن بنزین خلیج فارس یک میلیون و 32 هزار و 328 تومان به خریداران عرضه شده است.


هر تن بنزین معادل 1351 لیتر است که در اینصورت در تاریخ مذکور هر لیتر بنزین 764 تومان در اختیار خریداران قرار گرفته که اگر 90 درصد این قیمت را مورد تاکید قرار دهیم در این روز باید هر لیتر بنزین 687 تومان بفروش می رسید.