۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

اجاره پایگاه فضایی «بایکونور» چقدر است؟

پایگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان به عنوان یکی از مشهورترین مراکز تحقیقاتی و عملیاتی شوروی سابق، اکنون اجاره بهای سنگینی از دولت روسیه دریافت می‌کند.
کد خبر : ۲۹۷۲۷۸
صراط: وزارت اقتصاد ملی قزاقستان می‌گوید، روسیه همه ساله بیش از 200 میلیون دلار برای اجاره پایگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان پول پرداخت می‌کند.

به گزارش فارس، به گفته وزارت اقتصاد ملی قزاقستان، بر اساس قرارداد اجاره پایگاه فضایی «بایکونور» میان دولت قزاقستان و روسیه مبلغ اجاره برای استفاده از این پایگاه 115 میلیون دلار در یک سال را تشکیل می‌دهد.

همچنین روسیه علاوه بر پرداخت حق اجاره سالانه همچنین برای تعمیر و بازسازی مبلغ 85 میلیون دلار دیگر نیز به دولت آستانه پرداختی پول دارد.

چند روز قبل روسیه در پاسخ به شایعاتی در خصوص تعطیلی این پایگاه اعلام کرد که هنوز برنامه‌ای در مورد ترک این پایگاه حداقل تا سال 2030 ندارد.

پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تشکیلات پرتاب فضایی فعال در جهان است. این پایگاه رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان محسوب می‌شود.

این پایگاه به نوعی یکی از سمبل‌های قدرت شوروی سابق به حساب می‌آمد و امروزه نیز اگرچه کنترل آن در دست روس‌هاست، اما بزرگترین شناسه کشور در حال توسعه قزاقستان نیز محسوب می‌شود.