۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹

مخالفت شدید با طرح تقسیم پناهندگان

یک هفته نامه آلمانی از مخالفت شدید کشورهای شرق اروپا با تصمیم جدید کمیسیون برای تقسیم عادلانه پناهندگان و در نظر گرفتن جریمه برای کشورهایی که از پذیرش پناهجویان بر اساس این طرح اجتناب می‌کنند خبر داد.
کد خبر : ۲۹۷۳۳۵
صراط: ماه‌هاست که کمیسیون اتحادیه اروپا  به فکر اصلاح قانون پناهندگی دوبیلن اروپا است و حالا نتیجه را ارائه داده است.

به گزارش اشپیگل ، کمیسیون اروپایی روز گذشته اعلام کرد که روند سابق پیمان دوبیلن باید در اصل حفظ شود اما به یک مکانیسم منصفانه گسترش یابد. این طرح جدید کمیسیون توزیع خودکار و منصفانه پناهجویان در موارد بحران را پیش بینی کرده و برای کشورهایی که از این امر و پذیرش پناهندگان بر اساس این مکانیسم اجتناب می کنند جریمه نقدی در نظر گرفته است.

بر اساس پیمان دوبیلن اروپا پناهندگان باید در کشوری که برای اولین بار به آن وارد می شوند درخواست پناهندگی کنند که این قانون در سایه هجوم پناهندگان به اروپا فشار زیادی را بر کشورهای یونان و ایتالیا وارد کرد.

کمیسیون اروپایی بر این باور است که باید به این روند پایان داده شود. معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ما به یک سیستم عادلانه ، پایدار و قوی در این راستا نیاز داریم.

طرح جدید کمیسیون  یک مکانیسم اصلاح در تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا را مد نظر قرار می‌دهد و برای کشورهایی که نمی‌خواهند در این مکانیسم شرکت کنند پرداخت سهم همبستگی 250هزار یورو به‌ازای هر پناهنده‌ای که نمی‌پذیرند در نظر گرفته است.

حالا بزرگترین مسئله سیاسی به وجود می آید و آن اینکه برخی کشورهای  اروپای شرقی بخصوص، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی و لهستان این مکانیسم توزیع خودکار و عادلانه پناهندگان را رد می کنند.

وزیر کشور لهستان این تصمیم کمیسیون را غیر قابل قبول دانست.

همتای مجارستانی وی نیز از یک اخاذی از طرف کمیسیون اروپایی سخن گفت. وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز تاکید کرد که ارائه دادن چیزی که ما را از هم جدا می کند به هیچ کس کمکی نمی کند.

به گزارش تسنیم، البته کمیسیون اروپایی همچنان بر اجرایی کردن مکانیسم عادلانه تقسیم پناهندگان با وجود مخالفت کشورهای شرق اروپایی اصرار دارد.