۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

سوزاندن جسم نیمه جان شهروند معلول ایرانی در انگلیس

دو افسر ديگر پليس اين كشور در ارتباط با قتل بيژن ابراهيمي شهروند ايراني در شهر بريستول اخراج شده اند.
کد خبر : ۲۹۷۲۷۱
صراط: 'هلن هاريس' و 'لينه وينتر '، افسران پليس منطقه آوون و سامرست به اين دليل اخراج شدند كه به دليل سهل انگاري شان نتوانستند مانع از كشته شدن و به آتش كشيده شدن بيژن ابراهيمي 44 ساله در سال 2013 ميلادي در برابر آپارتمانش شوند.

به گزارش 'اي پي سي سي'، اين دو كه پس از راي دادگاه بريستول در سال گذشته از اشتغال در نيروي پليس انگليس معلق شده بودند، متهم به سهل انگاري در تامين امنيت و بي توجهي به درخواستهاي كمك بيژن ابراهيمي كه دچار معلوليت جسمي بود، شده اند.

هر چند 'نيل فورد ' قاضي دادگاه بريستول، پيشتر كوتاهي 'لينه وينتر' و 'هلن هايرس' را در انجام‌ وظيفه رد و آنان را تبرئه كرده بود.

قاضي دادگاه شهر بريستول انگليس در بهمن ماه گذشته دو مامور ديگر پليس به نام هاي 'كوين دافي ' و اندرو پاسمور' كه در قتل 'بيژن ابراهيمي' شهروند ايراني مقصر شناخته شده بودند، را به زندان محكوم كرد.

دادگاه شهر بريستول در آخر آذرماه گذشته، 'كوين دافي' 52 ساله، افسر پليس و 'اندرو پاسمور' 56 ساله، افسر مددكار اجتماعي، به دليل اهمال در انجام وظيفه و سوء رفتار در ارتباط با قتل فجيع 'بيژن ابراهيمي' جوان معلول ايراني در شهر بريستول، مجرم شناخته بود.

براساس حكم صادر شده از سوي 'نيل فورد ' قاضي دادگاه بريستول، كوين دافي و اندرو پاسمور به ترتيب به ده ماه و چهار ماه زندان محكوم شده اند كه آنها حداقل بايستي نيمي از اين مدت را در زندان سپري كنند.

بيژن ابراهيمي در 20 تيرماه 1392( 14 جولاي 2013 ) در منطقه 'بريكستون'، شهر بريستول واقع در 190 كيلومتري غرب لندن، به دست گروهي از اوباش كه ' لي جيمز' و 'استفن نورلي' سردسته آنان بودند، به‌شدت ضرب و شتم و سپس به طرز وحشيانه‌اي بدن بي‌جان وي به آتش كشيده شد.

به دنبال اين واقعه، گروه مستقل رسيدگي به شكايات پليس انگليس پس از جمع‌آوري شواهد و تشكيل يك پرونده، سه مأمور پليس و يك افسر مددكار اجتماعي به نام هاي 'كوين دافي' ، 'هلن هايرس' 41 ساله، 'لينه وينتر' 37 ساله و 'اندرو پاسمور' افسر مددكار اجتماعي پليس بريستول، را رسما متهم كرد كه در كمك به مرحوم ابراهيمي كوتاهي كرده و اقدامات لازم را براي دفاع از وي به عمل نياورده‌اند. 

چهار مأمور ياد شده در دادگاه، سهل‌انگاري خود را در جلوگيري از قتل بيژن ابراهيمي، رد كرده بودند اما قاضي دادگاه در آخر آذرماه، كوين دافي و اندرو پاسمور را در اين جريان مقصر شناخت.

گروه رسيدگي به پرونده قتل بيژن ابراهيمي، تاكنون عملكرد 10 افسر و9 نفر از نيروهاي ستادي پليس را بررسي كرده و تاكنون چهار نفر از كاركنان پليس، اخراج شده و تعدادي نيز كتبا توبيخ شده اند.

