۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰

راز پیروزی‎های پیاپی پوتین در برابر آمریکا

یک روزنامۀ آمریکایی نوشت ولادیمیر پوتین روسیۀ آینده را یک امپراتوری می بیند و مهم ترین مأموریت خود را اخراج آمریکا از اروپا می داند.
کد خبر : ۲۹۹۳۶۴
صراط: شون مک فیت، در مقاله ای که دیلی بست (The Daily Beast) منتشر کرده، ضمن تأکید بر اینکه آمریکا برای شکست دادن پوتین باید قواعد بازی با او را به خوبی فراگیرد، نوشته است: «اخیراً یکی از دانشجویانم از من پرسید: چرا ایالات متحده ولادیمیر پوتین را متوقف نمی کند؟ نه این دانشجو یک دانشجوی عادی بود و نه دانشکده ای که در آن درس می خواند، دانشکده ای عادی بود. او یک نظامی بلند پایه از یک کشور دوست آمریکا بود».

به گزارش العالم، مک فیت ادامه می دهد که این تنها دانشجویی نیست که چنین پرسشی مطرح می کند، بلکه بسیاری دیگر نیز می پرسند که «چرا پوتین هرگز دم به تله نمی دهد؟» یا به عبارت دیگر چرا اقداماتش، هیچگاه، برای او دردسر یا مجازاتی به دنبال ندارد؟

5 سال پیش، نخبگان سیاسی در واشنگتن روسیه را به سخره می گرفتند اما الان هیچ کس به روسیه نمی خندد. ماه گذشتۀ میلادی، یک جنگندۀ روسی با ارتفاع پایین بر فراز یک ناوشکن آمریکایی در دریای سیاه پرواز کرد. یک جنگندۀ دیگر روسی نیز در اطراف یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی از نوع RC-135 مانور داد.
بدون تردید، پوتین "جنگ در سایه" را علیه غرب به راه انداخته و پشت سر هم در حال کسب پیروزی است؛ آن هم در حالی که آمریکایی ها هنوز نتوانسته اند اتفاقات دور و بر خود و ماهیت جنگ متفاوت پوتین را بفهمند. آمریکا برای اینکه پوتین را شکست دهد باید – به قول اندیشمند قدیمی چین (Sun Tzu) – "دشمن خود را بشناسد".

من می دانم جنگ پوتین از چه نوعی است. در کتاب های نظامی دنبال این نوع جنگ نگردید. آن را آنجا نخواهید یافت. تنها در رمان ها می توانید دربارۀ آن اطلاعات کسب کنید. رمان "جنگ در سایه" به شما خواهد گفت جنگ پوتین چگونه است. این جنگ کاملا متفاوت است. دلیل پیروزی های روس ها اینست که آن ها به خوبی "جنگ در سایه" را پیش می برند اما ما اینگونه نیستیم. اگر بخواهیم آن ها را متوقف کنیم باید این بازی را یاد بگیریم.

خلاصه آنکه ماهیت جنگ تغییر کرده است. جنگ دیگر رویارویی دو ارتش در راه کشور و حاکمان آن نیست. جنگ جدید در سایه جریان دارد. با وجود این استراتژیست های آمریکایی هنوز بر اساس جنگ های سنتی مربوط به دوران جنگ جهانی دوم رفتار می کنند. آن ها بی هدف رفتار می کنند، اما روس ها "جنگ در سایه" را پیش می برند و به همین دلیل هم پیروز می شوند.