۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
اوحدی: سعودی‌ها 3 نکته جدید را طرح کرده‌اند

واکنش مثبت سازمان حج به بیانیه عربستان/ احتمال رفع مشکل اعزام حجاج

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سعودی ها اخیرا اعلام کرده اند که حاضرند تمهیداتی را فراهم کنند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود.
کد خبر : ۲۹۹۶۶۵
صراط: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سعودی ها اخیرا اعلام کرده اند که حاضرند تمهیداتی را فراهم کنند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت به انتشار بیانیه اخیر وزارت حج و عمره عربستان اشاره کرد و گفت: سه موضوعی که سعودی ها در این بیانیه به آن اشاره کردند، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات اخیر به آنها پرداخته شده باشد. 
 
وی افزود: ما با طرف سعودی  بیش از 20 ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در سه صفحه و 11 بند به  آنها ارائه شد. امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ می داد. 
 
رئیس سازمان حج بیان کرد: سعودی ها در این بیانیه به موضوع صدور ویزای الکترونیکی برای حجاج اشاره داشتند همچنین عنوان کردند که ما در خصوص انتقال حجاج پیشنهادی داده ایم که مغایر با قوانین بین المللی صنعت هوانوردی است که خواسته ها ما در خصوص پروازها همان چیزی است که در سال های گذشته انجام می گرفته و بهره مندی زائران از خدمات پروازی کشور حق مسلم آنان است. 
 
وی افزود: البته در این بیانیه به درستی آمده که ما این تفاهم نامه را امضا نکردیم، ما اعتقاد داریم همانطور که عربستان اعلام می کند که حج از روابط سیاسی جداست لذا شرایط مذاکره و تفاهم نامه ای که بخواهد به امضا برسد باید همانند سال های گذشته باشد و به دلیل اینکه شروط ما در تفاهم نامه لحاظ نشد از امضای آن امتناع کردیم. 

رئیس سازمان حج و زیارت به دیدار اخیر با مراجع عظام تقلید اشاره کرد و گفت: مراجع عظام تقلید نیز بر دو موضوع و دغدغه مهم تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ عزت، حرمت و کرامت زائران تأکید دارند. 
 
 اوحدی با بیان مطلب که طرف سعودی بر نظم زائران ایرانی اذعان دارند، گفت:  علی رغم این دیدگاه چه دلیلی دارد که سعودی ها بخواهند برای زائران ما محدودیت قائل شوند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری فاجعه منا، حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و رفتار دو پلیس فاسد در فرودگاه جده، تاکید کرد: این امری کاملا منطقی است که ما با توجه به دغدغه مردم و زائران از طرف سعودی بخواهیم که در خصوص تأمین امنیت حجاج به ما تضمین دهد در حالی که ما نیز 20 راهکار خود را در این خصوص به صورت مکتوب و ترجمه شده به زبان عربی به آنها ارائه کردیم و لازم می دانیم این راهکارها که نتیجه ساعت ها جلسات کارگروه های تخصصی و نشست با هیئت های علمی است، به تفاهم نامه حج ضمیمه شود. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت حفظ حرمت، کرامت و عزت زائران ایرانی را دغدغه جدی این سازمان و نظام دانست و گفت: سال های گذشته شاهد برخی رفتارها و برخوردهای غیرمتعارف با زائران ایرانی در فرودگاه های عربستان بوده ایم ما در مذاکرات از سعودی ها خواستیم که  به شکل مکتوب به ما این اطمینان را بدهند که دیگر شاهد چنین رفتارهایی در مبادی ورودی آن کشور نباشیم. 
 
اوحدی با بیان این مطلب که سازمان حج و زیارت  اقدام به انتشار بیانیه ای در خصوص حج تمتع سال جاری کرد، توضیح داد: ما در این بیانیه به صورت صریح و شفاف خواسته های خود را اعلام کردیم. اگر عربستان اراده ای برای پذیرش حجاج ایرانی دارد، به صورت صادقانه و شفاف اعلام کند که کدام بند از خواسته های ما قابل نقد است. 
 
وی بیان کرد: اگر بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با جدیت پیگیر حج هستیم به دلیل آن است که حج فریضه و واجب شرعی است و حقی است که خداوند به زائران عطا کرده و نمی خواهیم براحتی این حق از آنان سلب شود البته تاکید می کنیم که اقامه آن ملزم به حفظ عزت و کرامت زائران و تأمین امنیت آنان است. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اجرای عملیات حج هم اکنون وارد محدوده زمانی قرمز شده است، اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در خانواده حج و زیارت وجود دارد اما اگر اراده جدی در عربستان برای پذیرش زائران ایرانی وجود دارد، باید طی روزهای آینده مشخص شود تا کمیته های ما هر چه زودتر بتوانند برای امضای قراردادهای مسکن، تدارکات و حمل و نقل عازم عربستان شوند. 
 
