۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷

صادرات 9 میلیون دلاری فرش ایرانی به امریکا

رئیس مرکز ملی فرش ایران از صادارات 9 میلیون و400 هزار دلاری فرش به امریکا، پس از رفع تحریمها خبرداد.
کد خبر : ۲۹۷۳۷۴
صراط: حمید کارگر در حاشیه بازدید از کارگاههای فرش بافی در دست ساخت شهرستان سلسله گفت:  آمریکا یکی از بزرگترین بازارهای فرش ایرانی در جهان است که در 5 سال گذشته ورود فرش ما به بازارهای این کشور ممنوع بود اما با رفع تحریم ها،، بهمن ماه پارسال 2 میلیون و 700 هزار ولار و اسفند ماه پارسال 6 میلیون و 700 هزار دلار فرش به این کشور صادر شد.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، وی بومی و محلی بودندن، نیاز کم به سرمایه مالی، ارزآوری بالا و جلوگیری از مهاجرت را از جمله شاخصه های مثبت صنعت فرش در ایران برشمرد و گفت: فرش دستباف ایران با توجه به گستردگی آن در بین اقدام ایرانی، تکیه گاه مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران آموزش، خدمات رسانی و اتصال به بازارهای جهانی از طریق نمایشگاههای داخلی و خارجی را از جمله برنامه های این مرکز برای رونق بیشتر صنعت فرش اعلام کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش ایران تمام توان خود را برای استفاده از این ظرفیت به کار خواهد گرفت.

وی گفت: براساس تفاهم امضاء با صندوق کارآفرینی، تسهیلات با نرخ سود 4درصد و بدون سقف به فرش بافان واقعی و فعال پرداخت می شود.

این تسهیلات شناور است و سهم استانها از این تسهیلات براساس توان و تعداد فرش بافان تعیین خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از قانون بیمه فرش بافان گفت:بیمه فرش بافان به علت کمبود اعتبار، در سالهای 93-94 تحقق نیافت و همه بافندگان از بیمه برخوردار نشدند .

وی افزود: در سال 95 یک هزار و 74میلیارد تومان اعتبار بیمه ای به فرشبافان اختصاص یافته است که با این رقم 500 هزار بافنده بیمه خواهند شد.

کارگر با اشاره به جایگاه فرش ایران در بازاهای جهانی گفت: فرش های لری بافت و ذهنی بافت لرستان دارای سابقه طولانی هستند و اقدامات لازم برای ثبت فرش لرستان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) انجام و پرونده آن ارسال شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این مهم تحقق یابد.

لرستان 27هزار بافنده فرش فعال فرش دارد که بر اساس آمار رسمی سالانه 11هزار مترمربع فرش تولید می کنند.