'اندي مارش '، رئيس پليس منطقه آوون و سامرست گفته است: زماني كه بيژن به كمك نياز داشت، ما نتوانستيم به وي كمك كنيم و از خانواده وي كه از آن زمان تاكنون در رنج است، قلبا عذر مي خواهيم.

شماري از اهالي محله بريسلينگتون در شهر بريستول پيش از به قتل رسيدن بيژن ابراهيمي 44 ساله كه دچار معلوليت بود شايع كرده بودند كه او فساد اخلاقي دارد و به دنبال سوءاستفاده از كودكان است.
 
در پي اين شايعات، پليس بريستول ابراهيمي را بازداشت و از وي بازجويي كرد اما پس ازاينكه واهي بودن اين ادعاها مشخص شد او را آزاد كرد اما قاتلان وي، همچنان او را مظنون مي دانستند.
 
در پي تهديدهاي فراوان و پي درپي، بيژن ابراهيمي بارها به پليس زنگ زده و ابراز نگراني كرده بود اما سه افسر پليس در اين پرونده متهم شدند كه به درخواست هاي مكرر كمك از جانب مقتول پاسخ نداده اند و يك نفر ديگر هم متهم است كه به نيروهاي گشت پليس، نشاني اشتباه داده بود.
 
انتقادي كه به پليس بريستول وارد شد اين بود كه چرا درحالي كه مي دانست همسايه هاي بيژن ابراهيمي عليه او برانگيخته شده بودند، بدون هيچ محافظتي او را در محله خود رها كرد و توجهي به درخواست هاي كمك وي نكرد.
 
'كريستين آيلت' بازرس ويژه اين پرونده در دادگاه گفته بود كه كميسيون مستقل شكايات پليس بر اين باور است كه 'كوين دافي' علاقه اي به مرحوم ابراهيمي نداشته است.
 
در جلسه دادگاه همچنين مشخص شد كه بيژن ابراهيمي، 12 بار به 'كوين دافي' افسر پليس زنگ زده و درخواست كمك كرده است اما چون اين افسر از بيژن ابراهيمي خوشش نمي آمده، نداشتن وقت را بهانه كرده و به بررسي تهديدها عليه شهروند ايراني نپرداخته است.

به گفته 'كريستين آيلت '، كوين دافي فكر مي كرد كه بيژن ابراهيمي دروغ گو مي باشد و به همين علت، تهديدها عليه وي را پيگيري نكرد.

براساس گزارش هاي منتشر شده، 'كوين دافي' از 'اندرو پاسمور' درخواست كرده بود تا به منزل بيژن ابراهيمي برود و گشتي در محله بزند و با اينكه اندرو پاسمور، فقط سه يا چهار دقيقه به آنجا رفته، به دروغ گزارش داده است كه يك ساعت در محله گشت زده و موضوع مشكوكي نديده است.
 
'آندرو پاسمور' افسر مددكار اجتماعي پليس رسما متهم شده بود كه علاوه بردادن اطلاعات اشتباه به اپراتور 999 (شماره تلفن اضطراري ) در زماني كه وي در بيرون از خانه مرحوم ابراهيمي بوده، به دليل دادن اطلاعات اشتباه به دستگاه تحقيقات قتل پليس و گروه مستقل شكايات پليس، متهم به ايجاد انحراف در مسير عدالت شده است.

48 ساعت پس از نخستين تلفن درخواست كمك بيژن ابراهيمي و پس از بارها درخواست كمك، وي به قتل رسيد و پيكر نيمه جانش سوزانده شد. 

به گزارش میزان، پيش تر قاتل بيژن ابراهيمي حداقل به 18 سال و دستيارش به چهار سال حبس محكوم شده بود، حكمي كه مورد انتقاد خانواده مقتول قرار گرفت.