اوحدی در ادامه گفت: اخیرا وزارت حج عربستان اعلام کرده که حاضر است تمهیداتی فراهم کند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود که این اقدامی مثبت و البته حق مسلم زائران و نتیجه پیگیری های انجام شده بوده است. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت در خاتمه اطمینان داد که قطعا سازمان حج و زیارت تفاهم نامه ای را که در آن عزت و کرامت و حرمت زائران حفظ نشود و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد را امضا نخواهد کرد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲۳
۱
با سلام اخر به چه قیمتی اینقدر اصرار بر انجام فریضه حج امسال را دارید مراجع فرمودند این کار امسال انجام نشود چرا بازهم اصرار به این موضوع از طرف سازمان حج رو مشاهده میکنیم لااقل بخاطر جنایت سال گذشته که حدود 500نفر از زائران عزیزمون رو از دست دادیم امسال اعزام نداشته باشید وقتی اینقدر اصرار از سازمان حج به اعزام زائران ایرانی در سال جاری میبینیم این شائبه در ذهن بوجود میاد که نکند خدای نکرده برای سازمان حج از اعزام زائران به هر قیمتی منفعت ......... امسال رو رها کنید
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا دوستان این مسله رو دارن اینجوری تحلیل مکنن ....حج ی فریضه سیاسی اجتماعی محسوب میشه علاوه بر عبادی ان ک دستور صریح قران هست بدست کسی نیس ک خاسته باشه انرو لغو کند .... سعودیها هم نرفتن مارو میخان ک مرسام براِِیت از مشرکین انجام نشه ولی این هنر وزارت خارجه رو نشون میده ک اینقد اونارو جسور کردن والا با یک مدیریت میشد اونارو تو مشت داشته باشیم
نازی جووووووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲۰
۱
مدیونی فکر کنی بخاطر سودشه!!
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۵
۹
با سلام : این دولت برای منفعت تن به هر ... میدهد . چیزی شبیه مذاکر ت هسته ای. حالا ببینیم امسال چند نفر کشته میشن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اخه آی کیو چه ربطی به دولت داره !!!!! .....ها خبر دار وایسادن منتظر رفتن به حجند!!! باید پولوشون رو تو حلقوم اعراب جاهل برزین ! بعد برسه به دست داعش وحشی و درنده تا جوان مملکت رو بکشه !!!! اگه کسی ..... داشته باشه هرچند مشکل هم رد بشه نمیره حج ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دقیقا!!!!و الا سازمان حج و زیارت باید تعطیل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۵
۲
سال گذشته 500 نفر از زائرین بیت الله الحرام در فاجعه منا کشته شدند و عربستان به وزراء برای ورود به این کشور ویزا نداد و ظریف جلوی امیر کویت زانو زد و اینهمه تحقیر شدیم حالا بازهم برای اعزام مردم به حج اصرار می کنند در حالیکه امنیت جانی حجاج تامین نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۵
۲
چون مردم که مهم نیست تحت هر شرایطی می خواهند حج را برگزار کنند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۵۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۱۲
حج واجبه و در هر شرایطی باید برگزار بشه ، مخصوصا برای سالمندانی که معلوم نیست تا کی در قید حیات باشن و آرزوی حج دارن ، خدا به دولت محترم خیر بده که در صدد رفع مشکل مومنین هست دعای خیر حجاج بدرقه راهتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۳
۳
بی غیرتی هم حدی داره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۶
۱
... عجب جیب گشادی داری به چه قیمتی....آبرووعزت ایرانی فدای بی ...شماها.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳
۱
بابا نه امنیت حیثیتی هست نه جانی . استطاعه یعنی چی . فقط پول که نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳
۱
چه اصراری هست حتما هتل هاتون خالی مانده و می خواید به هر قیمتی مردم را به ... ببرید
همرزمش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۴
آقا سعيد جمهوري اسلامي در كشورمان و در دنيا داراي عزت و افتخارات زيادي است كه شخص تو هنوز بهش فكر نكردي ضايعش نكن ! از افتخارات اين مملكت داشتن شهداي گرانقدر است كه بلطف خداوند سبحان مارا روسفيد كردند ازبركتشان در مقابل دشمن سر تعظيم فرود نيار و ازقانون تجاوز نكن ! ابوسفيان در مقابل پيامبر اكرم ص زانو زد اما تو پايمالمان نكن ! سئوال من اينست چرا يكطرفه براي انتقام گيري از عربستان سگ دودي حج عمره را خودمان يكيباره ضد خودمان تحريم كردي؟؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۱
باور بکنید من دو سال از نزدیک این فرد را رصد کرد فکر نکنم .....تر از خودش کسی باشد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳
۱
انگار با هر ....... شده بايد ايران بايد ايرانيان را به انجا بفرستند و امسال هم بجاي پانصد نفر هزار نفر را به كشتن بدهد ، بي ....... ما در مقابل عربستان باور كردني نيست
خاك بر سر من ...
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۴
۱
چه اصراري دارين كه پول بدين ملخ خورا شاخ بشن تحاوز و غارت و قتل كافي نيست؟؟؟! بايد فحش .... بدن كه دست بردارين؟؟؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۴
۱
اقا این کشور دشمن قسم خورده ماست جرا اینقدر اصراردارید پول مملکت را تو رحلقوم این جنایت و جانیان بریزید تا بمب بشه و رو سر مردم یمن و کشتار مردم سوریه و عراق و شهید کردن مدافعین حرم .چه نفعی تو این کار است منتظر گوشه چشم این بدو های وحشی که نوکر اسراییل ااست و دایم هم علیه ایران در حال دسیسه است بسه این حج واجب نیست جاییکه به دو نو جوان ایران تعرض هتک حرمت میکنند و اب ازاب تکان نمیخورد اگر خدا ی نکرده نو جوان خودتان هم بود چه کار میکردید
روحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۵
۱
خواهشا فکر نکنید .......... به فکر حق ماموریت روزی 200 دلار و به مدت 2 ماه خود و معاونین و مدیران ...... در طول فریضه حج میباشد !!! فقط برای رضای خداست و بس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز